Dat was even schrikken: afgelopen weekend dook er op YouTube een
filmpje op van Opgezwolle-rapper Sticks, die tijdens een optreden in de Waerdse Tempel (Heerhugowaard) aangaf dat Opgezwolle er voorlopig mee stopt. Nu waren we recent nog verblijd met het album 'Fakkelteit' van Sticks en Delic, maar live liet beatsmaker Delic al verstek gaan en nam A.R.T. waar. Het wachten was voor de ware Opgezwolle-liefhebbers bovendien op een nieuwe Opgezwolle-plaat in 2008. Dat zit er voorlopig niet in, zo blijkt nu.
Op wereldreis
Wat is er aan de hand? "Delic’s Hut", de befaamde Opgezwolle studio in de Assendorperstraat in Zwolle, staat het komende jaar leeg. Delic, zonder twijfel één van de meest smaakmakende Nederlandse hiphop-producers van de laatste zes jaar, gaat namelijk op wereldreis. "Ik heb een reisdrift die bevredigd moet worden", stelt Delic nuchter. "Ik ben niet helemaal klaar met muziek, wel heel erg toe aan wat anders. Bovendien wil ik me een tijdje storten op kunstschilderen. Vroeger dacht ik altijd dat ik tekenaar of schilder zou worden, maar zoals je hebt gemerkt kwam de muziek ertussen", zo lezen we in een bericht van label TopNotch.
Maar het slechte nieuws valt wel te nuanceren; mc's Sticks en Rico blijven dichter in de buurt van huis en ook ouderwets bezig met het maken van nieuwe muziek. Voor live-shows, Opgezwolle is namelijk nog wel te boeken als live-act, zal A.R.T. (hij produceerde onder andere 'Spaanse Vlieg' op Sticks & Delic’s album 'Fakkelteit') de fakkel overnemen van Delic achter de draaitafels. Bezoekers van de 'Fakkelteit / Tussen Licht en Lucht Tour' (met ook Typhoon) hebben hem dus al horen warmdraaien voor deze vervangende rol. Daar bleek dat A.R.T. zeker kundig is, maar ook niet kan tippen aan de impact van Delic.
Nog driemaal samen
Dat is ook niet zo gek, gezien de staat van dienst van Delic en de onlosmakelijkheid waarmee hij sinds de release van de eerste demo-cd 'Spuugdingen' in 2001 deel uitmaakt van het trio Opgezwolle. Voor de Delic-fans is er nog een trootst, want in december staan nog drie laatste Opgezwolle-shows gepland in de oorspronkelijke bezetting. Daarvoor ga je in de feestmaand naar de Melkweg (Amsterdam, 15 dec), de Oosterpoort (Groningen, 22 dec) of 013 (Tilburg, 29 dec). Het Zwolsche drietal wordt dan geflankeerd door Essent Award-winnaar Typhoon en Rotterdams trots Winne.
Buitenwesten op dvd
Nog een troost, maar te laat voor Sinterklaas: op 28 januari 2008 ligt eindelijk de langverwachte 'Buitenwesten' dvd in de winkels: een muziekdocumentaire van 78 minuten en vijf montages van de laatste Buitenwesten-shows in Paradiso van ieder 20 minuten.
bron