weghalen irritante 'thump' in vocals/toespraak.

Daredevil

Stamgast
Hai,

Ik heb een audio file van anderhalf-uur.
Het is een conference waarin gesproken wordt (geen muziek). Het vervelende is dat er vaak
een 'thump' door de toespraak heen zit
Alsof iemand op de mic slaat ofzo. Of het is iets anders, wat weet ik niet precies.
Ik gebruik adobe-audition en krijg het niet weg met EQ.
Iemand een idee wat ik kan doen om die eruit te halen?

Ben bang dat je als je het weg wil poetsen hele speciale (lees dure) software nodig hebt. Maar zelfs daarmee krijg je alles niet weg.
Misschien kan je het er uit knippen? Met (korte) tikken werkt dat vaak redelijk simpel en doeltreffend.

van die 'thumb' een sample er in tegen fase strak bovenop leggen ? en dan maar schuiven ? meer kan ik ook niet bedenken ..

En ik weet wel hoe dat ontstaat :D Dan tikt de spreker tegen het katheder of zit ie te dicht op de mic .. :P

Probeer het eens met EQ/side chain compressie: compressie die alleen aanslaat bij lage frequenties: route je signaal naar twee kanalen, zet een compressor met side chain in je eerste kanaal, , geef het signaal van je tweede kanaal een flinke bass boost met je EQ (of draai alle mid en hoog eruit, zoek op welke frequentie de boem het meest irritant is), route de output van dat kanaal naar de side chain in van je compressor op je eerste kanaal. Voila: iedere keer dat er een knal tegen de mic gegeven wordt slaat de compressor aan en wordt de boem onderdrukt. Klinkt misschien niet altijd even lekker maar je kunt het niveau van je opname wel wat opkrikken

ik zou die tumbs met de envolope terugdraaien , is ongeveer hetzelfde als met automatisering je volume terugdraaien.
bovendien is gesproken tekst altijd met pauzes , daar kun je misschien gebruik van maken.

Dan zou je dat programma van Izotope moeten hebben, wat laatst een keer als nieuwsbericht vermeld stond. Als t maar half zo goed werkt als ze beweren, dan is je resultaat al bereikt!!!

Of steinberg clean , eigenlijk meer voor klikies , is te proberen ?

ik zou die tumbs met de envolope terugdraaien , is ongeveer hetzelfde als met automatisering je volume terugdraaien.
bovendien is gesproken tekst altijd met pauzes , daar kun je misschien gebruik van maken.

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat het tijdens de spraak is. En dan krijg je rare volume verschillen.

Compressie vind ik ook wel een goede btw. Maar dan wel ivm spraak multiband .. dus dat je alleen de lage freq compressed zodat de spraak in d hogere frequenties gelijk blijft ..

zijn ze er echt allemaal nog heel storend als je alles onder 80hz weg haalt?

Een gesproken toespraak kan je zelfs probleemloos nog stukje hoger gaan als 80 Hz, lijkt me.

Heb ooit eens een elektrische pianointro strak gehighpassed op 150 Hz omdat het pedaal een doffe slag gaf, iedere keer dat het werd ingedrukt. Ok, het mist wat laag, maar 't werkt wel. Voor spraak lijkt me dit ook niet onoverkomelijk.

Andere mogelijkheid: (manueel) reduceren van de storende frequenties in spectrum view. Dat kan iedere uit de kluiten gewassen wave-editor wel.

Maar als je't niet manueel wilt doen en oorspronkelijke timbre wilt behouden is een multiband idd de enige mogelijkheid denk'k :)

dat vind ik niet
ligt aan het doel natuurlijk va nje opname
maar als het wel een beetje body moet houden zou ik niet veel hoger dan 80-90 gaan

dat vind ik niet
ligt aan het doel natuurlijk va nje opname
maar als het wel een beetje body moet houden zou ik niet veel hoger dan 80-90 gaan

'Body' vind ik dat niet, die zit 'm meer rond de 200 Hz - 300 Hz..
Als 't een gast is met een piepstem zul je d'r niet veel last van ondervinden, maar 'n Barry White ga je natuurlijk niet highpassen op 150 Hz want dan blijft er enkel ruis over. Maar zoals je aangeeft, 't doel heiligt de middelen :)

Zit er trouwens in menig wave-editor niet standaard een click / pop-restoration?

Volgens mij moet het met WaveLab6 wel kunnen. Daar zit een tekentool in om zelf waves te tekenen/herstellen. Daarmee heb ik recentelijk op magistrale wijze een click uit een opname verwijderd zonder ook maar enige plugin nodig te hebben! Hoe lang je "thump" is weet ik niet. Hoe langer hij duurt, des te lastiger te herstellen. Maar als hij kort is moet het met WaveLab dus prima kunnen naar mijn mening. Wave extreem uitvergroten, met het potloodje de wave herstellen (doortekenen) over de uitslag heen (die verdwijnt daar waar je tekent), en klaar is kees.

Inzoomen op de 'thumb', volume curve naar beneden tekenen en de gaten opvullen met setnoise. Dit werkt alleen bij de stukken waar de 'thumb' echt los zit. Setnoise al onder het einde van de vorige zin laten beginnen en laten eindigen onder het begin van de volgende zin. Fade in en out maken en klaar.
Sterke met de anderhalve uur lange file! 8)

Back