losse 'film' van paneel (moog) verwijderen.

G

Guest

Guest
het is al eens aan de orde geweest denk ik, maar ik kan het niet vinden.
heb een sonic6 waarvan de beschermfilm over het paneel zo'n beetje losgekomen is (maar niet echt) waardoor zo'n witte waas ontstaat over het paneel. de zijkanten zaten los en ik wist dat het niet zou lukken, maar ik ben er aan gaan trekken. stukken zijn er af, maar de rest zit muurvast.
heeft iemand suggesties om de resten te verwijderen. kokend water en een beetje krabben gaat heel moeizaam wel een beetje geloof ik.

mijn dochtertje is een eersteklas knutselaar en een echte bijter. ze heeft bijna het hele paneel al los zitten pulken, met zulk geduld dat ze er hele vellen van 10, 15 cm in 1 keer van afhaalde. ze zit nu even tv te kijken, maar de laatste kleine stukjes zou ze er ook nog even af halen.
kinderen, geweldig!

lost dat spul niet op in aceton?
Voorzichtig proberen lijkt me geen overbodig advies en voor als je belettering er ook afgaat:

****disclaimer: It wasn't me!****:D

voorlopig gaat het zonder hulpmiddelen, het arme kind moest naar bed, maar morgenochtend zet ik haar meteen na de boterham weer aan het werk.

verwarmen met een hete haardroger hierdoor wordt de door de tijd verharde lijm en sprok geworden plastiek terug soepel ... en dat gaat stukken beter.
is trouwens ook een goede truuk om hardnekkige stickers ergens af te krijgen.
verfstripper gaat ook maar dan moet je wel supervoorzichtig zijn : laagste stand en niet te lang op dezelde plaaats.

lijmresten kan je verwijderen met gewone keukenolie . die lossen wel niet echt op maar langzaam maar zeker worden ze week en kan ze eraf wrijven: geduld is een mooie zaak. voordeel is dat je de inktlagen zeker niet aantast. als de boel dan te te vettig achterblijft: een vochtige doek met beetje gewone (witte of groene) zeep zo iets klassiek: sunlight_achtig

Kinderarbeid!

Maar goed dat je je jeugd verwend met deze mooie apparaten. :okdan:

het lijkt meer op een laklaag dan op lijmresten. gek spul. maar goed, ik heb de laatste restjes weggekrast met een kleine schroevendraaier. ik hoefde niet eens zo voorzichtig te doen, niks beschadigd. haardroger leek het eerde vast te plakken dan los te maken.
hier en daar blijft er een soort van lichte waas over liggen, maar het is al veel minder dan eerst. ik heb nog geprobeerd met heet water en met wasbenzine, maar ik denk dat wegkrassen echt het enige is. maar het lijkt of je dan in een volgende laklaag krast en die weer wit uitslaat.
als ik het paneel nat maak, ziet het er perfect uit, maar als het opdroogt komt hier en daar de waas terug. heb nog even gedacht over een nieuwe laklaag eroverheen zetten, maar ik vind het wel best zo. mooi genoeg.
bedankt voor de hulp en raad.

met flits is het lastig te zien

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    161,5 KB · Bekeken: 101
zonder flits ook trouwens.

maar goed, knoppen er op en dan op zoek naar een omvormer om te zien of ie het doet. ;)

Attachments

• 2.jpg
    2.jpg
    120,4 KB · Bekeken: 92
Back