amt8 & ableton + xp

Arnoid

Ouwe rot
Ik heb een raar probleempje met men amt8 in samenwerking met ableton + xp.

Heb sinds kort de amt8 en heb hem even geprobeerd met ableton, al men hardware word via midi aangestuurd via ableton: jomox xbase, x0xb0x, ms-20 enz. als ik op play duw loopt dit mooi strak dus dit is geen probleem....

Maar nu komt het men 606 die word niet aangestuurd via midi maar via dinsync dus heb ik een midi to dinsync converter.
Vroeger met men midisport 4x4 legde ik gewoon in ableton bij midi preferences op de midipoort waar de converter op aangesloten was de sync button aan waarna de 606 mooi meespeelde, maar als ik dit doe bij de amt8 dan flipt hij opeens.... men jomox die op output 01 zit speelt opeens een pattern met een dubbele beat zeer raar terwijl de 606 op output 03 zit.
Als ik de sync van output 3 afleg speelt alles weer normaal ???

Het rare is ook als ik de sync aanleg dat het lichtje van de rs422 op de amt8 ook flikkert + het lichtje van de usb dus dit is op het moment dat ie flipt als ik dan de sync bij output 3 terug afleg loopt alles terug strak en zie ik juist allen het lichtje van de usb oplichten wat normaal is...

Hebben jullie een idee waaraan dit zou kunnen liggen of heeft het iets te maken met patchen die je kun leggen via de amt8 sofware ?

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd:
Misschien ligt het aan de instellingen van de AMT8
Deze zijn te bewerken via de USB kabel en een bijgeleverd programmatje van de AMT8.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een onding vind om in te stellen via software maar als alles eenmaal is ingesteld :{

Misschien ligt het aan de instellingen van de AMT8
Deze zijn te bewerken via de USB kabel en een bijgeleverd programmatje van de AMT8.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een onding vind om in te stellen via software maar als alles eenmaal is ingesteld

ja ik denk ook dat het daaraan ligt heb al gezocht in dat programmatje om de amt8 te resetten maar vind het niet direct.

Hoe het programmatje zelf juist werkt zal ik eens van dichterbij moeten bekijken op het eerste zicht lijkt het vrij ingewikkeld.

Stuur jij ook een sync naar de 606 vanuit ableton of werk jij zo niet ?

volgens mij moet je voor een factory-reset van de amt-8 de PANIC knop enkele seconden ingedrukt houden...

of met de software (unitor-control geheten) elke patch en setting initialiseren...

trouwens: heb je de amt-8 goed geinstalleerd met driver 2.27?
succes!

volgens mij gebeurd het volgende:

amt-8 kopieert midi clock naar elke poort (altijd)

jij stelt de clock in op apparte poorten

resultaat: flippen

zorg dat er maar 1 poort sync krijgt

is maar een gedacht ;)

voor verdere "finetuning":
gebruik serieel ipv usb als je geen logic gebruikt (zie het draadje hieromtrent)

volgens mij gebeurd het volgende:

amt-8 kopieert midi clock naar elke poort (altijd)

jij stelt de clock in op apparte poorten

resultaat: flippen

zorg dat er maar 1 poort sync krijgt

is maar een gedacht ;)

voor verdere "finetuning":
gebruik serieel ipv usb als je geen logic gebruikt (zie het draadje hieromtrent)

De clock blijft toch hetzelfde ik stel gewoon sync in midi output 3 waar de converter van de 606 op aangelsoten zit zodat de 606 zou meelopen. bij men midisport 4x4 ging dit.
Zelf als ik alleen bij deze poort de sync aanleg en bij de andere alleen midi loopt het mis.

Als ik alles afleg bij al men midi outputs en bij output 3 (606) alleen de sync aanleg dan speelt men jomox xbase (output 01) mee ?
Terwijl er bij output 1 niets aanligt in midi preferences (track,sync, remote allemaal af)...

Dus die die sync op output 3 beinvloed output 1...

Ik heb gistern vanalles geprobeerd het enige dat echt werkt is als je puur midi gebruikt dus de sync niet aanleggen maar hoe moet ik dan men 606 ide via dinsync werkt syncroon krijgen met de rest ?

Dus die die sync op output 3 beinvloed output 1...
dit kan natuurlijk niet, de ene output beinvloedt de andere...
en wat versta je onder sync? is dat een parameter in ableton?
of anders een tekeningetje hoe je eea hebt aangesloten? maakt het wat duidelijker.

dit kan natuurlijk niet, de ene output beinvloedt de andere...
en wat versta je onder sync? is dat een parameter in ableton?
of anders een tekeningetje hoe je eea hebt aangesloten? maakt het wat duidelijker.

bcrprefs.jpg

Dit is hier een vb van op het net van de midi preferences van ableton....
Bij mij staat er dus bij de outputs output 1-8 van amt 8 (dit is hier dus niet zo in het vb. maar de opties blijven hetzelfde die je kan kiezen per output)

Je kan dan per midi out of in kiezen:
Track leg je aan als je midi wilt doorsturen (noot + nootlengte) als je gewoon iets wil syncen met de masterklok van ableton leg je dan op output de track af en de sync aan versta je ? en de 606 werkt via dinsync dus moet ie eigenlijk gewoon de start en stop krijgen...

En dat werkt nie met de amt8 zoals hierboven uitgelegd met de midisport 4x4 gaat dit wel...

ja zo werkt de AMT nu eenmaal..

gewoon sync aanzetten op 1 poort en nooit meer,
het resultaat is dat alles toch gemultiplexed wordt naar elke out.

ja zo werkt de AMT nu eenmaal..

gewoon sync aanzetten op 1 poort en nooit meer,
het resultaat is dat alles toch gemultiplexed wordt naar elke out.

Ja maar ik doe dit ook leg maar op één poort de sync aan vanaf dat moement begin gij raar te doen leg ik hem af loop alles weer mooi maar dan loopt men 606 niet meer mee.

Ja maar ik doe dit ook leg maar op één poort de sync aan vanaf dat moement begin gij raar te doen leg ik hem af loop alles weer mooi maar dan loopt men 606 niet meer mee.

hoezo loopt alles mooi mee? (midi of midiclock?)

In geval van dubbele tempo's denk ik gelijk aan een midiloop.

Zie trouwens ook dit draadje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=73951

nog even erbij vermelden, want in dit draadje heb ik nooit verder gereageerd wegens gebrek aan computer.

De laatste maanden uiteraard niet stil gezeten en veel software/settings getest. conclusie:
beste resultaten verkrijg je met Apple Logic Studio 8 icm AMT-8
op je midi <1ms jitter (getest!), vergelijkbaar of maybe zelfs strakker als atari, uiteraard ook een rotsvaste klok, en mits een goede latency instelling is het helemaal :okdan:

Ook een aanrader voor als je met dinsync werkt is ReNoise, daar deze, zoals hardware klok, ook midiklok verstuurt in "rust" toestand.. Kan je converter constant een berekening uitvoeren en zo dus ook accurater starten.

het blijft altijd wat prutsen hoor, soms wens je dat alles nog via CV GATE & dinsync ging

hoezo loopt alles mooi mee? (midi of midiclock?)

Wel ik stuur men hardware aan vanuit ableton dus men jomox, xoxbox, enz dat werkt en loopt strak maar vanaf het moment ik de 606 wil laten meelopen en dus op sync duw in ableton op de output (3) waarop de 606 zit aangesloten, dan loopt het niet goed meer en het is alsof output 1 (jomox)beinvloed word door dit. De jomox speel dan een 4x4 beat af met op het eiden een dubbele beat. Leg ik de sync weer af van output 3 loopt de jomox weer normaal door.

in zulke situaties je probleem reduceren door alles 1 per 1 aan te sluiten.

nu is het gewoon een warboel :)

ik zou uitzoeken of het werkt om via ableton midiklok uit te sturen naar een toestel zoals de jomox (dus de interne sequencer van jomox gebruiken, geen noten versturen vanuit ableton, alle tracks muten)
en,
als dat werkt koppel je de jomox af en hang je de midisync+606 in de plaats.
en als dat werkt, verder gewoon 1 voor 1 alles aansluiten.

Het probleem is opgelost de jomox reageerde blijkbaar ook op het sync signaal die bij de amt8 naar alle poorten gekopieerd wordt.
Na wat gepiel met de midi setting en clocksettings lukte het opeens wel.

Heb op de midi output waarop de 606 aangelsoten zit wel -7.50 ms latency moeten instellen om hem mooi mee te laten lopen met de rest.

Bedankt voor jullie hulp.

Ik weet wel dat in Cubase al gewaarschuwd wordt dat sommige MIDI interfaces alsnog op alle poorten MIDI clock gaan sturen als je er maar een tegelijk selecteert.

Back