MIDI Interface beperking in Windows

rob'n

Ook wat
Bij het aansluitend van mijn Motif XS ben ik tegen het voor mij nog onbekende, maar blijkbaar beruchte fenomeen aangelopen dat windows XP maximaal 10 midi poorten kan registreren en gebruiken.

De USB midi driver was goed geinstalleerd en vanuit het configuratie hulp programma kon ik ook een all-notes on/off versturen, maar de software gaf de midi poorten van de motif niet weer.

Nu heb ik 2 geluidskaarten (1 onboard die ik niet gebruik) die allebei een midi poort voor hun rekening nemen, verder een midisport 2x2 en een X-station. De grap daarbij is dat als je een usb midi-interface een keer op een andere usb poort aansluit, windows het als nieuwe midi-poort registreert. Die 10 poorten zaten dus mooi snel vol.

Het verwijderen van de poort toewijzingen in de registry was bij mij niet afdoende en ik heb alle betrokken hardware gede-installeerd, vervolgens eerst de motif en x-station, de midisport geinstalleerd en als laatste de geluidskaarten waarvan ik de midi interface toch niet gebruik.
Mijn software 'ziet' nu netjes alle midi poorten van de motif.

Van Roland weet ik inmiddels dat zij een programmaatje leveren om alle roland midi interfaces uit de registry te verwijderen.
Wellicht is er ook een universeel stukje software wat de midi toewijzingen opschoont?

Het midi gedeelte van de meeste onboard geluidskaarten kun je uitschakelen in je bios.

Back