Opgezwolle stopt

mononono

303
Opgezwolle heeft bekend gemaakt dat ze als groep voor een langere tijd stoppen. Delic neemt een creatieve rustperiode, Sticks zal ongetwijfeld gewoon door blijven gaan met nieuwe projecten en muziek. Tevens is Rico bezig met zijn solo album wat ergens binnen nu en een anderhalf jaar uit moet gaan komen. Gisteravond werd het nieuws in Heerhugowaard bekend gemaakt, zie hieronder voor het filmpje daarvan.

Verwacht aankomende maandag een officieel statement vanuit Opgezwolle zelf.

Doodzonde zou je zeggen, maar soms is zoiets onvermijdbaar. Zullen ongetwijfeld niet uit beeld verdwijnen.

Filmpje wat je vermeldt zou ik wel graag zien.

he pauluz, filmpje staat op nlhiphop.nl.

Stiekem hoop ik erop dat duvel en opge samen gaan en alsnog opgeduveld 2 uitbrengen... maar dat word m toch niet...

maar goed, eerlijk gezegd had ik verwacht dat ze al eerder zouden kappen ermee.. dat ze na vloeistof toch nog een sterk album neer hebben weten te zetten verbaasde mij ook enigzins, maar goed, ze zijn nu op n flink eenzaam hoogtepunt dus hoog tijd om (voorlopig) te stoppen. ;)

Delic verlaat Opgezwolle voor wereldreis

Delic verlaat Opgezwolle voor wereldreis

Opgezwolle zal het voorlopig moeten doen zonder Delic. De beatmaker heeft even geen zin meer in muziek en gaat na de eigen wereld nu ook de rest van de wereld ontdekken. “Ik heb een reisdrift die bevredigd moet worden,” stelt hij in een officieel statement op de site van label Top-Notch. “Ik ben niet helemaal klaar met muziek, wel heel erg toe aan wat anders. Bovendien wil ik me een tijdje storten op kunstschilderen. Vroeger dacht ik altijd dat ik tekenaar of schilder zou worden, maar zoals je hebt gemerkt kwam de muziek ertussen.”

Delic is sinds jaar en dag de vaste beatmaker van het Zwolse trio. Vooral bij het laatste album Eigen Wereld werd hij geroemd om zijn originele, zware en donkere beats. Een paar maanden terug bracht hij samen met Opgezwolle-maat Sticks het album Fakkelteit uit. Het was al opvallend dat Delic niet aanwezig was op de uitgebreide tour rond die plaat, en rapper Rico juist wel. Sticks en Rico zijn dan ook niet van plan het bijltje erbij neer te gooien. Sterker nog: Opgezwolle is als live act nog gewoon te boeken, met dj A.R.T. achter de draaitafels.

De sabbatical van Delic zou een jaar moeten duren, dus een nieuw Opgezwolle-album in 2008 kunnen fans hoe dan ook op hun buik schrijven. In december staan nog drie shows gepland in de oorspronkelijke bezetting, in Amsterdam, Groningen en Tilburg. Verdere vragen willen de Zwolse boys helaas op dit moment niet beantwoorden. Of de wereldreis zou kunnen leiden tot een soort hiphop Umoja, blijft dus voorlopig gissen. “Zelfs de Zwolsche Courant kreeg nul op rekest”, zegt Farid Benmbarek van Top-Notch.

;) bron filmpje

Ik heb nog nooit gehoord van Opgezwolle.

Zijn die dan werelberoemd in Nederland?

.

Wereldberoemd in Zwolle 8o)
Ken ze verder ook niet, maar een rapgroep die ermee stopt is wat mij betreft goed nieuws.

Delic weg: Opgezwolle stopt even

Delic weg: Opgezwolle stopt even

Dat was even schrikken: afgelopen weekend dook er op YouTube een filmpje op van Opgezwolle-rapper Sticks, die tijdens een optreden in de Waerdse Tempel (Heerhugowaard) aangaf dat Opgezwolle er voorlopig mee stopt. Nu waren we recent nog verblijd met het album 'Fakkelteit' van Sticks en Delic, maar live liet beatsmaker Delic al verstek gaan en nam A.R.T. waar. Het wachten was voor de ware Opgezwolle-liefhebbers bovendien op een nieuwe Opgezwolle-plaat in 2008. Dat zit er voorlopig niet in, zo blijkt nu.

Op wereldreis
Wat is er aan de hand? "Delic’s Hut", de befaamde Opgezwolle studio in de Assendorperstraat in Zwolle, staat het komende jaar leeg. Delic, zonder twijfel één van de meest smaakmakende Nederlandse hiphop-producers van de laatste zes jaar, gaat namelijk op wereldreis. "Ik heb een reisdrift die bevredigd moet worden", stelt Delic nuchter. "Ik ben niet helemaal klaar met muziek, wel heel erg toe aan wat anders. Bovendien wil ik me een tijdje storten op kunstschilderen. Vroeger dacht ik altijd dat ik tekenaar of schilder zou worden, maar zoals je hebt gemerkt kwam de muziek ertussen", zo lezen we in een bericht van label TopNotch.

Maar het slechte nieuws valt wel te nuanceren; mc's Sticks en Rico blijven dichter in de buurt van huis en ook ouderwets bezig met het maken van nieuwe muziek. Voor live-shows, Opgezwolle is namelijk nog wel te boeken als live-act, zal A.R.T. (hij produceerde onder andere 'Spaanse Vlieg' op Sticks & Delic’s album 'Fakkelteit') de fakkel overnemen van Delic achter de draaitafels. Bezoekers van de 'Fakkelteit / Tussen Licht en Lucht Tour' (met ook Typhoon) hebben hem dus al horen warmdraaien voor deze vervangende rol. Daar bleek dat A.R.T. zeker kundig is, maar ook niet kan tippen aan de impact van Delic.

Nog driemaal samen
Dat is ook niet zo gek, gezien de staat van dienst van Delic en de onlosmakelijkheid waarmee hij sinds de release van de eerste demo-cd 'Spuugdingen' in 2001 deel uitmaakt van het trio Opgezwolle. Voor de Delic-fans is er nog een trootst, want in december staan nog drie laatste Opgezwolle-shows gepland in de oorspronkelijke bezetting. Daarvoor ga je in de feestmaand naar de Melkweg (Amsterdam, 15 dec), de Oosterpoort (Groningen, 22 dec) of 013 (Tilburg, 29 dec). Het Zwolsche drietal wordt dan geflankeerd door Essent Award-winnaar Typhoon en Rotterdams trots Winne.

Buitenwesten op dvd
Nog een troost, maar te laat voor Sinterklaas: op 28 januari 2008 ligt eindelijk de langverwachte 'Buitenwesten' dvd in de winkels: een muziekdocumentaire van 78 minuten en vijf montages van de laatste Buitenwesten-shows in Paradiso van ieder 20 minuten.
bron

Wereldberoemd in Zwolle 8o)
Ken ze verder ook niet, maar een rapgroep die ermee stopt is wat mij betreft goed nieuws.

Post dan gewoon niks als je niks zinnigs te zeggen hebt :eureka:

Hoezo niet zinnig dan? Niet iedereen hoeft het jammer te vinden dat jouw helden ermee stoppen.

"Jouw helden"...

Ik denk dat critici en rapliefhebbers het er momenteel vrij algemeen over eens zijn (uitzonderingen daargelaten) dat Opgezwolle één van de interessantse en beste rapcrews van Nederland is (samen met Pete Philly & Perquisite?). En ook één van de best verkopende. Dat dat buiten Nederland en buiten de rap- en indiehoek (de huidige nederhop-releases krijgen ook veel publiciteit in Oor, 3voor12, etc. - en ook in kranten trouwens; ik kan me in ieder geval nog wel een paar flinke items en superpositieve reviews in de Volkskrant herinneren) minder aandacht krijgt houd je altijd natuurlijk, maar dat houdt niet in dat ze oninteressant of onbekend zijn. Ik ken zelf erg weinig uit de dancewereld (in de breedste betekenis) en dus heb ik geen oordeel over dj's, bijvoorbeeld over hoe fijn het is dat ze stoppen of juist een nieuwe plaat uitbrengen. Het is dus gewoon terecht dat er een hoop aandacht is als Opgezwolle met zulk nieuws naar buiten komt.

Los daarvan: in een raptopic posten dat je het fijn vindt dat er weer een rapgroup minder is - dat is toch gewoon mensen stangen? Hoezo niet dan? Tuurlijk, het is je mening en daar heb je recht op, maar je gaat dit toch ook niet op een rapforum verkondigen, en daarbij: wat is de toegevoegde waarde, juist in dit topic? :confused:

achja op deze manier kan Mr.de Koning zich wel op zijn kersverse managerschap van Anouk concentreren

Ja, wazige carrièremove is dat... Hier trouwens een interview met 'm daarover. Ach ja, tis weer 's iets anders voor 'm; andere schaal ook.

Maar Opgezwolle zal dus wel terugkomen na Delics sabbatical. Of Delic gewoon met weer een andere verzameling Zwolse rappers. :D

Ah, dat ja... :D

Zie ook hier en hier voor wat meer tekst en uitleg. Op Metropolis en Lowlands schijnen ze wel erg goed geweest te zijn trouwens; jammer dat ik beide keren een prioriteitenconflictje had...

Back