MC-202 Repair

Zoltar_Basjer

Power out
Dag allemaal,

Ik heb dus deze gekocht:
<url verwijderd door moderator>

Wat is er aan (meer dan in advertentie alleszins!)?
-LCD is niet scherp/niet donker genoeg, enkel leesbaar als je er schuin opkijkt (ik dacht dat dit door een slecht contact was, normaal is dit toch zo).
-De 202 blijft geblokeerd staan en ik krijg er niets meer uit, normaal als je de 202 aanschakeld komt er een 1 op het scherm en 4 streepjes naast elkaar. Nu het eerste streepje (van de octaaf) blijft geblokeerd staan in de laagste octaaf, onderaan dus. de 202 start dus slecht op (zie fotos)!

Ook als je het schema bekijkt kan het niet zijn dat de 202 werkt op baterijen en niet op de adapter. Er staan enkel diodes tussen die maken dat als je de adapter aansteekt de baterijen gespaart blijven.

Iemand die ervaring heeft met het herstellen van een MC-202?
Alle hulp is welkom!
Hier zijn enkele foto's:
http://img233.imageshack.us/img233/6505/ssa43350kz2.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/5862/ssa43393ws1.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/7645/ssa43396do5.jpg

Nu: ik heb de contacten van het LCD scherm al gekuist, 2x, 1 keer met contactcleaner en 1x met alcohol. Dit werkte niet en geen zichtbare verbetering!
De voedingsspanningen die in het begin van het analoge schema staan heb ik ook al gecontroleerd, deze blijken te kloppen.
De 3 of 4 metingen die op het digitale schema staan heb ik ook al overlopen en deze blijken ook te kloppen.

Ik zit dus met de handen in het haar!
Iemand nog suggesties, ervaringen, goede raad, datasheets van de IC's(zou zeer handig zijn) , ...

Last edited by a moderator:
Heb 1s met adapter aangestoken en werkt +- weer?
Zit weer leven in!:)
Ben volumepot aan't bestellen bij TT.
Dit omdat deze kraakt en niet meer goed "draait".
Zit dus ergens met een verlies?
Dit als eerste.

Ok dan! Goed om te lezen.

Die 202 blijft wel een prachtbakkie! Gelukkig heb ik over 2 weken weer eentje. (L)

Als 2e dus:
scherm!
werkt ook weer tamelijk goed, je kan er weer van bovenaf op kijken.
Maar puntje onderaan blijft niet constant op display staan?
Is dit normaal dat bij een MC-202 het puntje onderaan staat te knipperen?
Ik denk het niet, hopelijk kan hier iemand mij antwoord op geven.
Ook werken niet alle delen van de bovenste en onderste octaaf op de display.
Er wordt geen streep gevormt zoals bij de 3 andere strepen. Dit is ook niet normaal hé?
En ondertussen wachten op nieuwe pot.
:Z

Bij mij knipperde dat stipje altijd op de maat. Dus dat is volgens mij wel normaal.

Je andere probleem kan ik je niet mee helpen. :peukie:

Succes iig!

@ ViNCE,

Inderdaad, was 1st aan't vrezen dat de CPU het begeven had!
Ben blij dat er weer leven in zit! :D
Maar er is zeker nog werk aan.
202 is zeker een "prachtbakkie" al heb ik er nog niet echt veel mee kunnen doen! Heb er al veel vette dingen uit gehoord!

Oh,
OK :L

Zal e keer proberen zien of het invloed heeft als ik aan m'n tempo pot draai.
Zal het weten te zeggen.
Thanx.

310 voor een gare 202 ? die prijzen vliegen echt door het dak ! en ik moet er nog steeds 1 hebben omdat die van mij raar reageert als je op behuizing drukt.

Anyway mijn tip .. ga nog effe alle contacten langs met een vergrootglas en stip de slechte verbindingen nog effe aan met een soldeerbout. Je kan het goed zien wanneer een verbinding slecht contact maakt doordat er een breuk in het soldeer zit ... maar dan moet je wel een vergrootglas gebruiken !

succes !

Ben eig "in de zak gezet" :frons: zoals ze dat zeggen!:(
Verkoper niet voor rede vatbaar, en ad volledig niet in overeenstemming met staat van toestel!
cfr. "Werkt alleen op bat." "enig mankement" !!!!!!!! :(
Verkoper heeft zelf het toestel niet gecontroleerd/geprobeerd en "zomaar" aangeboden op SF!
Heb al enkele zijdes A4 gevuld in mail naar hem, maar zoals gezegd, verkoper is niet voor rede vatbaar, denkt blijkbaar da'k 1 of andere "margie" ben. :D
Nu ja, vo iedereen op 't forum, een gewaarschuwd man is er 2 waard!

Zal 1s op zoek gaan thuis naar m'n vergrootglas!
Merci vo de tip.:okdan:
Had deze tip ook al ergens anders gelezen dacht ik.

:D:okdan::D:okdan:-$int is geweest-:D:okdan::D:okdan:
En geeft een pretpakket van TT nagelaten!
Volume pot van de 202 is al vervangen, en gefixt.
Ma de rest blijft hetzelfde, vergrootglas nog niet gevonden!:engel:
Denk dat ik eerst andere toestellen ga vermaken!
Zien wel!:L

Hij gaf wel aan dat dat het enige mankement is wat hij kon zien.
Voortaan zelf er naar toe rijden om te checken .. tenzij hij 100% zeker weet dat ie in orde is. Al was dat vanuit belgie niet te doen natuurlijk

Daarnaast heb je er zelf ook aan zitten kloten .. dan houd het natuurlijk wel een beetje op .. Tenzij je al voor het kloten de man heb aangesproken op het feit dat ie het amper doet !

En ik zou toch eens proberen wat ie doet als ie alleen op batterijen loopt .. misschien kan ie dus alleen op batterijen werken .. al lijkt me dat niet

Als laatste kan je als je via de bank betaald het afgeschreven bedrag terug draaien. Heb je wel een goede reden voor nodig en moet binnen een maand gebeuren ..

succes !

en ik moet er nog steeds 1 hebben omdat die van mij raar reageert als je op behuizing drukt.
Dan zou je de power aansluiting eens na kunnen kijken. Ik weet niet wat 'raar reageren' inhoudt, maar de 101 heeft een soortgelijk probleem als je in de buurt van de power knop op de behuizing drukt. Die van mij heeft dat heel er. Raakt gelijk een aantal semitones uit tune.

als je via de bank betaald het afgeschreven bedrag terug draaien. Heb je wel een goede reden voor nodig en moet binnen een maand gebeuren
Nope, dit kan niet als je zelf geld heb overgescrheven. Je kunt alleen storneren wanneer het bedrag dmv een automatische incasso is afgeschreven. Voor zover ik weet hanteren alle banken in NL de regel, maar misschien dat het in BE anders is.

@ Zoltar: Senso heeft op vintageplanet weer nieuwe 202 parts gezet, waaronder een cpu, dus je kan eens een kijkje nemen...

Dan zou je de power aansluiting eens na kunnen kijken. Ik weet niet wat 'raar reageren' inhoudt, maar de 101 heeft een soortgelijk probleem als je in de buurt van de power knop op de behuizing drukt. Die van mij heeft dat heel er. Raakt gelijk een aantal semitones uit tune.

Nope, dit kan niet als je zelf geld heb overgescrheven. Je kunt alleen storneren wanneer het bedrag dmv een automatische incasso is afgeschreven. Voor zover ik weet hanteren alle banken in NL de regel, maar misschien dat het in BE anders is.

@ Zoltar: Senso heeft op vintageplanet weer nieuwe 202 parts gezet, waaronder een cpu, dus je kan eens een kijkje nemen...

hehehehe heb effe het oude topic en me 202 erbij gepakt

We hadden het namelijk in dit topic er al over

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=76611&highlight=606+202&page=3

Maar wat eigenlijk het probleem is dat het oude probleem er nog steeds is. In zoverre dat de seq. en filter het altijd doen .. en alleen de main osc's als je dus op de behuizing duwt soms weg valt

Daar moet ik dus nog een keer naar kijken ..

hehe, ik was het vergeten dat we het hier idd al eerder over hadden.

Maar ehm, wat kan het dan zijn? Je drukt op de behuizing en daardoor vallen je oscillators uit, begrijp ik dat goed? Alle andere functies werken dan wel nog?
En je weet zeker dat het wordt veroorzaakt door een kortsluiting ivm contact tussen de onderkant vd behuizing en circuitboard? Weet je zeker dat het niet ergens een bijna contactbreuk is die hierdoor wel/niet het circuit onderbreekt?

Is idd een blokje hout geen optie. Je kan het evt in je behuizing lijmen ofzo en dan de schroef daarin draaien ipv in de schroefhouder.

Back