Fantom X on stage

prosynq

Stamgast
Ik ben al een paar weken aan het "klooien", vandaar dat ik mijn probleem hier maar eens even neerleg:

Ik heb een aantal weken geleden een Fantom X7 gekocht om naast mijn Motif ES te gebruiken op het podium. Wat me direct opviel was dat de sounds van de Fantom op het podium niet echt lekker door de mix heen komen terwijl de sounds thuis gewoon heerlijk klinken. Met de Motif heb ik hier nooit problemen mee gehad. Ik heb al een aantal verschillende combinaties van patches geprobeerd om een lekkere piano te maken, zelfs met patches van de SRX11 en "oude" pianootjes van de XV/JV serie.

Heeft iemand tips voor me? Of moet ik 'm maar terugbrengen en inruilen voor iets anders?

Wat bedoel je precies met "komt niet door de mix"? Te wollig? Of te plat, weinig dynamisch?

Ik heb een X7 gehad en in plaats daarvan een S90 ES gekocht.

De S90ES presets vind ik persoonlijk wat beter klinken dan die van de X7; meer dynamiek, meer low end. Ik denk dat dat een verschil zou kunnen zijn tussen de 2, maar met de X7 master settings kun je de global EQ en compressor instellingen aanpassen.

PS Let op dat je niet te veel compressie gebruikt want dan klinken dynamische klanken zoals piano's niet meer lekker.

Hey Sjaak, bedankt voor je reactie! Ik denk dat het geluid inderdaad een beetje wollig is, het mist ook de diepte, helderheid en strakte van de pianootjes in de Motif; terwijl ik de pianootjes van de Fantom wel "mooier" vind. De dynamiek/expressie is er ook (nog) niet doordat ik gewend ben om de pianostukjes op gewogen toetsen te spelen.

Volgens mij is het gewoon een luxeprobleem, met mijn XV88 heb ik nooit last gehad (alleen met de sterkte van de geluiden). Ik ga eens aan de slag met de master eq als laatste redding, de compressor wil ik inderdaad liever niet gebruiken :)

Misschien eq-en ja! Wollig lijkt me vooral te maken te hebben met dat je geluid 'te breed' is, qua frequenties die gedekt worden. Dat is thuis met alleen die sound natuurlijk hartstikke mooi (klinkt voller en completer in z'n eentje), maar live zit je natuurlijk niet op zo'n one-man-band-geluid te wachten...

Ik ga eens aan de slag met de master eq als laatste redding, de compressor wil ik inderdaad liever niet gebruiken :)

Je kan de compressor wel gebruiken maar dan max 2:1. dan klinkt je piano nog best goed. Tis heel simpel te horen, als je piano bij lage volumes afgekapt wordt moet ff oa even de threshold checken, die staat dan bv te hoog. Verder kan het helpen om er wat meer low end in te mixen.

Pas inderdaad op met van die typsiche super synth sounds met veel FX (vooral reverb). Korgs hebben on stage over het algemeen nog meer problemen met te wollige sounds ;)

Ik heb zowel de Fantom X als de Motif ES (en de S90ES). De Fantom klinkt live inderdaad het minst direct en komt minder sterk door de mix. Daarvoor is enige aanpassing nodig (EQ, compressie). Ik heb wel gemerkt dat de pianos van de Fantom eigenlijk nooit echt lekker gaan klinken in een live situatie. Ik gebruik de Fantom naast de pianos van de S90ES voornamelijk voor strings, blazers en leads en dat gaat heel goed.
De Fantom X vind ik meer een studiobak dan een livebak.

ik heb het ook met de Roland synths gehad, zeker als er gierende gitaren in het spel zijn snijden ze niet meer fatsoenlijk door de mix, ik vind zelf de Triton een erg goede live-bak, deze lijkt wel gemaakt voor bandgebruik, als je er alleen op speelt klinkt minder realistisch als de Yamaha en Roland workstations maar in een band blijft ie overeind. (Vreemd dat ik een paar berichtjes hiervoor lees dat Korg ook wollig zou klinken ?!)
Voor piano kun je ook nog Kurzweil overwegen, staat ook erg goed in de mix!

ik vind zelf de Triton een erg goede live-bak, deze lijkt wel gemaakt voor bandgebruik, als je er alleen op speelt klinkt minder realistisch als de Yamaha en Roland workstations maar in een band blijft ie overeind. (Vreemd dat ik een paar berichtjes hiervoor lees dat Korg ook wollig zou klinken ?!)

Ik heb met alle 3 live gespeeld en de Triton kan heel wollig klinken. Maar dat zit hem vooral in de (te veel) gebruikte FX, veel presets klinken nogal heftig dus je moet iets meer tweaken dan bij de Yamaha's. Maar het ligt er ook aan wat voor stijl je speelt, of je een beetje ruimte krijgt in de band en wat voor sounds je gebruikt. Ik bedoel: veel bands spelen "te veel" en dat is een groter probleem dan je Fantom X, Triton of Motif ;)

Back