Hoe Laptop+MIDI controller op PA aansluiten?

niek182

Nieuwkomer
Vraagje:

Hoe kan ik het beste mijn live setup op de PA tijdens een optreden en tijdens het oefenen op de Zang-PA aansluiten? Ik gebruik een M-Audio MidAir25 MIDI controller en een apple iBook. Is dat gewoon met een dubbele mini jack kabel ofzo?
Alvast Bedankt!

nouja..ik ben normaal basgitarist maar we hebben nu een laptop met samples enzo drbij, dus ik weet er allemaal niet zoveel vanaf. Kan iemand me helpen?

Hey als je live gaat, neem je dan ook je printer mee?

-C-

nounounou ;)

Vraagje:

Hoe kan ik het beste mijn live setup op de PA tijdens een optreden en tijdens het oefenen op de Zang-PA aansluiten? Ik gebruik een M-Audio MidAir25 MIDI controller en een apple iBook. Is dat gewoon met een dubbele mini jack kabel ofzo?
Alvast Bedankt!

afhankelijk van de pa (indien niet té groot en niet té goed hehe) kan je eventueel je ingebouwde soundcard gebruiken. die zijn bij mac nog redelijk ok
wil je echt een goeie sound uit je flaptop trekken, dan ga je een externe firewire/usb 'interface' moeten aanschaffen
kijk eens naar m-audio/edirol/echo/ etc
kleine budgetkaartjes zijn er al voor pakweg 100Euro

ohja ik dacht al aan zoiets. Dan ga ik maar eens rondkijken voor zo'n interface. bedankt voor je reactie!

ik heb zelf een macbook, en eeen leek hoort hetverschil niet tussen een externe kaart (met de nodige vertraging) en de interne mishcien wat slechtere kaart zonder vertraging.

oor de kwaliteit van het geluid zou ik gewoon de interne kaart gebruiken.

Alleen heeft deze een mini jack headphone output, en als je die wilt aansluiten op de di-boxjes van de pa (een voor L een voor R, of een 4 of 8 voudige box) kan een externe kaart handig zijn omdat deze vaak al een aparte L/R output hebben met grote jack of zelfs me xlr output, wat je dan weer scheelt met een verloop kabeltje.

maar dan loop je wel te zeulen mt een extra doos(je) en ik heb bijv. de 410 geprobeert icm Live en daar kon ervoor kiezen: of een lage sample rate en wenig vertraging en veel kraak, of een hoge sample rate en te veel vertraging. Die was er dus ook na een paar dagen weer uit ;)

Mishcine dat ik binnenkort zon Echo audio fire 4 probeer. Compact, grote jacks en midi

Nog een tip. Mocht je de interne geluidskaart gebruiken met een mini-jack verbinding: je gebruikt dan ongebalanceerde audio kabels, dus het geheel is dan wel storingsgevoelig. Je kunt dus last krijgen van brom, door kabels van de verlichting of andere apparaten die je op dezelfde groep hebt aangesloten.

Als je dus voor een externe audio interface gaat zou ik er meteen een nemen met gebalanceerde uit.

ALs je vertraging krijgt met een externe geluidskaart dan lijkt mij hier sprake van een verkeerde instelling. Tegenwoordig kan elke externe geluidskaart (firewire, usb of wat dan ook) met goede ASIO drivers een zeer kleine latency (3ms) kunnen halen. Had je de juiste ASIO drivers gebruikt?

De laatst drivers uiteraard geupdate. T vage was, als ik een simpel mp3tje afspeelde met quick, deed deze het zonder vertraging. Maar ook als ik een sample met de muis laade ipv met een pad via usb (trigger interface)

Ook een behringer fca werkte soepel. Zal waarschijnlijk net een verkeerd model getroffen hebben. Nu gebruik ik t hele sample deel bijna niet meer, maar als dat wel weer zo is dan ga ik wel kijken naar een ander merk. gevoelsk westie denk ik.

ALs je vertraging krijgt met een externe geluidskaart dan lijkt mij hier sprake van een verkeerde instelling. Tegenwoordig kan elke externe geluidskaart (firewire, usb of wat dan ook) met goede ASIO drivers een zeer kleine latency (3ms) kunnen halen. Had je de juiste ASIO drivers gebruikt?

Ja in theorie kan je wel 3ms halen met eet FW kaartje maar in de praktijk is het helaas vaak anders. Die 3ms haal je alleen als je cpu verder nouwelijks wordt belast. Ik denk dat musicman's probleem daar dan ook mee te maken heeft gehad.

Maar de opmerking eerder over gebalanceerde outs op je interface is een hele goede, is live op een podium eigelijk gewoon verplicht. O ja, die FW410 heeft dus GEEN balanced outs.

T grappige is dat ik tot nu toe geen last van ruis of kraak heb gehad met de headphone out van de mac. ook een reden om niet meer naar een andere kaart te kijken.

nja, wat gebalanceerde outputs betreft... handig maar niet noodzakelijk.

Een synth heeft ook geen gebalanceerde outputs en die wordt ook live on-stage gebruikt.
Daarvoor zijn er di's uitgevonden die ongebalanceerd omzetten naar gebalanceerd. De afstand tussen de bron en de di is meestal niet meer dan een meter ofzo, dus dan moet je toch al lomp bezig zijn om op die lengte storing te creeëren.

Een verloopje van minijack naar 2 maal mono jack is dan wel handig om bij je te hebben. Kan me voorstellen dat dat niet tot de standaard uitrusting van een pa bedrijf hoort.

ik heb zelf een macbook, en eeen leek hoort hetverschil niet tussen een externe kaart (met de nodige vertraging) en de interne mishcien wat slechtere kaart zonder vertraging.

ik wil wel eens een nader op te sporen leek opsnorren, en samen met een degelijk stel speakers de vergelijkende test doen. echt wel een hoorbaar verschil hoor ;-)

Koel, MIDI met een paar duizend watt door de zaal :D

Nee, dat is een midi-interface, dat zoek je niet. Ik denk dat je in de war bent gebracht door het woord "interface" van Maks. Je zoekt gewoon een externe geluidskaart.

grappig, ik heb hetzelfde probleem.

nou ja, probleem. Ik zit met een powerbook G4 ook als sampler op het podium. Gebruik zonder probleem mini-jack naar 2 maal 1/4 mono jack. Alleen is dit gewoon een beetje een risicovolle situatie. De mini-jack uitgang van mijn laptop is nogal kwetsbaar. Verder denk ik niet dat je een geluidsverbetering krijgt met een externe geluidskaart.

Ik ben nu in ieder geval in de run voor een leuke firewire kaart. Gewoon voor de zekerheid

Back