Het "shielden" van een Rhodes...

radiance

Ouwe rot
Iemand ervaring hiermee?
Heb zelf een Rhodes die aardig wat storing oppikt. Hellemaal als de CRT monitor aan de andere kant van de muur aanstaat. Nou wil ik het binnenwerk er uit halen en dan de gehele case met shielding tape beplakken en dan verbinden met de aarde (ground).
Hier een heb ik de tape besteld

http://cgi.ebay.de/58mmX25M-Roll-Al...54238165QQihZ020QQcategoryZ7266QQcmdZViewItem

10 euro en genoeg voor 1 rhodes denk ik, veel goedkoper als bij b.v. Rs of Conrad....het proberen waard dacht ik zo.

Heeft iemand hier dit al eens gedaan?

Ik heb er geen ervaring mee en weet niets van elektro techniek maar ik kan wel zeggen dat bij mijn Hohner Clavinet alleen het elektronisch circuit (waarop de switches dus zijn aangesloten) is geshield.
Ik weet niet of dat een specifieke reden heeft maar ik wellicht is het shielden van alleen dit circuit (en dus die van de Rhodes) al voldoende voor het voorkomen van ruis/interferentie o.i.d.

Origineel geplaatst door chilistein
....maar ik wellicht is het shielden van alleen dit circuit (en dus die van de Rhodes) al voldoende voor het voorkomen van ruis/interferentie o.i.d.

Het zijn voornamelijk de pick up's die storing oppikken. Dit soort tape word meestal gebruikt om electrische gitaren te shielden....die hebben ook pick up's..

Ok, dus m'n hele rhodes van binnen bekleed met shielding tape...(en aan de aarde gekoppeld..)
resultaat: het maakt echt geen F*@K uit.
Die crt monitor aan de andere kant van de muur geeft z.g.
"magnetic field interference" en daar helpt dat tape dus niet tegen.
Dit had ik dus al ergens gelezen maar voor die 10 euro wilde ik het gewoon uitproberen.
Waar het voor is gemaakt heet "electric-field interference"...duh
nou ja, ziet er wel leuk uit zo'n glimmende rhodes van binnen:frons:

En voorlopig geen last van "electric-field interference" dus 8)

Als het echt storend wordt kun je proberen de rhodes hoogfrequent te ontkoppelen.
Dit betekend niets meer, dan een kleine keramisch condensator over de bijde polen van de jackplug out van de rhodes te plaatsen.
Welke waarde dit zo is kan ik je niet zo zeggen.
Dit moet je meten en daarna berekenen.
Maar als je toevallig nog wat hebt liggen van bijvoorbeeld een oude print [radio/enz.].
Kun je eens proberen met een zeer kleine waarde.
Hoe groter de waarde ,hoe meer er ook de hoge tonen van de rhodes afgekapt worden.

Ik heb mijn Rhodes van binnen voorzien van een stuk triplex over de binnenkant, bekleed met alluminiumfolie, en dat geaard. Maakt niets uit helaas. Ben dus ook nog op zoek naar iets anders.

Als het echt storend wordt kun je proberen de rhodes hoogfrequent te ontkoppelen.
Dit betekend niets meer, dan een kleine keramisch condensator over de bijde polen van de jackplug out van de rhodes te plaatsen.
Welke waarde dit zo is kan ik je niet zo zeggen.
Dit moet je meten en daarna berekenen.
Maar als je toevallig nog wat hebt liggen van bijvoorbeeld een oude print [radio/enz.].
Kun je eens proberen met een zeer kleine waarde.
Hoe groter de waarde ,hoe meer er ook de hoge tonen van de rhodes afgekapt worden.

Da's hetzelfde als het hoog er uit draaien met een EQ....Je maakt met die condensator toch een (passieve) high cut filter?
Nee, ik wil het hoog er liever niet uitdraaien.

Ok, dus m'n hele rhodes van binnen bekleed met shielding tape...(en aan de aarde gekoppeld..)
resultaat: het maakt echt geen F*@K uit.
Die crt monitor aan de andere kant van de muur geeft z.g.
"magnetic field interference" en daar helpt dat tape dus niet tegen.
)

hey beste,nee dat haalt niets uit...

wat wel zal lukken gegarandeert =

of je plaatst looden foil ringrond in het klavier of in de behuizing vd monitor,of juist tussen de 2 toestellen normaal 95% kans moet het gedaan zijn

(je kan zo eerst proberen om te zien waar afgeblokt moet worden,lood is vrij duur,je kan het ook makkelijk bekomen (stelen) als je gaat snuffelen op een bouwwerf,waar ze juist met het dak bezig zijn,dan heb je lekkere dikke van 3mm,kan je zelf met radioactief spul thuis experimenteren ook nog)

lood houd quasi alle straling tegen,als je het aanbrengt overplak die dan wel nog eens met alutape zodanig er niets is blootgesteld (om dampen te vermijden bij opwarming)

idem als je een amp in de buurt van een crt wil zetten ,gewoon lood ertussen en tis opgelost.

Kooi van faraday blah is bollocks ,in sommige gevallen kan het werken als antenne,nog slechter dus..

lood is ook de beste acoustische isolator,een loden plaat van 10cm dik = een betonnen muur van 2 meter lol!

lood is vrij duur,je kan het ook makkelijk bekomen (stelen) als je gaat snuffelen op een bouwwerf,waar ze juist met het dak bezig zijn,dan heb je lekkere dikke van 3mm,kan je zelf met radioactief spul thuis experimenteren ook nog

Zo als er hier op het synthliefhebbersforum tips worden uitgewisseld waar je het best lood kan jatten zo houden dakdekkers goed in de gaten of er geen leuke synths ergens binnen staan, dat houdt de boel weer mooi in evenwicht. 8o)

hey beste,nee dat haalt niets uit...

wat wel zal lukken gegarandeert =

of je plaatst looden foil ringrond in het klavier of in de behuizing vd monitor,of juist tussen de 2 toestellen normaal 95% kans moet het gedaan zijn

(je kan zo eerst proberen om te zien waar afgeblokt moet worden,lood is vrij duur,je kan het ook makkelijk bekomen (stelen) als je gaat snuffelen op een bouwwerf,waar ze juist met het dak bezig zijn,dan heb je lekkere dikke van 3mm,kan je zelf met radioactief spul thuis experimenteren ook nog)

lood houd quasi alle straling tegen,als je het aanbrengt overplak die dan wel nog eens met alutape zodanig er niets is blootgesteld (om dampen te vermijden bij opwarming)

idem als je een amp in de buurt van een crt wil zetten ,gewoon lood ertussen en tis opgelost.

Kooi van faraday blah is bollocks ,in sommige gevallen kan het werken als antenne,nog slechter dus..

lood is ook de beste acoustische isolator,een loden plaat van 10cm dik = een betonnen muur van 2 meter lol!

Helemaal niet mee eens, Hex. Aluminiumfolie of koperfolie zijn de meest geschikte metalen voor electromagnetische afscherming. Lood is onzin en nog zwaar en giftig ook. Dat het bepaalde radioactieve straling tegenhoudt heeft hier weinig mee van doen. Het principe van een kooi van faraday werkt wel degelijk goed (ik heb het laatst nog met mijn strat gedaan en dat scheelt wel degelijk), maar je moet deze kooi helemaal dicht maken. Alleen het deksel beplakken heeft geen zin, dan scherm je alleen de bovenkant van je Rhodes af. De enige manier waarop het gaat werken (met lood, alu of koper) is dat je een manier vindt om de toongenerators in je rhodes (klankstaafjes & pickups) volledig 360 graden (in drie dimensies) rondom afschermt met folie. Daarna, waar je signaalkabel uit je rhodes komt (al of niet via de eq/vol), zo snel mogelijk een DI box in om verdere storing op je kabel te voorkomen.

Denk ik ook. Enne... niet zomaar met lood en radioactiviteit gaan experimenteren zoals Hex grapt; lood is heel ongeschikt voor beta-stalers 8o):geslaagd:

Spaceagent,je weet er geen reet van af lood is helemaal geen onzin en dus wel bijzonder effectief tegen allerhande soorten straling,en beter als alu want het moet niet aan de massa gezet worden,alu trekt aan en leid af als het aan de massa hangt,lood blokt af en stop volledig de straling in 1 richting zonder dat het aan een massa moet hangen of dergelijke,een kooi werkt wel maar zoals je zelf zegt moet die volledig dicht zijn wat in de meeste gevallen moeilijk is .

Als je bvb geen shielded monitors hebt en ze staan naast een crt,wel gewoon looden foil ertussen op de juiste positie,en opgelost.

(tussen 2 layers pvc foils en rondom met siliconen afwerken en je hebt geen gifprobleem meer)

EDIT: ik spreek uit ervaring want ik heb bijde mogelijkheden toegepast ooit,..jij waarschijnlijk niet?

Spaceagent,je weet er geen reet van af
Altijd subtiel :bekdicht:. Werkt anders heel goed op mijn strat. Anyway, op of in mijn rhodes komt geen lood. Eenieder is natuurlijk vrij om hier het zijne van te denken. In een rhodes lijkt het me helemaal niet zo moeilijk om helemaal rondom dicht te shielden, hij zit toch al in een mooie kist.

Lood en betastralers: dom. Want dat geeft remstralling en dat is gevaarlijker dan een doorsnee beta straler:

The shielding principles applied to beta particles are different from those applied to x and gamma rays. Since beta particles have a finite range, shields are designed to totally stop all betas. While gamma shields rely on high density, beta shielding materials must be made from low density materials. The incidence of "bremsstrahlung" increases to unacceptable levels if beta shields are composed of materials with an atomic number higher than aluminum (13).

Bremsstrahlung results in the conversion of beta energy into x-rays and these secondary x-rays can pose a greater hazard than the original betas. For this reason beta shields are commonly composed of plexiglass, glass, aluminum, or water. Plexiglass bench top shields provide protection for the body and eyes and plexiglass or aluminum blocks are used as tube holders to protect the hands. Several thicknesses of tygon tubing provide excellent hand shielding when a tube must be held. Plexiglass cylinders or PVC pipe can shield liquid waste or other containers of radioactive solutions.

Misschien maar bij elektra houden voor de ueberwijsneus gaan uithangen

Back