Voor de klussers: bevestigingsmateriaal noppenschuim

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
Omdat ik irritante flutter/reflecterende frequenties aan wil pakken hebben ik noppenschuim aangeschaft. Akoestisch gezien lang niet voldoende, maar effectief voor waar het voor bedoeld is, namelijk die kerkgalm hier dempen.

Probleem: ik woon gehuurd en moet het stucwerk intact laten.

Ik heb al geprobeerd met Tesa Powerstrips (die poster dingen) het schuim vast te zetten aan de muur, maar na 1 nacht lag het er al weer af. Overigens wel verwacht, maar het was te proberen. Vervolgens van dat dubbelzijdige kleefband geprobeerd op een onopvallende plek, vrij stug spul wat goed bleef zitten maar er vervolgens nauwelijks nog van de muur af te halen was. Een beetje het kauwgom-in-je-haar-effect.

Mijn vraag dus: wie heeft er suggesties om het noppenschuim te bevestigen op een manier die stevig genoeg is, maar toch nog goed kan worden verwijderd? De muren zijn oneffen van oppervlak dus vacuum oplossingen zoals die powerstrips hebben geen zin.

Bedankt, Paul :)

Je zou voorzetpanelen kunnen maken waar je het noppenschuim op kunt vastkitten. Een andere oplossing is bijvoorbeeld kippengaas oid aan je muur bevestigen met een paar stevige schroeven/ pluggen en daar het noppenschuim aan bevestigen bv. met ijzerdraad. Beide opties vergen wel wat gaatjes in de muur, maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn?

De lange muur van mijn kamer heeft een lengte van 4.50 m. De hoogte is 2.60 m.

Het is een rechthoekige kamer, dus dat zou zeggen dat ik een behoorlijke plaat op zou moeten hangen als ik (te) veel gaten in de muur wil besparen. In principe geen verkeerd plan, maar ik kijk het nog heel even aan.

Ro9: Bizonkit klinkt aannemelijk, maar laat het in de praktijk zich echt zo goed wegsteken? Dat kauwgom effect zoals ik het maar even noem wil ik voorkomen namelijk.

Beiden bedankt :)

Origineel geplaatst door 1pauluzz1
De lange muur van mijn kamer heeft een lengte van 4.50 m. De hoogte is 2.60 m.

Het is een rechthoekige kamer, dus dat zou zeggen dat ik een behoorlijke plaat op zou moeten hangen als ik (te) veel gaten in de muur wil besparen. In principe geen verkeerd plan, maar ik kijk het nog heel even aan.

Ro9: Bizonkit klinkt aannemelijk, maar laat het in de praktijk zich echt zo goed wegsteken? Dat kauwgom effect zoals ik het maar even noem wil ik voorkomen namelijk.

Beiden bedankt :)

kippengaas :)

Och ja, ik las er overheen. Lijkt me een praktische oplossing die je hier aangeeft :okdan:
Ik wacht eerst de reacties op de bizon-kit even af, mocht dat niets opleveren dan ga ik eens overleggen met de verhuurder over het boren + kippengaas.

Laatst gewijzigd:
wat ik veel ben tegengekomen is dat de matten op een dunne zachtboard plaat worden bevestigd (bijvoorbeeld die met ronde gaten er in die je vaak onder in bedden tegenkomt.)

vervolgens 2 gaten boven in elke hoek, 2 schroeven in de muur en de platen hieraan ophangen.

Ik wil mijn muren ook intact laten bij het ophangen van akoestisch schuim. Tesa powerstrips werken dus niet? Jammer.

Waar ik aan dacht was om in de hoeken van de kamer zo'n schilderijprofiel op te hangen en met een dun (vis)draadje de afzonderlijke panelen op te hangen. Je kan hierbij alles naar wens positioneren.

Ik ga toch liever voor het plakken dan het boren, mede om de reden die hierboven wordt aangegeven en omdat ik niet de meest handige harry ben ;)

Bizon kit wordt het denk ik dus hoewel een dubbelzijdige tape ook vrij goed ging, maar als Bizon Kit zo weg te steken is dat de muur en het schuim intact blijven ga ik daarvoor.

Bedankt voor de input :)

En.. het hangt :okdan:

2 tubes bizon montage-kit original deden de truc, de huisbaas moest even overtuigt worden maar het ziet er erg netjes uit en het belangrijkste: de storende galm is weg.

Bedankt voor de input allen :biertje:

En nu ga ik dus verhuizen, blijkt dat de bizon-kit voor geen meter te verwijderen valt:erm:

Dat spul zit hardstikke vast; met een scherp plamuurmes is het dus echt niet te doen.

Via fora en bij de Gamma werd me aangeraden het eens te proberen met verfafbijt. Als ik de matten voorzichtig verwijder blijven deze resten over
DSC00757.jpg

(slechte kwaliteit foto's)

Die vlekken heb ik geprobeerd met verfafbijt, een plamuurmes en sponsje te verwijderen. Dit is het resultaat:
DSC00758.jpg

Dat grijze is het beton.

Dus dag E 350,- borg :doei: (of de verhuurder moet het goed vinden dat ik het zelf probeer, maar goed, ik ben dus zoals gemerkt niet echt thuis in het klussen).

Dus bij deze even een waarschuwing: doe niet zoals ik, gebruik geen bizon-kit! :(

Het gaat dus om stukwerk? Is dat geverfd en moet het geverfd zijn? Huur je van een corporatie of van een particulier? Ik huur namelijk bij een woningstichting en het is de bedoeling dat ik alles fatsoenlijk oplever als ik weg ga. Als ik zag wat 'fatsoenlijk' was toen ik hier kwam is dat een rekbaar begrip.

Dus die muren kunnen me niets schelen, er zitten op sommige plekken toch gaten in de muur (van die slappen jaren 50 muurtjes) van het boren. Als ik hier weg ga, fix ik wel ergens een partijtje roodband en smeer ik de boel weer vol, dat is minder werk en kosten dan me allerlei onzin op de hals halen met halfbakken dure bevestigingsmiddelen.

Particulier, en het is een erg net appartement dus ik denk niet dat 'in dezelfde staat achterlaten' hier een rekbaar begrip is. Ik ga binnenkort overigens ook van de huurvereniging huren, erg goede voorwaarden.

Het stucwerk is idd geverfd. Ik had al met de nieuwe huurder besproken dat hij de boel zou verven, maar dat voordat ik er achter kwam dat het stucwerk mee naar beneden zou komen.

Particulier, en het is een erg net appartement dus ik denk niet dat 'in dezelfde staat achterlaten' hier een rekbaar begrip is. Ik ga binnenkort overigens ook van de huurvereniging huren, erg goede voorwaarden.

Het stucwerk is idd geverfd. Ik had al met de nieuwe huurder besproken dat hij de boel zou verven, maar dat voordat ik er achter kwam dat het stucwerk mee naar beneden zou komen.

Dan is het inderdaad een heel ander verhaal.

Dus wat hebben we geleerd.....gewoon gaten boren, aangezien die altijd weer zijn op te vullen. En zeker geen bizon kit gebruiken.
Ik heb nu twee studios gebouwd en begin nu aan me derde. Ik maak gebruik van het principe van een box in een box. Dus klosjes op de muur, daaroverheen tengels, dan bv mdf om het vlak te krijgen en daarop je noppenschuim vast nieten. KLAAR!!
Hierdoor creeer je lucht tussen de muur en het mdf wat de beste isolator is.
De eerste studio die ik bouwde was in een oude dijkwoning van mn ouders. Het huis was uit 1890 en van binnen compleet van hout. Na het bouwen van de studio hoorde je heel vaag nog een BD en dat was het. En dan stond het volume op 10 om zo maar te zeggen. Buren hadden nergens geen last meer van. Wat ook belangrijk is is om je deuren goed te isoleren en vooral geen ramen in de ruimte. Heb je wel ramen daar zijn dan ook nog trucjes voor.

En wat we ook geleerd hebben, is even de rest van het topic ook lezen alvorens te reageren ;-)

Box-in-box oplossing is niet echt toe te passen in een studentenkamer van 15m2, tevens was al aangegeven dat boren geen optie is - mede omdat daardoor het stucwerk net zo goed afbrokkelt.

Maar desalniettemin goed te weten dat je dit soort ervaring hebt, misschien gooi ik nog eens wat vragen in de groep voor mn nieuwe kamer, die een stuk meer mogelijkheden biedt.

bij mij hangen mn matjes met iets wat zo agressief is dat de muren meekomen als ik de matjes eraf trek. hoe dat eruit ziet als ik ze eraf haal, ik wil het niet weten :) misschien dat ik in ruil voor het laten hangen van de isolatie, mijn laminaatvloertje dan maar laat liggen..

Om op de vraag van de TS terug te komen; ik heb niet lang geleden ook nagedacht over montage van mijn akoestische panelen (50x100cm, 6cm dik). Daarbij wou ik het glasvezelbehang in mijn studio niet beschadigen.

Ik heb het zo opgelost:

GroteFoto-MSDKQVXV.jpg

Benodigheden (per paneel) :

(zelfklevend) dubbelzijdig klitteband;
dun latje van +/- 4cm en even breed als het paneel;
Bison tix met spateltje voor bekledingspanelen;
Tesa powerstrips (de 10x large uitvoering, max 1.5kg).

1. knip dubbelzijdig klitteband op maat
2. plak op zowel achterkant paneel alswel het latje, gebruik ook bison tix om de klitteband op het schuim te bevestigen (anders laat het na een paar weken los heb ik ervaren :))
3. plak met behulp van de powerstrips het latje aan de muur (voor een latje van 50cm gebruik ik twee powerstrips, voor 100cm gebruik ik er 4), het lipje van de powerstrip naar onderen wijzen zodat de powerstrip uit zicht is.
4. paneel bevestigen.

Back