hardware end of chain

jaimiepeeters

Ingeburgerd
Ik wil een kleine end of chain/ master chain van hardware samenstellen.
Het hoeft geen top of the line te zijn, maar voldoende om thuis een fijne eind mix te kunnen maken.

Nu zit ik bijv lekker te jammen en wat ideeen uit te werken maar ik moet dan eigenlijk de laptop erbij pakken om alles in een masterbus samen te smelten.
Dit wil ik met hardware doen zodat ik (tot de eind productie) ik geen computer nodig heb.

Ik zag een Analog Heat maar die heeft geen compressor. Dus ik dacht, misschien een paar hardware units als masterbus voor een vette eindmix.

Er ligt hier nog een Alesis 3630 (gekocht omdat ik ooit eens die French House sound wilde maken).

Wat heb ik nodig, wat zijn goede budget vriendelijk maar geen troep opties?

(Ik zag ook iets dat de 500 series heet, leek mij wel top qua beperkte ruimte).

Laatst gewijzigd:
Heb zelf al 25 jaar de alesis nanocompressor.
Das 1 compressor uit de 3630.
Is werkelijk een uber slechte compressor en juist daarom heel tof.
Niets voor op de masterbus.

Wat je kan doen is emulaties van hardware compressors proberen en daarom baseren wat je zoekt.

Ik heb op mijn bussen een EQ en een compressor.
De compressors die ik heb zijn 2 ARX Afterburners II zo heb ik stereo 2 bandcompressie en een D-LA2a Buizen compressor maar heb die nog steeds niet gecalibreerd en af.
En de Alesis nanocompressor maar die gebruik alleen als creatieve compressor.

Wat is je budget?

Goedkoop en goed zijn veel DBX compressors wel. Of bv de RNC ... Iets duurder iets van Drawmer.
Behringer LA2a of 1176 kloon. GSSL kloon.
FF op youtube zoeken en demo's zoeken

API500 rack is niet echt budget, moet je ook nog een rack kopen.
Maar bv de Midas compressor en parametrische EQ is 200 + 200 x 2 = een rack....

Ik heb al jaaaren de Focusrite Mixmaster (naar horen mee ontworpen door Neve overigens) en de Aphex Dominator II als laatste schakels voor mijn (main) inputs.

Nu is multiband compressie zoals de Mixmaster niet echt super nodig (je doet ook meer kwaad dan goed als je het niet goed doet).

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor deze gaan:

SSL Fusion?

Wat heb ik nodig, wat zijn goede budget vriendelijk maar geen troep opties?
Ik beveel net zo als @nomore ook de Mixmaster en Dominator II aan in dezelfde volgorde, gewoon omdat ik ze ook heb.. :D De Dominator is wel mijn favoriet als ik een keuze zou moeten maken.. :)

Als je digitaal geen probleem vindt. TC finalizer.. zijn niet zo heel duur meer tweedehands. Nadeel is een beetje latency.. (paar ms.. mits je look-a head gebruikt.. dan is het 'n halve seconde ofzo..) je zou ook de 96k kunnen nemen.. dan is de processing latency 3ms dacht ik.. maar ook de normale 48k versie is prima te doen met 6ms ofzo..

Werkt ultra goed op je mix.. check hieronder maar eens als ie em by-passed.. is tevens EQ (net als de Mixmaster trouwens).. multiband compressor en limiter.. in-een!!

Laatst gewijzigd:
Ik zag een Analog Heat maar die heeft geen compressor.

De Heat is een absolute aanrader ook voor compressie en vergeet het notch filter niet. Top ding.

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier toevallig nog een SPL Kultube Stereo (tube) Compressor model 2049 en een TL Audio EQ-2 Valve Equaliser Classic Series staan omdat ik mijn eigen hardware mastering rack verder heb ge-upgrade naar componenten van Tegeler. De SPL en de TL Audio staan nog niet op marktplaats (ook niet hier). Maar als je interesse hebt moet je het maar aangeven. Richtprijs SPL €700 en TL Audio €900. Beiden in top kwaliteit en zonder beschadigingen of andere problemen. In de Kultube zitten 2 12AX7 buizen, in de TL Audio zitten er 6 12AX7 buizen.

Ik ben nog steeds fan van de OTO BOUM. Je kunt er wild misbruik van maken, maar – als je eenmaal de ‘sweet spot’ hebt gevonden – kan het ook heel transparant en toch magisch klinken. En je kunt presets opslaan, niet te onderschatten!

Ik had /x DBX 160a gekocht voor de eindmix, maar de rytm gaat nu direct er naartoe en de eindmix gaat naar Ableton met Plug ins op de master 😄

Ps: weet iemand waarom er soms uit het niets heel even een storing komt als het door Ableton gaat? Het lijkt alsof er dan iets ineens 100% van de cpu gebruikt en alles over zijn nek gaat. Maar de cpu wordt amper 30% gebruikt, ook geen zichtbare piek.

Ik ben nog steeds fan van de OTO BOUM. Je kunt er wild misbruik van maken, maar – als je eenmaal de ‘sweet spot’ hebt gevonden – kan het ook heel transparant en toch magisch klinken. En je kunt presets opslaan, niet te onderschatten!
Ook niet zo duur hè?

Back