Te koop: Mellotron bouwjaar 1972 type M400-3 serienummer 920
3-sporen: choir-strings-woodwind (clarinet) technisch in goede staat, de tapes zijn matig tot redelijk. Dit is het oorspronkelijke geluid met zijn eigen sfeer, nooit gevangen in een digitale versie.
Verdere toelichting is overbodig, de liefhebber weet waar het over gaat.
Voor 5200 pond koop je weer een nieuwe mellotron. Zie de bespreking van de M-4000 in Sound on Sound. Iets duurder, maar dan heb je wel de technisch best mogekijke mellotron en met heel veel klanken.
Ik blijf lekker digitale samples van de mellotron gebruiken; die zijn een stuk stabieler en het verlies in karakter neem ik op de koop toe.
Ja, dit is nou een van de weinige "synthesizers" die je prima kunt samplen. Eigenlijk is het al een sampler he?
Ik heb er een in de woonkamer gehad lang geleden. Tuurlijk is dat leuk en bijzonder, maar gewoon iedere tape samplen en je vangt het geluid voor 90%. De zweving van een onstabiele motor kun je eventueel ook nog wel faken.
zoals gezegd, ik ben geen kenner, maar ik vond de samples op de roland vintage synth en keyboard 60/70s expansions erg leuk om naar te luisteren. laat maar even in het midden of ze goed waren.
SCD, wij zijn het eens!
Ik heb de sample CD van Mike Pinder van de Moody Blues. Mike is uit de groep, maar die gebruikt gewoon Kurzweilen voor de mellotronklanken. Dus de pioniers gebruiken al geen mellotron meer. Justin Hayward zei ooit dat hij blij was dat hij af was van die onzekerheid van zo'n instabiel apparaat. De Kurzweil deed tijdens hun optreden vorig jaar inderdaad gewoon zijn werk.
Op die CD staan naast de mellotronbibliotheek ook Chamberlin samples en hoewel die ouder zijn, klinken die een stuk beter. Ik ben nu bezig met een stuk dat hoofdzakelijk uit mellotron en Chamberlin samples bestaat. Het wordt mijn eerste stuk waarop ik gitaar speel en daarom is het nog niet af. Ik ben pas anderhalf jaar bezig en ik heb de gitaarpartijen ooit met samples gemaakt. Nu moeten de noten hetzelfde zijn en dan merk je dat toetsen en gitaar twee werelden zijn. Maar dat terzijde.
Ik heb die CD trouwens dubbel.
Voor de nieuwe Mellotron M-4000 zijn ook nieuwe tapes gemaakt (zie Sound on Sound) en die staan dus niet op de CD van Pinder. Ook de CD voor de Memotron van Manikin bevat klanken van nieuwe tapes. Maar de Memotron is gewoon een hardwaresamplespeler.
De Amerikaanse groep Dweller on the Threshold is, als ik goed ben ingelicht, via via in bezit gekomen van originele Tangerine Dream (TD) tapes. Het zou leuk zijn een keer aan die geluidseffecten te komen, al ga je daarmee wel TD direct kopiëren.
In dezelfde bespreking staat ook dat de fabrikant, Streetly, de komende tijd niet meer toekomt aan het servicen van mellotrons. Ze hebben het te druk met de nieuwe M-4000. Dus weet waar je aan begint, als je hem koopt. Er is heel veel informatie op het net over mellotronproblemen en oplossingen, dus je kunt je wel goed voorbereiden.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.