old EMS promo

Hoe bedoelen jullie precies ? Is dit bij die patch voor het kabbelend water ?
En bedoelen jullie een externe noise bron ? Ik wou dit nog niet uitproberen omdat ik bang ben mijn Synthi te beschadigen... Er zit geen externe input modificatie op voor zeover ik weet...

Er zitten toch gewoon 2 inputs op iedere ems synthesizer zo ver ik weet.
Die kan je vervolgens overal naar toe routen.
Een noise generator die je omlaag pitched werkt prima voor random triggers.
En ik heb geen idee wat er stuk zou kunnen gaan.

Je kon maar nooit weten... Ik ga dit morgenochtend eens uittesten.

Dus bvb. een verbinding met mijn DotCom Noise module (op lage frequentie) ? En dit zou mss. ook vanuit mijn DotCom's S/H moeten werken (zonder de kans op brokken maken door te hoog voltage of zo) ?

Maw: de kabel vanuit mijn DotCom in een van mijn Synthi's 'Hi Level Inputs', patchpunt i8 of i9 aanduiden om de frquentie van OSC1 te regelen, en dat zou moeten werken ?

Een random triggering 'inside' van de envelope shaper :

Patch Noise Gen. naar output channel 2. Zet 'speaker' switch op 'env', met de level knop van output channel 2 zeer laag.
Om niet een stroom van gekraak te krijgen, moet eerst de ruis naar beneden gefilterd worden. Dus minder pieken per seconde.

Dat kan als preset al met de 'colour' pot van de NG. Zou dat nog spaarzamer moeten, dan kun je altijd nog eerst door
de VCF heen met de noise, voor een nog lager gebied van fluctuerende waardes.
Vervolgens ga je de pot van channel 2 output volume opdraaien, totdat de envelope shaper getriggerd wordt.
Dan wordt het verder een kwestie van de filtering licht veranderen, om meer of minder triggers te veroorzaken.

Of die DotCom Noise module de frequentie van OSC1 kan regelen, hangt van het soort signaal af.
Er zal allicht iets gebeuren.
En als je niets evt wil beschadigen, begin dan altijd met de input pots van i8 of i9 op nul.

Heel erg bedankt voor deze uitleg !! Ik ga beide mogelijkheden eens uitproberen & laat je weten of het lukt.

Sam_Zen - ik heb even kort geprobeerd met de interne Noise Generator, maar zonder veel resultaat; ik ga er me na het weekend wat meer in verdiepen. Wordt in elk geval vervolgd...

Mocht iemand nog tips hebben, of een andere Synthi "kabbelend water" patch sheet, post deze aub !!

@ THM

Random triggering door de NG staat eigenlijk nog wat los van een "kabbelend water" patch, want dat behoort
een voortdurend gebeuren te zijn. Ik zal die oorspronkelijke patch opnieuw onderzoeken, en een vorm vinden,
die onafhankeljk is van de systeem-modificaties, die ik toen al had aangebracht.

En: be specific : wat bedoel je met 'zonder veel resultaat' ? Helemaal geen trigger actie ?

Wil je dat even willen doen voor mij als je wat tijd zou vinden ? Zou prima zijn - een grote thanks alvast !!

Zelfs zonder de random triggering komt het geluid niet dicht bij een (nog niet random kabbelend) water geluid. Ik denk (lees: hoop) dat het niet aan mijn Synthi ligt, daar ik heel veel andere herkenbare sounds van bvb. TD en Schulze wél eruit heb gehaald.

Zoek in de eerste plaats naar geluiden die je zelf wilt, ipv die van anderen.
(En aan de synthi ligt het zohoezo niet, die doet gewoon braaf zoals je hem hebt ingesteld.)
Ik kan wel een kabbelend water aanleveren, maar jouw versie daarvan kan weer heel anders klinken, qua voorkeur.
Maar ik ga ermee aan de slag.

Zoek in de eerste plaats naar geluiden die je zelf wilt, ipv die van anderen.
Doe ik eigenlijk gewoonlijk, maar om een synth beter te leren kennen tracht ik eerst bekende geluiden eruit te benaderen.

Ik kan wel een kabbelend water aanleveren, maar jouw versie daarvan kan weer heel anders klinken, qua voorkeur.
Maar ik ga ermee aan de slag.
Great !! Idd ik ga dat geluid niet letterlijk overnemen in mijn muziek, maar als start nemen voor "verdere ontwikkeling". ;)

Back