keuze voor hardware mixer?

robertz

Nieuwkomer
Ik wil graag de kwaliteit van mijn mixes vergroten, sinds ik enige ervaring met mixen heb opgedaan met Cubase (ongeveer een jaar, ik heb nog veel te leren). Ik ben een leek op het technische gedeelte, maar ik heb het idee dat het met Cubase heel veel tijd kost en dat met een hardware mixer dezelfde hoeveelheid tijd resulteerd in een beter klinkende mix...
Ik zou graag wat meer willen weten over:

- de voordelen van een hardware mixer ten opzichte van mixen met Cubase

- welk type mixer een geschikte aankoop is voor een beginner (maar wel met het oog op de langere termijn)

Alvast bedankt voor een antwoord.

Voordelen:

- Alles snel binnen handbereik kwa knoppen
- Oversturen is niet zo'n ramp (mits analoog)
- Eq kan beter zijn (vind de Eq van cubase een ramp)
- Ziet er stoer uit (oog wil ook wat)

Nadelen:

- Hoop kabels
- Hoop randapparatuur bijkopen (effecten ed)
- Plaatsverlies
- Duur
- Als er iets kapot aan is dan moet dat ding gerepareerd worden
- Vaak hebben tafels geen total-recall dat wil zeggen dat je je gesequence kunt oproepen in cubase bijv. en dat je mixer daar gelijk op terugspringt.. dit zie je vaak alleen bij de iets duurdere digitale tafels.
- Vaak toch beperkt met effecten.. vaak maximaal 6 aux waarvan ze vaak ook nog niet eens allemaal stereo return hebben.

En toch moet je doen was jezelf het lekkerst vindt werken.

Ik zelf zweer bij een analoge tafel. De manier van werken vind ik gewoon geweldig, kan niet anders zeggen.. vind het heerlijk om te prikken met die kabels en alles door te lussen. Frustratie is er zeker wel af en toe omdat ik gek word van die kabelmeuk. Heb zelf een mackie 24.8+expension dus dat is 48 kanaals dan. 1 woord.. HEERLIJK:dj:

Voordelen:

Nadelen:

- Hoop kabels
- Hoop randapparatuur bijkopen (effecten ed)
- Vaak toch beperkt met effecten.. vaak maximaal 6 aux waarvan ze vaak ook nog niet eens allemaal stereo return hebben.

Deze drie puntjes... Je zou kunnen kiezen voor een iets meer hybride setup dat je behalve de normale sporen ook je effect send en return over je analoge mixer laat lopen. Dit heeft als voordeel dat je geen hardware effecten moet kopen en per project de effecten op die bussen kunt zetten. Geen geplug, geen externe hardware en wel de flexibiliteit van software.

Het enige wat je in deze situatie nodig hebt is mega veel in- en uitgangen vanuit cubase voor je normale sporen en effect send- en return.

-C-

Ik heb sinds een maand een digitale mixer / recorder van Boss. De br 1600. Voorheen werkte ik ook via cubase. Ik vond het altijd een ramp. Het geklooi met de muis e.d. Het werkt nu een stuk prettiger. Inpluggen, track selecteren, en opnemen maar. Ik had binnen een paar uur al redelijk klinkende opnames terwijl ik misschien 1 procent van de mogelijkheden heb benut. M.b.t. tot het afmixen moet ik nog even diep de manual induiken en dan zal het resultaat nog beter zijn

Back