Bediening van een sampler

TraiZor

Ouwe rot
Ik ben softsamplers gewend en denk dat echte samplers moeilijker zijn mbt de bediening.
Als je zo'n lijst hebt van bv. 1000 samples en je wilt nét die ene hebben die ertussen staat, maar die je niet zo snel kan vinden... op de computer zie je een enorme lijst van 1000 namen, en als je erop klikt hoor je em meteen. Hoe zit dat met hardware?

En hoeveel latency heeft een doorsnee sampler (a-series van yamaha)?
En kan een yamaha sampler akai formaat lezen? En soundfonts?
En gaat het een beetje snel een drumkit te maken (1 geluidje per toets)?
En het 'uploaden' naar je sampler toe, gaat dat een beetje vlot?

Ik ben niet echt bereid veel uit te geven voor een sampler (hij speelt toch alleen maar een wav'je af wat de standaard audio player in windows 3.11 ook al kon?), maar zal er iets te vinden zijn tussen de 300 en 800 gulden?

TraiZor,

Ik zat met hetzelfde probleem als jij.
Ik had weinig geld over voor een sampler maar wilde er wel een hebben. Ik heb toen een tweedehands Akai S-950 gekocht voor F600,-
Gezien zijn leeftijd en de prijs doet 'ie het redelijk. Af en toe crasht ie wel, maar dat neem ik op de koop toe. Plus dat zijn sound gewoon goed is (12bit....lekker rouw)

Toch zal ik geen tweede keer overgaan tot een dergelijke aankoop. Als ik jou was zou ik gewoon wat meer uitgeven aan een sampler zodat je direkt een goede hebt, ipv dat je over een tijdje denkt, shit wat heb ik nou eigenlijk gekocht??

Trouwens de bediening van veel nieuwe samplers (bv. de Yamaha A-serie) is net zo eenvoudig als die van soft-samplers omdat je ze via je PC kunt besturen. Een drumkit maken is dan een fluitje van een (euro)cent....

Re: Bediening van een sampler

"Ik ben softsamplers gewend en denk dat echte samplers moeilijker zijn mbt de bediening."

Valt wel mee: hangt van de sampler af en wat je gewend bent. Zelfs met m'n S2000 ging ik razendsnel toen ik dat ding eenmaal kende.

"Als je zo'n lijst hebt van bv. 1000 samples en je wilt nét die ene hebben die ertussen staat, maar die je niet zo snel kan vinden... op de computer zie je een enorme lijst van 1000 namen, en als je erop klikt hoor je em meteen. Hoe zit dat met hardware?"

Hangt weer van de sampler af. S2000 had geen 'preview' functie dus dat is vrij *** (eerst laden, dan horen). S5000 die ik nu heb heeft wel preview, en lange lijsten in dat grote display waar je met dat wieltje als 'n razende doorheen scrollt. Plus dat je alles in AkSys direct hoort met 'n ram op de spacebar.

"En hoeveel latency heeft een doorsnee sampler (a-series van yamaha)?"

Weet ik niet, maar is niet noemenswaardig; daar is het hardware voor. Kan me herinneren dat het bij akai altijd <3ms was. En het is dus niet afhankelijk van wat je in de rest van je studio aan 't doen bent.

"En kan een yamaha sampler akai formaat lezen?"

Ja; Yamaha leest vrijwel alles.

"En soundfonts?"

Dat weet ik dan weer niet.

"En gaat het een beetje snel een drumkit te maken (1 geluidje per toets)?"

"S2000: Snel. S5000: nog sneller. Je zorgt gewoon dat je altijd 'n lege drumkit bij de hand hebt. Dan geef je 'n slinger aan het wieltje en staat je sample erin. Ik heb dus geen ervaring met Yamaha, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar minder snel gaat dan op bijv. de S2000. "

S2000: scsi: supersnel. S5000 USB, snel, maar lang niet zo snel als SCSI. S500 Interne SCSI drive: razendsnel. A3000 SCSI: schijnt tegen te vallen, maar de interne IDE drive is stukken sneller.

"Ik ben niet echt bereid veel uit te geven voor een sampler (hij speelt toch alleen maar een wav'je af wat de standaard audio player in windows 3.11 ook al kon?), maar zal er iets te vinden zijn tussen de 300 en 800 gulden? "

Ai. Geen S5000 voor jou dus. S2000 tweedehands valt net binnen je budget. Maar als je je sampler toch alleen maar gebruikt om wavjes af te spelen vraag ik me af of het het geld waard is.

ik vind mijn a3k een bitch om te bedienen, zeker in vergelijking met software, maar
het is zeker geen wavje afspelen.
te noemen.
waanzinnige synthesemogelijkheden
zeer goede effecten en origineel
sublieme routing mogelijkheden
bijna uitzinnige filtering
veel parameters met midi te besturen, ook effectparameters
en echt een geweldig goed geluid
nog meer redenen?

My 2 cents

My 2 cents

Ik ben alleen maar bekend met AKAI samplers.. en ben daar heel erg tevreden over. De bediening is erg intuitief en snel. Ik heb sneller een sample geknipt op mijn S3000XL dan in Soundforge.

Natuurlijk hebben softsamplers de voordelen van een groot scherm (dat van je computer).. en alle voordelen die de bijbehorende UI biedt. Maar met programma's als AK.sys zijn die verschillen steeds kleiner aan 't worden.

En het voordeel van een hardware sampler is in mijn ogen toch de stabiliteit.. meeneembaarheid.. betrouwbaarheid.

Bedankt voor de antwoorden.. jammer genoeg kan ik geen korting krijgen op akai spullen; alleen yamaha.

marcel_zoer: jij zegt dus dat het gebruikersgemak van a3k slecht is.. heb je dat ding nog maar net of al een tijdje?

zijn er hier nog andere yamaha-sampler-gebruikers die kunnen antwoorden op mijn vragen? (dus a3k,a4k,a5k of zelfs RS7000 want ik kan misschien de rm1x nog inruilen voor rs7k)

over de sampler besturen met computer: dit wil ik dus zeker niet. is het zonder computer interface dan nog steeds makkelijk?

Ik zie idd dat mijn budget wat krap is, misschien dat ik 2e hands wat kan scoren.

Ik heb een a3k gehad. Volgens mij is de bediening niet echt slechter dan andere hardware samplers. Het enige minpuntje aan het ding is de snelheid waarmee hij via scsi dingen inleest. Maar ik ben net de andere kant op gegaan dan jij.

Ik heb het ding verkocht omdat ik veel liever met sampler plugins werk (exs24 in Logic) Ik bleef altijd klooien met editten van samples op mn computer en ze dan weer moeten oversturen naar de sampler enzo. Dat gaat allemaal veel sneller in software. Waarom wil je eigenlijk een hardware sampler gaan gebruiken?

ik vind mijn a3k een bitch om te bedienen

Dan moet je maar eens hier kijken www.bzone.be ik keen geen software sampler die daar tegenop kan. Dit is echt ultiem hard/software genot. alles is te bewerken op een scherm. Dus laat die draaiknoppies met rust en dan gaan ze langer mee ook.

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Waarom wil je eigenlijk een hardware sampler gaan gebruiken?

Omdat ik van software af wil. Dus ook niet bediening van sampler via computer.
Latency moet ook kleiner zijn dan 5ms.

Orgineel geplaatst door 4-Tek
Ik heb het ding verkocht omdat ik veel liever met sampler plugins werk (exs24 in Logic) Ik bleef altijd klooien met editten van samples op mn computer en ze dan weer moeten oversturen naar de sampler enzo. Dat gaat allemaal veel sneller in software

Maar ken jij / zijn er hardware samplers waarmee editten even snel gaat als met software?
anders moet ik me geld investeren in een goeie geluidskaart ipv sampler...

Laatst gewijzigd:
Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen de a3000 en a4000, afgezien van de prijs? de a5000 is te duur voor mij.

en kunnen samplers waves afspelen waar looppoints inzitten, zodat je een viool net zolang hoort totdat je de toets op het keyboard loslaat, net zoals dat bij soundfonts gaat?

Ik heb wat reviews gelezen, en heb gezien dat het zelfs frustrerend is om samples te laden omdat het zo langzaam gaat..

En is de a3000 idd zo, dat je maar 1 sample tegelijk kan zien, en dus langdurig is als je 100 samples hebt en 1 eruit wilt kiezen?

En voor cd-rom support, moet je dan een cdrom-speler als expansion nog erbij kopen? wordt wel een dure grap dan als ik ook nog ram, harddisk etc moet kopen.

Re: Bediening van een sampler

Orgineel geplaatst door TraiZor

En hoeveel latency heeft een doorsnee sampler (a-series van yamaha)?

Een hardware sampler heeft geen latency, daar kan nog geen computer tegenop.

En kan een yamaha sampler akai formaat lezen? En soundfonts?

Ja, en AiFF en wav. Geen soundfonts.

En gaat het een beetje snel een drumkit te maken (1 geluidje per toets)?

Vind ik wel een beetje geestdodend werk, maar het programma b.zone helpt via de computer.

Gaat best wel.

hij speelt toch alleen maar een wav'je af

Je kunt met een sampler meer doen, bewerkingsmogelijkheden en effecten. Kun je misschien ook met computerplugins, maar dan heb je weer problemen met vertraging door een tekort aan cpu-power.
Een sampler heeft nooit last van vertraging. Bovendien is ie live on stage veeeeel betrouwbaarder dan een pc.

Dus die drumkits gaat niet zo makkelijk in de a3000...

Jos> ik heb hier en daar gelezen dat de a3000 akai-cdformaat samples niet goed in leest. De envelops leest ie niet mee of zo, heb jij hier ervaring mee?
Als dat zo zou zijn zou dat ook weer een flinke minpunt zijn omdat ik veel met sample cds wou werken.

sample cds kunnen synths toch evenaren? Precies hetzelfde geluid, met filters etc.. oke hij is niet tweakable, maar je krijgt dan wel bv. 10 synths op 1 sample cd.

TraiZor, ik heb geen ervaring met het importeren van Akai-samples. Gezien mijn ervaringen met AIFF-import denk ik dat alle verdere instellingen verloren gaan. Je krijgt de kale sample.

Alleen van het native A3k formaat kun je alle instellingen behouden. Daar is trouwens ook veel materiaal van: op internet (www.synthzone.com) en van eigen Yamaha cd's. Moet je wel een externe SCSI cd-rom hebben.

Persoonlijk vind ik een goede synth (JP8000/8080, Nordleads, Supernova, Moogs, Jupiters, Juno's etc.) altijd beter klinken dan de gesampelde versie. Natuurlijk zijn er goede sample cd's te koop waar alle instellingen al vakkundig geprogrammeerd zijn, maar de filters van een samplers zijn anders dan die van bijv. een Moog. Het klinkt nooit helemaal hetzelfde.

Wil je zelf alles gaan programmeren dan moet je al ver gevorderd zijn om hetzelfde resultaat te krijgen. Maar volgens mij kun je een sample beter als uitgangspunt beschouwen om iets nieuws te maken en geen imitatie van een synth.

een drumkit kan je met de A3000 OS2 heel snel maken....je kan bij het samplen al instellen dat ie elke nieuwe sample naar een aparte toets toewijst, of je kan dit met een menu-optie doen....werkt supersnel...

ik proef uit je vragen dat je je toch nog erg weinig bij het gebruik van een hardware sampler kan voorstellen..ga gewoon eens een keer bij iemand thuis of in de muziekwinkel een paar uurtjes met zo'n bak aan de slag....

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
een drumkit kan je met de A3000 OS2 heel snel maken....je kan bij het samplen al instellen dat ie elke nieuwe sample naar een aparte toets toewijst, of je kan dit met een menu-optie doen....werkt supersnel...

Klopt, in mijn antwoord ging ik uit van het importeren van samples van een cd-rom met non-notive formaat samples. Ik proefde uit TraiZors vragen dat hij vooral daar in geïnteresseerd was. Het samplen van een drumkit met de A3000 is inderdaad erg gemakkelijk.

mmm...alle samples van de CD-rom importeren, en vervolgens met de command toets naar Arrange Program gaan, daar kan je in 1 klap al je samples in het program op achtereenvolgende (witte of witte en zwarte) toetsen laten zetten vanaf een zelf te kiezen root-key...lekker snel

Olaf

Ik wil eventjes aan deze thread toevoegen dat VCAs en ADSRs er belangrijk zijn en vooral als je een sample gebruikt in een sequence...

Ik heb gezien dat zo'n (yamaha) sampler niet alleen dus wavjes afspeelt, maar ook bewerkingsfuncties heeft en effecten erop. Dan zou zo'n sampler een logische uitbreiding zijn op mijn setup (bestaande uit een rm1x en 2 "synths" die ik nauwelijks gebruik).
Die a4000 heeft een groot display, dus ideaal voor bewerking van samples en displayen van lijsten van samples die opgeslagen zijn. Zo heb ik soundforge ook niet meer nodig.
Ik zou dus eigenlijk genoeg hebben aan alleen een sequencer met sampler. Zeker als je veel met drums wilt doen. (d&b wil ik ook nog wel eens maken)
Ik zal eens kijken in de muziekwinkel zoals jullie mij al aanraadden.

Beetje offtopic: waarom worden die novation drumstations / tr909's andere drummodules nog verkocht voor zó'n hoge prijs waarvan je daar een volledig outgebouwde sampler kan kopen die dezelfde kwaliteit geeft en waarmee je veel en veel meer kan?

Orgineel geplaatst door TraiZor

Beetje offtopic: waarom worden die novation drumstations / tr909's andere drummodules nog verkocht voor zó'n hoge prijs waarvan je daar een volledig outgebouwde sampler kan kopen die dezelfde kwaliteit geeft en waarmee je veel en veel meer kan?

is een leuke discussie...

maak er eens een tread op aan....ben benieuwd.

Back