My first S......ampler (E-mu E6400 ultra)

h.soepboer

Nieuwkomer
Ben sinds kort in het bezit van een 2e hands E-mu E6400 ultra. Een paar vraagjes:

1. Ik heb wat geexperimenteerd met het samplen van een (o.a.) Roland RD250s electrische piano maar krijg de sample bij geen enkel geluid echt goed (loop). In het beste geval blijft er toch iets van een vibrato/tremolo-achtig effect in het loop-gedeelte. De truc met mixen van het begin en het einde van de loop met elkaar is reeds toegepast. Hoe kan ik dit nog beter krijgen ?

2. Weet iemand iets over een mogelijke optie om deze sampler te voorzien van een USB-aansluiting ?

3. Bij de sampler zouden origineel in ieder geval 2 CD's of misschien wel 9 CD's (met zo'n 200Mb aan geluiden per CD) geleverd moeten zijn, de vorige eigenaar had deze echter niet. Zou iemand mij tegen een vergoeding misschien kunnen voorzien van een backupje hiervan ?

4. Is een (IDE) harde schijf in te bouwen met wat onderdelen uit een oude PC? Ik heb gehoord dat je voor de ongeveer 35 euro tellende IDE-aansluitset je alleen maar een voedingskabeltje en een flatkabel krijgt. Lijkt me nogal aan de prijs. Een inbouwbeschrijvinkje is welkom.

5. Ik ben op zoek naar goede blazersectie-, piano, rhodes, hammond en (vintage)-synth geluiden. Welke sample-CD's zijn aanbevelenswaardig ? Ik zag op de site van E-mu dat er ook CD's met geluiden van andere E-mu producten te koop zijn. Is dat wat ?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Hijlko -nu nog met een lege doos met knopjes- Soepboer

Re: My first S......ampler (E-mu E6400 ultra)

Origineel geplaatst door h.soepboer
Ben sinds kort in het bezit van een 2e hands E-mu E6400 ultra. Een paar vraagjes:

1. Ik heb wat geexperimenteerd met het samplen van een (o.a.) Roland RD250s electrische piano maar krijg de sample bij geen enkel geluid echt goed (loop). In het beste geval blijft er toch iets van een vibrato/tremolo-achtig effect in het loop-gedeelte. De truc met mixen van het begin en het einde van de loop met elkaar is reeds toegepast. Hoe kan ik dit nog beter krijgen ?

2. Weet iemand iets over een mogelijke optie om deze sampler te voorzien van een USB-aansluiting ?

3. Bij de sampler zouden origineel in ieder geval 2 CD's of misschien wel 9 CD's (met zo'n 200Mb aan geluiden per CD) geleverd moeten zijn, de vorige eigenaar had deze echter niet. Zou iemand mij tegen een vergoeding misschien kunnen voorzien van een backupje hiervan ?

4. Is een (IDE) harde schijf in te bouwen met wat onderdelen uit een oude PC? Ik heb gehoord dat je voor de ongeveer 35 euro tellende IDE-aansluitset je alleen maar een voedingskabeltje en een flatkabel krijgt. Lijkt me nogal aan de prijs. Een inbouwbeschrijvinkje is welkom.

5. Ik ben op zoek naar goede blazersectie-, piano, rhodes, hammond en (vintage)-synth geluiden. Welke sample-CD's zijn aanbevelenswaardig ? Ik zag op de site van E-mu dat er ook CD's met geluiden van andere E-mu producten te koop zijn. Is dat wat ?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Hijlko -nu nog met een lege doos met knopjes- Soepboer

1. Ik zal je als tip geven: gebruik soundforge voor het maken van strakke loopjes, doe een scsi kaart in je PC en stuur de samples via scsi door !

2.USB>>>>>>Niet nodig want er zit SCSI op (is ook veel sneller en betrouwbaarder)

3.Ik heb bij mij EMU esi 4000 turbo helaas GEEN sample cd's gehad........maar ik kan ze van iemand kopieeren die ook een esi 2000 heeft (maar ik weet niet of dat dezelfde zijn als die bij jouw 6400 zouden zitten)

4.In een 6400 past naar mijn idee GEEN IDE harde schijf......wel een SCSI harde schijf.

5.Als ik jou was, zou ik een keer naar een winkel gaan waar ze een sample terminal hebben staan (dan kan je zelf beluisteren wat er op sample cd's staat), want sample cd's zijn erg duur en zijn niet allemaal even bruikbaar. Ook heb je op internet winkels waar je online veel sample cd's kan voorbeluisteren voor je ze bestelt. Ikzelf sample veel van oude platen/cd's met jazz/soul/funk.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden.

Groeten

C-Code

ik heb ook een IDE harde schijf ingebouwd met spullen uit een 486-computer. De Flatkabel uit een pc kan je gewoon gebruiken zonder problemen. De voeding is een ander verhaal!!! In de emu is namelijk de + en de - omgedraaid, of zoiets. Wat je dus moet doen is de voedingskabel voor de harde schijf omgedraaid aansluiten. Als ik het me goed herinner dan heb je op het Bord van de Emu een witte plug, met daar 4 uitstekende pinnetjes, waar je precies de voedingskabel naar de Disk in kan pluggen, en dan klikt er een clipje vast. Wat je moet doen om een IDE-schijf aan te sluiten is, dat clipje een stukje naar achter buigen, dan de plug van de voedingskabel omdraaien, zodat pin 1 overeenkomt met kabel 4 van de voeding, pin2 -> kabel 3, pin3 -> kabel 2, pin4 -> kabel 1. Op die manier blaas je je harde schijf tenminste niet op.

En dan gaat alles werken, als je tenminste een ATA3 compliant Harde schijf hebt.

Veel succes!

Re: Re: My first S......ampler (E-mu E6400 ultra)

Origineel geplaatst door C-Code

.....
4.In een 6400 past naar mijn idee GEEN IDE harde schijf......wel een SCSI harde schijf.
.....

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden.

Groeten

C-Code

De Classic accepteert idd alleen SCSI, voor de Ultra-versie is het een ander verhaal.
Maar de prijs van die twee kabeltjes vind ik belachelijk. Met het schemaatje van Solid_Snake
kun je jezelf dat geld besparen...:okdan:

Emu werkt al een tijdje aan de ontwikkeling van een USB board dat je achteraan in een van de expansion slots kan pluggen. De USB kaart zal samen met de volgende OS update (EOS 4.8 ) gereleased worden, vermoedelijk omstreeks de NAMM in januari 2003. Bij de USB kaart zal ook een software editor geleverd worden waarmee je de hele Emu vanuit je computer kan aansturen en editeren via USB, én samples zenden/ontvangen.

In alle Ultra's kan je zowel een SCSI als een IDE schijf installeren, in de niet-Ultra's enkel SCSI.
Nog een tip : als je een Ultra en een niet Ultra via SCSI aan mekaar koppelt, dan kan de Ultra wel data inladen vanuit de interne SCSI schijf in de niet-Ultra, maar vice versa gaat dan weer niet : de niet-Ultra herkent de IDE schijf in de Ultra niet.

Deze kan ik van harte aanbevelen :
- East-west "The Ultimate Piano Collection"
- Emu EIIIx library vol.7 "Emu classics"
- Emu EIIIx library vol.8 "Vintage"
- Emu EIIIx library vol.9 "Psychic Horns"
- Emu Formula4000 Analogue Odyssey

3.Ik heb bij mij EMU esi 4000 turbo helaas GEEN sample cd's gehad........maar ik kan ze van iemand kopieeren die ook een esi 2000 heeft (maar ik weet niet of dat dezelfde zijn als die bij jouw 6400 zouden zitten).

Ja hoor, bij de Esi2000 hebben ze wel degelijk dezelfde CD-Roms bijgeleverd als bij de Ultra's.

4.In een 6400 past naar mijn idee GEEN IDE harde schijf......wel een SCSI harde schijf..

In een 6400 classic enkel SCSI, in een 6400 ultra kan je zelf kiezen tussen SCSI of IDE.

Re: Re: Re: Re: My first S......ampler (E-mu E6400 ultra)

Re: Re: Re: Re: My first S......ampler (E-mu E6400 ultra)

Origineel geplaatst door Vizion
Kun je daar alle typen schijven (SCSI) instoppen? Merk/ grootte..

Grootte tot ca. 20GB met het huidige OS.
Ook belangrijk : vanaf EOS 4.7 kan je zelf kiezen of je de schijf in FAT format of Emu format gebruikt. Een interne HD kan je best in Emu format gebruiken, want FAT format maakt de schijf véél trager. Gebruik FAT format dus enkel bij externe schijven zoals Zip/JAZ-drives.

Emu geeft zelf een lijstje van SCSI-drives, merken, types die compatibel zijn :
http://www.emu.com/products/e6400Ultra/compatibility_drive.html

EOS v4.01 for E4 Ultra now supports an internal IDE drive; it needs to be ATA-3 (or higher) compliant or else it will not be mounted. Currently, EOS does not support ATAPI devices (IDE CD-ROM drives, IDE Zip drives, etc.).

Update

Update

Bedankt voor alle reaties zover, even een update-je

Ik heb soundforge inmiddels bemachtigd, moet er nog een beetje mee stoeien maar ziet er veelbelovend uit !

Ik zou graag SCSI gebruiken maar mijn laptop kan niet worden uitgebreid met SCSI. Heb inmiddels een USB to SCSI converter maar krijg deze op geen enkele manier fysiek passend op de SCSI-aansluiting van de E6400. Tot op heden dus nog geen verbinding tussen een computer en de sampler :( .

Er zit inmiddels een werkende 20Gb (standaard IBM 20Gb 7200rpm IDE) harde schijf in. De 5V en de 12 V van de voeding voor de harde schijf zijn inderdaad precies andersom als bij een PC (de hufters). Ik heb bij de electronicaboer de lossen onderdeeltjes aangeschaft (voor 5 euro) en het kabeltje zelf in elkaar geknutseld. Ik had nog een IDE-kabel liggen en die werkt perfect.

Als het goed is ontvang ik binnenkort het een en ander aan geluiden. Als ik die beluisterd heb ga ik eens kijken wat ik nog nodig heb en ga ik hier en daar eens even luisteren.

ik lees veel dat USB naar SCSI convertors behoorlijk slecht werken..... is het niet makkelijker om een SCSI interface in je computer te hangen?

Olaf

Back