Monitors: Dynaudio (BM5A) VS Genelec VS ...?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha!

Ik ben aant uitkijken naar goede monitor speakers.

Meestal krijg ik dingen te horen als "Fostex is goed en goedkoop", "Dyaudio en Genelec kicken ass".

Ik wil gerust een rond de €1000 (mag gerust wat meer of minder zijn dus) uitgeven voor goede monitors en vroeg me dus af wat jullie mij kunnen aanraden. Een goede kameraad van mij heeft Dynaudio BM5A's staan en ze klinken wreed goed. In de MusicStore te keulen heb ik ze langs (duurdere) Genelec's gehoord maar die klonken toch nog net iets beter. Nu vroeg ik me af welke monitors jullie hebben en/of kunnen aanraden?

Bedankt en groeten!

Adam,PMC,KRK,Westlake,Vifa,Tannoy,Mackie en nog veeeeeeeeeeel meer :)

ik heb zelf PMC omdat ik het fijner vond klinken dan genelec en mackie.
en ik vond die mackies ook beter klinken dan genelec.

en ik denk dat ik Dynaudio ook fijner vind dan genelec.... toch lastig die nearfields..
ik denk dat het ook wel veel smaak is allemaal.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Adam,PMC,KRK,Westlake,Vifa,Tannoy,Mackie en nog veeeeeeeeeeel meer :)

ik heb zelf PMC omdat ik het fijner vond klinken dan genelec en mackie.
en ik vond die mackies ook beter klinken dan genelec.

en ik denk dat ik Dynaudio ook fijner vind dan genelec.... toch lastig die nearfields..
ik denk dat het ook wel veel smaak is allemaal.

Mss hangt het sterk af van de klanken die je eruit wil halen.
Ik wil darkpsy maken, een subgenre binnen de goa scene die echt heel erg diepe basslines heeft en vrij hoog gepitched is. (tss de 150 en 180 bpm zoiets)

Dus denk dat mijn monitors zeker diepe basslines accuraat moeten kunnen weergeven.

Wat voor muziek maak jij als ik zo nieuwsgierig mag zijn en waar heb jij op gelet tijdens de aankoop?

Thx en groeten

Mackies hebben ook wel fijn laag...

Ik maak technoachtige dingen met veel bass :)

Ik heb geteste met cd's met eigen muziek en cd's met muziek wat ik luister.
en dan goed opletten en luisteren naar het verschil.

Toen ik ging luisteren dacht ik "ik ga voor genelecs" tot dat ik ze gehoord had.
ik vond het erg scherp klinken. Wel detail maar dat hoorde ik ook met Mackie (hr624) en Mijn PMC'tjes.
Die vond ik uit eindelijk het mooist/ fijnst klinken.

Ik heb ook wel eens die dynaudio's gehoord en dat vind ik ook wel fijn klinken :)
maar ik zou ook zeker die mackies eens beluisteren en ik heb ook goeie dingen over Adam gehoord.

Tja, heb mn Mackies verkocht, en heb nu de Dynaudio's bm5a.
Hoor nu veel meer in het mid segment. De mackies zijn te bassig, naar mijn mening.
Vond de Genelecs te 'schel' Adam's nog niet gehoord.

Maar alles is smaak gerelateerd. Tip: luisteren en nog eens luisteren.
Maar als je mijn mening wilt horen: Dynaudio.

Succes

Denk ook aan de ruimte waar je ze gaat zetten. Is meestal acoustisch niet top. Dan kun je beter kleine nearfields gebruiken (en die ook van dichtbij gebruiken) dan grotere versies aanschaffen. Ik heb Mackie HR824. Waarom? Kon ze voor een redelijke prijs kopen, zijn goed gedetaileerd kwa bass (bij mij komen er nogal eens dikke onbedoelde lage winden uit m'n synths)

Wat Vinnieq zegt is zeker waar.

Ik heb zelf ook kleine speakers.
anders moet je hele ruimte op orde zijn. (altijd beter natuurlijk maar je moet er wel zin en geld voor hebben)

Merci voor de respons gasten! (aannemende dat er niet 1/3 serieuze vrouwelijke producers op deze planeet tss zit :-p)

Ik ben zeker van plan om voor near-fields te gaan.
Volgend weekend in MusicStore Keulen maar eens wat muziekjes testen doen.

Slijten die monitors eigenlijk gauw? Kan namelijk 2e hands Dynaudio bm5a's kopen (prijs moet ik nog over onderhandelen, hoeveel zou ik max. geven?) maar weet niet of die nog even goed klinken als nieuwe...

Groeten!

In principe slijten monitors niet snel. BM5a's zijn er nog niet zooo lang. Als het van een thuishobbyist is met een bestaan als full time loonslaaf dan zullen de draaiuren wel meevallen. Check ook even het gehoor van de huidige eigenaar, sommige mensen willen wel op waanzinnig hoog volume draaien. Als de spullen altijd op 11 staan dan zal dat niet zo best zijn voor de conussen. Er wordt beweerd dat je monitors moet inspelen, net zoiets als inrijden van een auto, maar dat is ook al iets van het verleden geloof ik. Het merk Dynaudio geeft mij associaties met Volvo, ik weet ook niet waarom, maar het doet me aan brave oppassende figuren denken. Genelec met oudere jongeren en Mackie/Krk met vlotte types. Slaat waarschijnlijk allemaal nergens op.

Origineel geplaatst door vinnieq
In principe slijten monitors niet snel. BM5a's zijn er nog niet zooo lang. Als het van een thuishobbyist is met een bestaan als full time loonslaaf dan zullen de draaiuren wel meevallen. Check ook even het gehoor van de huidige eigenaar, sommige mensen willen wel op waanzinnig hoog volume draaien. Als de spullen altijd op 11 staan dan zal dat niet zo best zijn voor de conussen. Er wordt beweerd dat je monitors moet inspelen, net zoiets als inrijden van een auto, maar dat is ook al iets van het verleden geloof ik. Het merk Dynaudio geeft mij associaties met Volvo, ik weet ook niet waarom, maar het doet me aan brave oppassende figuren denken. Genelec met oudere jongeren en Mackie/Krk met vlotte types. Slaat waarschijnlijk allemaal nergens op.

Haha, wel een leuke gedachte, dan ben ik een Volvo type :)
Maar 2de hands kan prima.
Kijk / vraag hoe oud ze zijn. krasjes, deukjes etc etc.

Tja prijs 2de hands.. 650 - 750 euro?

Aha, Ik ga es beginnen met €650 te bieden en es horen hoe hij reageert.

En gezien mijn pa altijd met Volvo's gereden heeft + ik sinds kort een Volvotje (c30) van 't werk heb is het mss geen slecht idee om voor die 2e hands dynaudio's te gaan als ik ze aan een goede prijs kan fixen. :-)

Groeten

Back