Nog een Leek

LeMarc

Nieuwkomer
Hallo mensen,
Ik ben begonnen met een klein projectje en daarvoor heb ik het een een ander aan onderdelen nodig en ik ben nogal een leek op bepaalde gebieden.

Wat ik zoek: Een synthesizer of midi controller waarvan ik de toetsen onafhankelijk van elkaar kan instellen. Dus per toets een sound toewijzen(ook moet ik sounds kunnen inladen die ik zelf digitaal heb gemaakt). Het instrument moet onstage kunnen spelen met de voorgeprogrammeerde sounds. Ook moet ik pre sets in kunnen stellen zodat ik met 1 druk op de knop een andere soundpreset te voorschijn kan toveren. Het geval moet niet al te groot zijn. Ik moet er een hebben met 4 octaven en uiteraard een beetje betaalbaar (max 200eur).

Heeft iemand wat advies voor me?
Alvast heel erg bedankt

Allereerst: op een MIDI controller kan je geen geluiden inladen.

Ik vermoed dat je meer gaat gebaat zijn met zoiets als een Akai MPC. Of je zal voor de combinatie software-hardware moeten gaan. Ik vrees dat je in beide gevallen het budget van 200 e niet zal halen.

Trouwens, wat bedoel je met "sounds"? zijn dit samples of zijn dit presets van een synthesizer?

200 euro is bizar weinig (lees: onmogelijk) tenzij je nu al je laptop en bijbehorende software hebt die het echte werk voor je doet. Een Roland SP-404 of zo kan het wel voor je doen, maar die heeft geen toetsen, alleen drukknoppen.

Als programma denk ik dat je met NI Battery wel een eind komt.

Wat ik wil doen is live kunnen spelen met samples die ik zelf heb gemaakt via software matige VST's. Deze samples moet ik kunnen toewijzen aan de toetsen zodat ik ze live kan spelen.
Hopelijk is dit iets duidelijker :)
ZOu het ook mogelijk zijn om een midi controller te hooken met mn laptop waar ik samples op heb staan om ze zo af te spelen? zo ja, met welk programma kan ik de samples dan toewijzen?

tja....
200 euro is gewoon je grootste probleem denk ik, de rest is vrij simpel.
een standalone soft of hardware sampler met een midikeyboard.... een sampler in cubase, logic etc. een MPC, of zelfs reason, die sampler kun je ook goed gebruiken.
200 euro...het k a n, maar dan moet je even zoeken.

hoeveel RAM heb je nodig? oude samplers (s2000) kunnen 32 mb aan. als dat genoeg is, die kosten geen drol meer tweedehands.

Ah kijk daar word ik wat wijzer van thanks gasten. Nog een vraagje als het kan aan Kokos:
Is het ook mogelijk om met 1 druk op de knop (midi controller) te wisselen van presets (in de sofware cubase bijvoorbeeld) zodat ik niet naar elk nummer de muis moet pakken om de presets te veranderen? Of kan dit ook gewoon bij een hardware sampler?

Koop een akai s5000 ism een midikeyboard , is duurder maar doet precies wat je beschrijft .

Binnen die 200 euro moet het ook wel lukken maar dan moet je ook bezuinigen op je sampler en daar krijg je vroeg of laat spijt van denk ik.
Heb namelijk zelf hiervoor met een Akai s2800 gewerkt maar moest toen tussen de nummers door ff snel de samples inladen , daar wordt je niet vrolijk van tijdens een optreden .

Voordeel van die s5000 is dus dat hij vrij snel inlaad en een hele set tegelijk kan inladen (256mb geheugen max = ongeveer een half uurtje mono dacht ik uit mijn hoofd)
hoef je aleen nog maar het bijhorende programchange in te voeren voor het te spelen nummer . Moet dat natuurlijk ook wel mogelijk zijn op het midi-keyboard .
Nog een voordeel is dat je je samples (ism usb-board) kan overschrijven van af je computer dus niet alles over hoeft te samplen wat weer ten kosten van geluidsqualiteit kan gaan .

Nu hemel ik de s5000 helemaal op ,omdat ik zelf hiermee werk, maar elke sampler met veel geheugen en een interne harde schijf is natuurlijk geschikt om live mee te werken.

Cheers!

misschien is dat wel mogelijk, maar..... kweet niet zeker.
Ligt er ook aan waar je voor kiest in mijn nopties.
Bij een MPC/s2000/s5000 enzo is het wisselen van pgm's met de draai aan 1 knop van je sampler gedaan. fluitje van een cent.

Bij software z o u je je pgms in de sampler op verschillende midichannels kunnen zetten.. bv kontakt ofzo. Dan kun je met het wisselen van het midichannel wellicht meteen een andere bank samples aan kunnen sturen.

Belangrijk is het te weten hoeveel mb's aan samples je wilt gebruiken, want dat is prijs afhankelijk....

een mpc koop je tegenwoordig voor 500 piek ofzo. en dan druk je op pads en gebruik je maar 1 machine...gen laptop/sampler plus een midicontroller, maar gewoon 1 bak.

het is maar wat je wilt.
je kunt het beste zelf op zoek gaan met wat je nu weet, want je weet zelf het beste wat voor jou goed werkt.

succes

Ik denk dat je voor 200 euro het beste af bent met een laptop met een controller. (als je al een laptop hebt) Je hoeft kennelijk alleen maar samples af te spelen dus heb je alleen maar een sampleplayer nodig. Als ik me niet vergis is er een soort uitgeklede versie van NI Kontakt die daar voor geschikt is, deze kun je ook als stand-alone sampler draaien, zodat je geen cubase of andere VST-host nodig hebt.
Voordeel van een softwaresampler is dat je je samples er vrij eenvoudig in kunt slepen en je dus niet op een klein schermpje je programma's hoeft te editten.
Voor die 200 euro koop je dan een fijne usb midi controller en je kunt aan de slag. Je kunt wisselen van programs door vrij toewijsbare knoppen die op vrijwel alle controllers aanwezig zijn of door verschillende programma's aan verschillende midikanalen toe te wijzen.
succes

Gasten jullie zijn geweldig. Thanks voor de goede info! Ik ga op het advies af van Bassio en ga een Akai s5000 aanschaffen. Ik vind een laptop onstage toch niet alles en aangezien de S5000 alles doet wat ik wil lijkt me dat het best geschikt voor me.
Nogmaals bedankt!

Nog even een laatste vraag.
Ook ben ik nog op zoek naar een midi controller die op batterijen kan lopen aangezien ik portable moet zijn. Het moet een midi controller zijn met niet meer en niet minder dan 49 toetsen. Ook moeten er programmebare knopjes op zitten. Iemand een tip? Ik heb al gekeken op feedback en zzounds maar daar vind ik alleen maar controllers van 25 keys die dat ondersteunen. Het liefst heb ik iets vergelijkbaars met de Behringer UMX49 maar dan op batterijen. Ik kan het niet vinden iemand een tip?

Laatst gewijzigd:
Een ALESIS Photon X 25 werkt op batterijen (dit is de versie met ingebouwde geluidskaart maar je hebt ze ook zonder)

Let ook op de autonomie als ie op batterijen loopt. (Maar natuurlijk staat dit niet in de lijst van gegevens). Het zou bijzonder jammer zijn mocht het ding het inneens niet meer doen tijdens een performance en batterijen vervang je niet zomaar "on stage". De kosten van de batterijen mag je ook niet zomaar onderschatten en zouden wel eens de prijs van het apparaat kunnen benaderen: Bv 2*4 batterijen (2 sets om af te wisselen) aan 10e per battery + lader van 50 euro.... en bij veelvuldig gebruik of na een slechte oplaadbeurt kan de autonomie ook plots dalen.

als je alleen maar samples als soundeffect wilt triggeren (i.e. jij drukt op knop en de sound komt eruit en verder niks) dan kun je het handigst een 'phrase sampler' nemen. Dat is een bak met knoppen erop, waaronder je een sample kunt leggen (en verder niks!). Voorbeelden zijn de aloude Roland MS-1 en Akai S20, verder de Zoom ST224 of de Boss Dr. Sample in verschillende uitvoeringen.

Als je echt portable wil zijn is zoiets als een "keytar" (op batterijen) misschien wel wat voor je . Moet je wel iets van draadloos midi erop hebben om te communiceren met de sampler.(Het budget wordt nu alsmaar hoger)

Een phraze samplertje is idd ook een optie (ben je in 1x klaar en kost meestal niet zoveel), maar ik begrijp dat je liever keys hebt.(wat overigens gewoon kan als er maar midi op de sampler zit)
Maar je zit dan wel vast aan de "one shot" samples waar je met een Akai legio aan mogelijkheden hebt.
Verder moet je een Akai sampler ook leren kennen (rtfm) en kan af en toe best lastig zijn terwijl je met een phraze samplertje weer een stuk eenvoudiger aan de slag kan .

Ik zou zeggen : beslis niet te snel ,denk rustig na wat je er precies mee wil gaan doen en onderzoek eerst de mogelijkheden die er allemaal zijn .(wat ik zelf overigens bijna nooit doe omdat ik het vaak pas weet als ik er mee gewerkt hebt :) ) en vraag verder gerust .

Succes !

Nou je haalt me de worden uit de mond. Een keytar is wat ik dus ga maken aangezien ze amper te krijgen zijn en als ze er al zijn ze reteduur zijn.
Ik denk inderdaad dat zon akai sampler het beste is voor me aangezien ik uitgebreid kan samplen en kan controllen met midi. Komt helemaal goed, bedankt mensen!

Back