DX5 op marktplaats

Het is de über-dx die nog te tillen is. Daarboven heb je nog de DX-1 :halleluja, maar die is én onbetaalbaar én onvindbaar.
Dit zegt vintagesynth erover:

Yamaha's DX-5 slots in somewhere between their legendary DX-7 and flagship DX-1 synthesizers. Under the hood the DX-5 is almost identical to the DX-1 except the DX-5 has done away with the heavy wood-paneling and has a less fancy keyboard (no more ployphonic aftertouch) and is more affordable. With its dual 6-operator FM synth engines the DX-5 is like having two DX-7 synthesizers in one, and then some! The DX-5 has 64 performance memories which can be loaded or saved to cartridge, while the DX-7 has only one manual performance memory. This improves the versatility for live performance and makes excellent use of the dual engines. However, one thing to consider is that the MIDI implementation, while adequate, does not qualify it as a master keyboard, in particular, the DX-5 (like the DX-7) sends only 99 as the maximum velocity, not 127. In addition, the DX-5 is slightly noisier than the DX-7.

Although the DX-5 is a digital synthesizer, its sounds are unique and fresh with an analog/digital hybrid feel. Programming however, is not at all like analog synth programming. All DX series synths use Frequency Modulation (FM) synthesis and all are rather difficult to program or, at least, difficult to understand what to program. The DX-5 is no exception to this rule except that its layout, parameter buttons and displays are much better than typical DX synths.

For performances, the DX-5 shares the DX-1's bitimbric ability to play two patches from memory (Channel A and B) with the keyboard in layer or split mode and the polyphony reduced from 32 to 16 voices. That's a very cool ability for an old synth, especially a DX type synth. Imagine playing bass in one hand and some other wacky sounds in the other hand. You'd have to get a couple TX-7s or DX-7s to achieve that otherwise (of course this may be cheaper than getting a DX-5 anyway). The DX-5 remains a very high quality vintage instrument and if you've got the money to burn and a desire for a unique instrument from the DX line of synths, this is the one! It has been used by Kitaro.

Heb ooit de DX 7s gehad, en begreep er helemaal niets van..zowel het programmeren maar vooral het geluid wat eruit kwam..het was allemaal DX=niets..mijn onkunde natuurlijk...maar toch..bij andere machine's had ik daar veel minder lof GEEN ast van....

IK denk dat met name de merk/type -naam de kopers zal lokken..veel marketinggeld is daarin gestopt...
zodat hier plots een thread gestart woordt..maar voor dat geld zijn geweldige andere zaken te koop...

een Motif..wel helemal okay, of een CS6X voor veel en veel minder...
de purist gaat natuurlijk voor de DX7...ook voor een grabbel te krijgen..

CITAAT: For performances, the DX-5 shares the DX-1's bitimbric ability to play two patches from memory (Channel A and B) with the keyboard in layer or split mode and the polyphony reduced from 32 to 16 voices. That's a very cool ability for an old
goh wat bijzonder...? maar de ELKAEK 22 had dat al 5 jaar eerder maar ook veel minder marketing budget..

ja zo gaat dat in synthi land...

Murc :walker:

Heb ooit de DX 7s gehad, en begreep er helemaal niets van..zowel het programmeren maar vooral het geluid wat eruit kwam..het was allemaal DX=niets..mijn onkunde natuurlijk...maar toch..bij andere machine's had ik daar veel minder lof GEEN ast van....

IK denk dat met name de merk/type -naam de kopers zal lokken..veel marketinggeld is daarin gestopt...
zodat hier plots een thread gestart woordt..maar voor dat geld zijn geweldige andere zaken te koop...

Murc :walker:

- DX-5 = 2xDX-7 in 1 verpakking met allerlei andere dingen die de DX-7 niet heeft.

En ik laat me inderdaad verleiden een thread te starten...

Lijkt me een mooi ding, hoewel ik 800 euro teveel vindt (niet perse voor de DX5, vooral voor mijn portemonnee). Er zijn nu eenmaal een aantal klassiekers. Dit is er 1 van!

En de discussie of iets zijn geld waard is blijft lastig, Zeker van apparaten waar er heel weinig van zijn. Ik heb zelf nog nooit eerder een DX5 te koop zien staan.

de DX7 was al amper te doorgronden..laat staan dus x 2 .

maar daar gaat het m.i. niet om..

het is sound, sound sound...en dan begrijp ik het DX verhaal niet meer...

Murc

Ik ben eigenlijk al heel lang van mening dat een synth zelf maar een deel van het geluid is en dat een goede effectendoos bijna net zo belangrijk is als het instrument zelf. Een DX zonder effecten kan heel kaal en iel klinken, maar dat geldt eigenlijk voor heel veel synths. Een beetje compressie of het maakt niet uit wat voor een effect dan ook maakt een synth al meteen een stuk vetter.
Maar kijk uit met de mayo, daar worden je toetsen zo glad van.

HEB je mijn PULSER M75S gezien...op de marktplaats van dit fraaie ===SYNTHESIZER==== forum..?

daar zijn er veel en veel minder van....

en die heb ik OOK nooit te koop zien staan...

Murc :yamaha:

Toch is dat niet het enige, het is ook een beetje roem enzo...

Ik heb een Korg EX800, daar hoor je nooit iemand over terwijl het de kleinste analoge midibak is die ik ooit heb gezien. Durft men 80 euro voor te vragen... onbekend maakt onbemind.
En toch wil ik graag nog eens een DX7!

Heb ooit de DX 7s gehad, en begreep er helemaal niets van..zowel het programmeren maar vooral het geluid wat eruit kwam..het was allemaal DX=niets..mijn onkunde natuurlijk...maar toch..bij andere machine's had ik daar veel minder lof GEEN last van....
(...)

Deze post snap ik toch even niet hoor... De purist gaat voor een DX7? Voor de echte FM-fans is een DX5 toch veel gaver? Meer = beter! Ook veel vintager trouwens, dan zo'n DX7 die al voor 250 euro te vinden is en overal te krijgen, en standaarduitrusting was van Top-pop. En de vergelijking met moderne(re) standaardbakken als een Motif of CS6x gaat natuurlijk totaal niet op...

Tsja, dat FM lastig is - what else is new?! Natuurlijk is het moeilijk het écht te snappen! Het kan niet allemaal subtractief zijn! Maar flink wat tijd en moeite investeren, en FM heerscht de pan uit! (zat voorbeelden hier op SF)

Ik concludeer: VET!!! Een DX5! En voor 800 euro maar - valt hartstikke mee. :) Kopen Digimod - dan kun je je wishlist inkorten! :P

Wat een thread bordevol slap gelul weer zeg sjees :D

Toch is dat niet het enige, het is ook een beetje roem enzo...

Ik heb een Korg EX800, daar hoor je nooit iemand over terwijl het de kleinste analoge midibak is die ik ooit heb gezien. Durft men 80 euro voor te vragen... onbekend maakt onbemind.
!

Ik denk niet dat die onbekend is maar mensen vinden het over het algemeen een kutbak en zelfs moeilijk programeerbaar.

(ik niet hoor, ik heb vandaag mijn 2e Poly 800 gekocht)

CITAAT: For performances, the DX-5 shares the DX-1's bitimbric ability to play two patches from memory (Channel A and B) with the keyboard in layer or split mode and the polyphony reduced from 32 to 16 voices. That's a very cool ability for an old
goh wat bijzonder...? maar de ELKAEK 22 had dat al 5 jaar eerder maar ook veel minder marketing budget..

ja zo gaat dat in synthi land...

Een Elka EK22 is uit 1986 en de DX1 uit 1984, en de dx5 uit 1985...dus waar je dat 5 jaar eerder verhaal van hebt...of je bedoeld de Synthex.
Een Jupiter 8 kon het ook eerder en vast nog een boel andere synths maar boeien, bitrimbale FM daar kan je de meest complexe shit uithalen...
Geloof maar dat zo een DX5 ubervet is, een DX7IID is in principe hetzelfde met nog meer snufjes maar iets andere sound.

Nou moet je er geen slapgelul aan toe gaan voegen natuurlijk. Mijn opmerking over de EX800 was alleen maar om te benadrukken dat prijs vooral ontzettend subjectief is. En een DX5 lijkt me een prachtbak! Daarom ben ik deze thread begonnen.
That's all.

Dus geen gezeur meer over prijzen en wat wel of geen kutbak is, back on topic: de DX5.

Heee zijn alle biedingen weggehaald?

HEB je mijn PULSER M75S gezien...op de marktplaats van dit fraaie ===SYNTHESIZER==== forum..?

daar zijn er veel en veel minder van....

en die heb ik OOK nooit te koop zien staan...

Murc :yamaha:

Pulseris hier al meerdere keren aangeboden vanaf 125 euro geloof ik,en meer is ie imho ook echt niet waard....en als er iets mee is ben je het haasje..
Maar veel succes ermee hoor...

Dx5 is ook wel een beetje overpriced maar dat is de rage tegenwoordig geloof ik..

D'r zijn gewoon niet zoveel gemaakt. Dan worden ze vanzelf duurder.

Back