Sequencer voor Yamaha Motif XS6/7/8 of Korg M3

Hans Kamp

Ingeburgerd
Ik was op zoek naar een goede sequencer voor de Yamaha Motif XS6, 7 of 8, of voor Korg M3.

In het verleden was ik gek van Cubase VST, maar deze sequencer kan ik niet gebruiken op mijn huidige computer en laptop, aangezien het een hardware sleutel heeft, die niet aangesloten kan worden.

Ik ben dus op zoek naar een sequencer die het liefst aan de volgende wensen voldoet:
- Installeerbaar op het liefst Windows Vista, anders op Windows XP Media Center Edition;
- Communiceert via USB 2.0;
- Gemakkelijk gebruik van General MIDI, General MIDI 2 of XG;
- Gemakkelijk gebruik van SysEx messages, zodat het gemakkelijk is om de Yamaha of Korg vanaf de computer te programmeren;
- Verschillende manieren om noten per track te componeren, muzieknoten-layout of een draaiorgelboek-layout (streepjes);
- Uitdraaien van partituren of pagina per track;
- Ondersteuning van vreemde maatsoorten. Cubase understeunt elke maatsoort X/Y, waarbij X ligt tussen 4 en 20, en Y de waarde heeft 2, 4, 8 of 16;
- Uploaden van samples van de sequencer naar het apparaat.

Misschien is mijn wensenlijstje te veeleisend, maar een aantal van de bovenstaande mogelijkheden werd al geboden door Cubase VST, en ik had daar veel plezier van.

Ik was op zoek naar een goede sequencer voor de Yamaha Motif XS6, 7 of 8, of voor Korg M3.

In het verleden was ik gek van Cubase VST, maar deze sequencer kan ik niet gebruiken op mijn huidige computer en laptop, aangezien het een hardware sleutel heeft, die niet aangesloten kan worden.

als ik jou was zou ik upgraden naar cubase 4 studio dan. Die heeft een usb dongle die wel op de huidige hardware te gebruiken is.

Ik ben dus op zoek naar een sequencer die het liefst aan de volgende wensen voldoet:
- Installeerbaar op het liefst Windows Vista, anders op Windows XP Media Center Edition;
tegenwoordig kunnen praktisch alle prof. sequencers wel op vista geinstalleerd worden. Veel belangrijker zijn de drivers voor je geluidskaart of die wel vista ondersteunen.

- Communiceert via USB 2.0;
- Gemakkelijk gebruik van General MIDI, General MIDI 2 of XG;
is tegenwoordig vrij standaard.

- Gemakkelijk gebruik van SysEx messages, zodat het gemakkelijk is om de
Yamaha of Korg vanaf de computer te programmeren;
tegenwoordig hoeft dit niet meer met 'moderne synths' zoals de Motif XS of M3. Beide hebben een zogenaamde VST interface wat inhoudt dat je een virtuele editor in je sequencer kan laden waarmee je de Motif XS of M3 kan bedienen en paramaters kan wijzigen vanuit je sequencer (inclusief automation).

- Verschillende manieren om noten per track te componeren, muzieknoten-layout of een draaiorgelboek-layout (streepjes);
- Uitdraaien van partituren of pagina per track;
- Ondersteuning van vreemde maatsoorten. Cubase understeunt elke maatsoort X/Y, waarbij X ligt tussen 4 en 20, en Y de waarde heeft 2, 4, 8 of 16;
cubase ondersteunt notenschrift en zogenaamde FakeBook notatie. Ook kun je in cubase gitaar tabs laten genereren. Van andere sequencers zou ik het niet weten. Met draaiboekorgel layout denk ik dat je bedoelt dat je streepjes op je scherm ziet. Dat kan via de inplace editor in cubase of via de keyeditor die de nootlengtes op je virtuele keyboard mapped.

- Uploaden van samples van de sequencer naar het apparaat.
Gaat tegenwoordig via USB sticks of harde schijven. (zowel op de M3 als de XS.) Rechtstreeks vanuit de sequencer in het sampleram schrijven van je M3 of XS kan niet. Dus je moet de samples op een usb stick zetten en deze kun je laden via je usb ingang op de m3 of XS.

Misschien is mijn wensenlijstje te veeleisend, maar een aantal van de bovenstaande mogelijkheden werd al geboden door Cubase VST, en ik had daar veel plezier van.
Daarom zeg ik, gewoon upgraden naar minimaal cubase 4 studio

Cubase 4 Studio heeft volgens mij niet de uitgebreidde score (notenschrift) functies zoals Cubase 4 zelf....Als je hier eenmaal mee werkt is het echt een genot, kost wat maar dan heb je ook wat.

En zo als al eerder gezegd werd, bij aanschaf van een XS krijg je CubasAI4 en een hele zwik Sequel loops er voor nop bij!

Back