Advies audio patchbay

154

Lid van de week
Na lang speuren kwam het in me op, ik moet een patchbay hebben..

Maar met dat idee begint het geheel, want ik zie door de bomen het bos niet meer..

Alles moet flexibel naar de 8 in van mn 828, niet te duur, maar geen goedkoop miskoop...

moet ik niet zeuren en gewoon voor 20eu een goedkope bak(Neutrik, Behringer, Samson) scoren omdat het allemaal niet zoveel voorstelt of is het toch oppassen geblazen?

adders? gras? bomen? iemand?

tnx

Ik heb twee Behringers en twee van een ander merk (zit nu niet in de studio, en ben te lui om er heen te lopen). Die Behringers voldoen prima! Tot nu toe nooit geen problemen mee gehad. Er stond hier eens een post op het topic waarin iemand beweerde dat zijn Behringer patchbay 'lekte'. Dat is natuurlijk om je te bescheuren en is typisch voor het 'meelul' karakter van het Behringerbashen.
Enige minpunt van de Behringer is dat de instelmogelijkheden aan de bovenkant zitten. Maar dit is weer niet echt een probleem als je beseft dat veel andere merken de instellingen binnenin gehuisvest hebben, of helemaal geen instellingen hebben. En daar komt bij dat er eigenlijk verder geen ruimte op een patchbay bestaat voor die schakelaars.

Achteraf gezien had ik echter wel liever een gebalanceerde patchbay gehad. Maar dat is compleet aan mezelf te wijten.

Voor de gene die het 'lekverhaal' niet begrijpt: Een patchbay kan onmogelijk lekken. Dat is ongeveer evenveel onzin als zeggen dat in Australie een auto vanzelf harder gaat rijden als je hier remt.

Voor de gene die het 'lekverhaal' niet begrijpt: Een patchbay kan onmogelijk lekken. Dat is ongeveer evenveel onzin als zeggen dat in Australie een auto vanzelf harder gaat rijden als je hier remt.

Maareeh.. Als de verbindingen nou slecht geisoleerd dicht op elkaar zitten? Dan kunnen er elektronen overspringen op andere kanalen lijkt mij...

Ik heb btw ook 2 jaar geleden een Behringer patchbay gekocht. Ik gebruikte slechts een aantal kanalen en kwam er pas later achter dat van sommige kanalen de half normalize functie niet werkte.

Ik heb deze onder garantie kunnen inruilen en het ding werkt verder perfect!
Overigens heb ik van lekken zelf nooit iets gemerkt. Achteraf een prima keus dus :verkoght:

Aan de topicstarter: er staan op het forum nog een aantal leuke threads over patchbays, die kun je vast met de search terugvinden. Erg veel info te vinden hierover, heb je zeker wat aan!

Maareeh.. Als de verbindingen nou slecht geisoleerd dicht op elkaar zitten? Dan kunnen er elektronen overspringen op andere kanalen lijkt mij...

Die kans is ongeveer net zo groot dat jij met een aanloopje naar de maan kan springen. ;)

Sja, ik kan het me ook niet echt voorstellen bij zwakstroom. En ik heb er zelf ook nooit last van gehad. Wat ik me dan afvraag: waarom lekken kanalen op een mixer soms wel dan? En waarom kunnen audio- en midikabels volgens sommigen dan wel storen als ze door elkaar lopen, of is dat ook gelul?

ok, lekken gaat dus geen probleem zijn :D
Is het dan enkel de build die het prijsverschil bepaald? Ik zie bv een DBX-patchbay hier tweedehands staan voor de prijs van twee keer een Behringer Ultrapatch...

dat zou wel ik kunnen geweest zijn die zei dat mijn patchbay lekte..

maar dat kan ook aan de totaliteit van de setup liggen destijds (kwaliteit kabels)

maar toch: soms is het echt geflipt wat voor magnetische velden je creëert door die verschillende trossen kabels.. zodra je kabels als antenne fungeren en de radio ontvangen stel je jezelf toch vragen.. maar dat heeft dus te maken met de kabels voornamelijk.

nu heb ik neutriks, zijn allemaal aparte modules dus makkelijk te vervangen indien defect.. het gebrek aan schakelaars vind ik een voordeel.
ik heb nog nooit te klagen gehad ervan.. heb er 2, en er ligt nog 1tje klaar bij een vriend.

Ik heb een aantal neutrik nys-spp patchbays waar ik dik tevreden over ben. Hiervoor ook wel een behringer px2000 gehad, die een stuk minder solide aandeed. Vooral die schuifjes bovenop waarmee je kunt schakelen tussen normalized, half-normalized en open vond ik niet lekker. De neutrik heeft per 2 kanalen een "broodje" dat je om kunt draaien om de functie te veranderen. Geen schakelaars die defect kunnen raken.
download.blog

Ik heb twee Behringers en twee van een ander merk (zit nu niet in de studio, en ben te lui om er heen te lopen). Die Behringers voldoen prima! Tot nu toe nooit geen problemen mee gehad. Er stond hier eens een post op het topic waarin iemand beweerde dat zijn Behringer patchbay 'lekte'. Dat is natuurlijk om je te bescheuren en is typisch voor het 'meelul' karakter van het Behringerbashen.
Enige minpunt van de Behringer is dat de instelmogelijkheden aan de bovenkant zitten. Maar dit is weer niet echt een probleem als je beseft dat veel andere merken de instellingen binnenin gehuisvest hebben, of helemaal geen instellingen hebben. En daar komt bij dat er eigenlijk verder geen ruimte op een patchbay bestaat voor die schakelaars.

Achteraf gezien had ik echter wel liever een gebalanceerde patchbay gehad. Maar dat is compleet aan mezelf te wijten.

nou vraag ik me toch echt af waarom er kanalen lekken wanneer ik apparaten op mijn behringer px-2000 patchbay heb aangesloten. wanneer ik de patchbay uit de keten haal lekt er niets en met de andere patchbay (precies dezelfde) geen lek. ik ben niet anti - behringer, maar dit is niet zoals het zou moeten werken. ik snap verder ook niet hoe het kan maar toch is het zo.
verder zijn die schakelaars bovenop niet heel stevig maar soit...

ik heb geen ervaring met andere patchbays dus kan daar ook niet over oordelen.

nou vraag ik me toch echt af waarom er kanalen lekken wanneer ik apparaten op mijn behringer px-2000 patchbay heb aangesloten. wanneer ik de patchbay uit de keten haal lekt er niets en met de andere patchbay (precies dezelfde) geen lek. ik ben niet anti - behringer, maar dit is niet zoals het zou moeten werken. ik snap verder ook niet hoe het kan maar toch is het zo.
verder zijn die schakelaars bovenop niet heel stevig maar soit...

ik heb geen ervaring met andere patchbays dus kan daar ook niet over oordelen.

Je hebt er toevallig geen 16 bussen contactspray ingespoten? Of een grapjas bij Behringer heeft misschien wat weerstandjes tussen de contactpunten gesoldeerd. Anders zou ik geen verklaring weten.

Als de kanalen al zouden interfereren, dan zou dat een krakend of een identiek signaal moeten geven, en dat zou wijzen op een sluiting. Iets anders is simpelweg niet mogelijk in 'gesloten' circuitjes. Net zo min als dat je lamp nog een beetje licht blijft geven als je deze met een schakelaar uitgeschakeld hebt (hoewel dat misschien nog eerder gebeurt vanwege de hogere stroom).

Je hebt er toevallig geen 16 bussen contactspray ingespoten? Of een grapjas bij Behringer heeft misschien wat weerstandjes tussen de contactpunten gesoldeerd. Anders zou ik geen verklaring weten.

nope, ik heb hem ook al opengemaakt, niets vreemds aan te zien. het is ook heel zacht, niet echt storend maar het bestaat dus wel !

ik koop wel een keer zo'n Neutrik, dat ziet er degelijk uit :)

Laatst gewijzigd:
dat lekken kan best wel zonder dat er daarvoor contact moet zijn denk ik.

een ander scheef voorbeeld waar jullie me vast gek voor verklaren:
een usb audio interface had aan een kortsluiting gelegen, hierdoor fungeerde het opeens als MICROFOON! als je me niet geloofd, ik heb heel het toestel uit elkaar gehaald, paranoia een microfoon staan zoeken, en uiteindelijk een opname op computer van mezelf gemaakt terwijl ik sta te praten tegen de printplaat en danig versterkt tot het verstaanbaar werd.. na paar keer in de wangen knijpen iemand met kennis terzake geraadpleegd die zei dat het wel "mogelijk" was..

dat lekken kan best wel zonder dat er daarvoor contact moet zijn denk ik.

een ander scheef voorbeeld waar jullie me vast gek voor verklaren:
een usb audio interface had aan een kortsluiting gelegen, hierdoor fungeerde het opeens als MICROFOON! als je me niet geloofd, ik heb heel het toestel uit elkaar gehaald, paranoia een microfoon staan zoeken, en uiteindelijk een opname op computer van mezelf gemaakt terwijl ik sta te praten tegen de printplaat en danig versterkt tot het verstaanbaar werd.. na paar keer in de wangen knijpen iemand met kennis terzake geraadpleegd die zei dat het wel "mogelijk" was..

Ja..ja. Tuurlijk!:D

Back