Zelfbouw statief

Vosken

Stamgast
Hallo,

Zijn er nog mensen die zelf hun keyboardstatief gebouwd hebben?
Ben van plan om zelf iets te bouwen, zit te denken aan een statief van trussmateriaal. er moeten 2 keyboards op staan: 1 triton studio 76, en een Roland X-8.

Bedoeling is dat de statief op een soort podium (+/- 15 cm) komt te staan, wat in zijn geheel makkelijk is in te klappen en weg te rijden.

Misschien zijn er mensen hier die zo'n ding hebben, en mij evt. van tips kunnen voorzien.

Ik hoor het graag!

Leuk onderwerp!
Ik heb nooit iets zelf gebouwd maar ben eigenlijk altijd ergens ontevreden over de verkrijgbare standaards. Ik zou iets soortgelijks als jij willen maar dan nog een derde etage er op voor een Minimoog.

Probleem met drie is dat je altijd met de diepte van het geheel zit, echt boven elkaar kun je de boel niet maken want dan kun je geen displays aflezen etc.
Ben benieuwd wat er uit dit verhaal komt, er zullen vast wel slimmerds zijn die iets moois hebben (gemaakt).

Laatst gewijzigd:
Het mooist en simpelst blijft toch ..de kisten van de keys..op pootjes te zetten..

denk maar eens aan de Yamaha SK50D..gewoon 4 palen in de deksel,
die onder de bodem van de kist geschroeft worden..

DUS... synth uit de kist,

palen eronder

kist dichtmaken en

synth OP de kist...plaatsen....easy..

heb je er twee...bofferd...!!!

simpel klep open houden en daar de 2e synt in plaatsen..

wel NIET de pootjes van de klep vergeten te plaatsen !!!

het geheel heeft dan beter 6 poten !!

VEEL succes..:yamaha:

Murc

Ik zat meer aan zoiets te denken:

- Onderkist op wielen (80 b x 1,20 l)met een holle ruimte om kabels etc in weg te werken.

- Bodemplaat (driehoek) van trussmateriaal verwerkt in de kist. (eventueel ook sustainpedalen)

- Oan de achterkant van de onderkist 2 vlindersloten monteren

- Truss erbovenop plaatsen (vastmaken met pinnetjes).

- aan de bovenkant ook een bodemplaat maken waaraan de "stellage" voor de synths is vastgelast.

- aan de zijkant van de onderkist connectoren (xlr en 220v) bevestigen.

- Bekisting in 3 delen:
1. de onderkant met de standaard.
2. tussengedeelte (kist zonder boven-en onderkant met vlindersloten)
3. deksel met 2 vlindersloten die vast word gezet aan de onderkant (dient als podiumpje om op te staan).

Wat vinden jullie hiervan?

Attachments

• keystand.jpg
    keystand.jpg
    232,7 KB · Bekeken: 98
Ja, mooi ontwerp maar is het gemakkelijk te demonteren?
Bovendien is het nadeel van een "paal in het midden" dat je altijd met je benen in de knoop komt en je geen plaats hebt om daar pedaeln neer te zetten. Sustain/volumepedalen etc. kunnen wel maar bijvoorbeeld baspedalen weer niet.

je hoeft alleen maar de keyboards eraf te pakken, het middengedeelte en de deksel eroverheen te zetten en je rolt het spul zo de vrachtwagen in.

zijn heel veel drumstellen die ook zo verpakt zijn.

Wat betreft die voetbassen, ik werk zelf niet met voetbassen. misschien dat je die kwijt kunt aan de linkerkant van de paal.

Hier nog een tekeningetje van de zijkant, en eentje van hoe die in de kist zit....

Attachments

• keystandzijkant.jpg
    keystandzijkant.jpg
    18,4 KB · Bekeken: 87
O, dat van die kist er over had ik niet helemaal begrepen.
Maar kun je dan niet meteen een constructie bedenken waarbij je de synths gewoon op de standaard laat staan? Incl. bekabeling etc. is het dan alleen deksel er op en klaar! Als ik de ruimte zou hebben zou ik het zo aan pakken,alleen even een manier bedenken hoe je de synths permanent op de standaards zet (bijvoorbeeld aan de onderkant waar de voetjes vastgeschroefd zitten oogjes maken die aan de standaards vast zitten).

Ja, met die oogjes, dat kan ook; alleen zit je dan met de hoogte van de kist en stabiliteit denk ik. (zwaartepunt komt dan bovenin te liggen).
Wat betreft het schuiven: een oude binnenband van een fiets doet ook wonderen.

Je kan evt de kist ook ietsjes hoger maken (15 cm), dan kun je evt alleen het onderste keyboard laten liggen.

Voor mij wordt dan de kist gewoon een paar decimeter langer geloof dat een X8 iets langer is dan 1,40 m.

Bekabeling kan dan gewoon verwerkt worden in de holle buizen van de truss denk ik. (4 jackkabels 2 sustainpedaal kabels en 2 stroomkabels).

nou, ik zou maar beginnen als ik jou was!
Ik ga nog wel even, geheel geinspireerd door jouw idee, verder nadenken over mijn vrituele synthstandaards....

Ik loop al een tijdje met dit idee rond, maar ben zelf niet zo heel handig wat betreft het bouwen van zo'n ding. Binnenkort maar eens om tafel gaan zitten met de techneuten van onze band.
Het is nu wintertijd, dus een mooie periode om met dit soort projectjes bezig te gaan.

Back