Het "shielden" van een Rhodes...

Tja,je kunt blijven verder zoeken natuurlijk,de side effects van te blokken met lood zijn van een zo kleine waarde dat ze te verwaarlozen zijn in dit geval hoor,alles wat er in de lucht rondstraalt waar we dagelijks 24/24 aan bloodgesteld worden (inclusiev x-straling) schaadt ons 1000x meer hoor,laat staan als je 1x per 2jaar een radiografie laat maken heb je 100x meer geincaseert als wat dat loden foiltje 'genereert' lol

En dan voor de uber-uberwijsneus hierboven,aluminiumoxide is ook zwaar giftig ,en alu folie is niet geanodiseert dacht ik lol,dus eenmaal oxidelaag erop,dan lekker warm verdampen in je synth tot in je neusgaten..

Je moet al zeer speciale tape hebben hiervoor want geanodiseerde aluminium is niet electrisch geleidend.

dan ben je beter met lood in een plastik foil (waar men op moet letten dat sommige plastics afhangend vd samenstelling snel of minder snel porreus wordt onder blootstelling van uv,en wisselende temperaturen)

..lood is helemaal geen onzin ..... want het moet niet aan de massa gezet worden...

Voor de sportiviteit en correctheid: ik dacht dat je het net als alu en koper helemaal rondom wilde toepassen; dan is lood wel onzin en daar doelde ik op. Welke methode het handigst is hangt vooral af van de situatie(s) waarvoor je het wilt doen. Als in het geval van de vraagsteller die ene crt het hele probleem is en de Rhodes nooit van z'n plaats komt zal lood wellicht voldoen. Wil je echter gewoon zo goed mogelijke shielding dan zou ik wel degelijk voor een alu kooitje van faraday gaan. Zolang je het niet in de buurt van of tussen de klankstaafjes en pickups plakt (zou ook wel heel vreemd zijn) dan zie ik helemaal geen probleem met 'aantrekken' of 'afleiden'. Als het goed gebeurt heb je nergens meer last van, ook niet bij eventueel live-gebruik.

Tja,je kunt blijven verder zoeken natuurlijk,de side effects van te blokken met lood zijn van een zo kleine waarde dat ze te verwaarlozen zijn in dit geval hoor
Dat van die remstraling waarop ik doelde heeft niets met dit topic te maken, ik bedoelde het slechts als grap; zie smilies. Ik werk af en toe op een radioactief lab, en daar kun je wel degelijk te maken hebben met gevaarlijke remstraling wanneer je met beta-straling producerende bronnen te maken hebt. Dan gebruik je perspex 'shielding' ipv lood. Maar goed, dat is verder volledig OT. Practisch gezien zal dat voor deze toepassing geen enkele rol spelen.

Haha, dan moet je maar gauw je robijnen en saffieren afleggen, je boterhammen en kliekjes met wat anders bedekken. Als je je synth tot 2900 graden opwarmt dan zul je je zorgen moeten gaan maken om je gezondheid, meer precies je geestelijke gezondheid. Hooguit de fibreuze vorm van Al2O3 is gevaarlijk, daar zal je wel kanker van krijgen, maar goed dan moet je maar niet iedere dat een slijptol op je synth zetten.

Voor de sportiviteit en correctheid: ik dacht dat je het net als alu en koper helemaal rondom wilde toepassen; dan is lood wel onzin en daar doelde ik op. Welke methode het handigst is hangt vooral af van de situatie(s) waarvoor je het wilt doen. Als in het geval van de vraagsteller die ene crt het hele probleem is en de Rhodes nooit van z'n plaats komt zal lood wellicht voldoen. .

ja tuurlijk,hangt alemaal af van wat waar staat, bvb in de case vd crt lood aanbrengen,hoef je niet knoeien in de synth,maar dan moet dat lood echt in een serieuse plasticlaag of folie ingewikkeld worden,want met dewarmte dat die crt genereert ben je in 2 jaar dood natuurlijk..maar het veiligste is gewoon een plaat ergens tussen de 2 toestellen plaatsen..

zo had ik ooit een atari scherm in een rackschelf of een loden plaat (in plastic) en daaronder de rest vd gear,zonder het lood ertussen was heel het rack onbruikbaar.

Haha, dan moet je maar gauw je robijnen en saffieren afleggen, je boterhammen en kliekjes met wat anders bedekken. Als je je synth tot 2900 graden opwarmt dan zul je je zorgen moeten gaan maken om je gezondheid, meer precies je geestelijke gezondheid. Hooguit de fibreuze vorm van Al2O3 is gevaarlijk, daar zal je wel kanker van krijgen, maar goed dan moet je maar niet iedere dat een slijptol op je synth zetten.

Dus geen synths met een ventilator erin!

Ja,en wacht maar af met de planeet positie tegen 2012 ,krijgen we de volle laag vanuit center vd galaxy .

Gelukkig was ik toen ik klein was army uniform fan,heb nog een kompleet NBC suit vd US army liggen in men kelder (echt waar!),weldra aantrekken als ik lig te patchen op men modulars :dubbel:

Da's hetzelfde als het hoog er uit draaien met een EQ....Je maakt met die condensator toch een (passieve) high cut filter?
Nee, ik wil het hoog er liever niet uitdraaien.

Nee, een gedachte fout.
Je moet hoger filteren dan het menselijk gehoor.
nog een paar harmonischen erbij en alles boven de 150 kh mag weg.
Een zeer kleine condensator kortsluit de hoogfrequenten maar laat dus daaronder gewoon door.
Denk nu weer niet van....kortsluiting dat wil ik niet :)
dit is dus nogmaals op hoogfrequent niveau.

een toon regeling komt niet zo hoog.

Iemand ervaring hiermee?
Heb zelf een Rhodes die aardig wat storing oppikt. Hellemaal als de CRT monitor aan de andere kant van de muur aanstaat. Nou wil ik het binnenwerk er uit halen en dan de gehele case met shielding tape beplakken en dan verbinden met de aarde (ground).

Heb je wel een goede aarding?
Zo'n koperen pen die diep genoeg in de grond zit, waar de aardingspunten van je stopkontakten mee verbonden zijn, zodat het enig nut heeft wanneer je met tape gaat knutsellen?
Is je Rhodes fatsoenlijk geaard?

ik denk dat alle mensen die aanraden hun rhoodsje met lood vol te leggen, er nog nooit eentje op het podium hebben gedragen :D LOL

Nee, een gedachte fout..

Mischien heb ik je verkeerd begrepen.....of mischien begrijp jij er niets van}:|

Je moet hoger filteren dan het menselijk gehoor.
nog een paar harmonischen erbij en alles boven de 150 kh mag weg.
Een zeer kleine condensator kortsluit de hoogfrequenten maar laat dus daaronder gewoon door...

Wat schiet ik daar mee op? De CRT- brom ligt zeer BINNEN het menselijk gehoor. Heb één en ander uitgeprobeerd en bij zeer kleine waardes (10pF) condensatoren (= zeer hoge cut off) merk ik geen verschil. Pas bij 5000 pF word de brom wat minder maar gaat er ook wat hoog van het signaal af. Dit wil ik dus niet.
Mijn conclusie: als je een brom weg wilt krijgen die binnen het menselijk gehoor ligt dan moet je niet boven het menselijk gehoor gaan cutten.
Dit klinkt zo logisch dat ik het eigenlijk niet had hoeven uitproberen....

Back