Geluid verpreid zich niet naar behoren

goran

1984
Hey,

Het valt me de laatste tijd enorm op dat sommige nummers van me niet overal hetzelfde klinkt ... misschien is dit in zekere zinnen ook wel normaal, maar neem nou b.v. me bass ... als me muziek in een club wordt gedraaid merk ik toch dat als je vooraan staat je veel meer bass hoort dan 10 meter erachter .. sterker nog, 10 meter erachter hoor je bijna geen bass!
Nu heb ik geen miljoenen studio met een perfecte akoestiek, maar er zou toch een manier moeten zijn om gecontroleerd het geluid door een ruimte heen te laten zweven? met een soort van analyzer ofzoww??

Als je die manier vind mag je 'm vertellen aan de eigenaars van verschillende clubs, dan kunnen die gelijk een stel mensen ontslaan die nu niet meer nodig zijn ;).

Geluid in een omgeving met meerdere bewegende mensen, bijgeluiden en een steeds wisselende akoestiek (afhankelijk van de club) is altijd een compromis.

Dus je wil meer bas (of misschien correcter, meer cleane bas). Dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:

1) het geluidssysteem van de club is er niet goed in
2) jouw monitoren boosten de bas zodat je zelf het volume terugzet.

Smijt je mix ook eens door een analyzer, kijk eens of je daar wat mee vindt. http://www.voxengo.com/product/SPAN/ is best aardig.

Hey,

Het valt me de laatste tijd enorm op dat sommige nummers van me niet overal hetzelfde klinkt ... misschien is dit in zekere zinnen ook wel normaal, maar neem nou b.v. me bass ... als me muziek in een club wordt gedraaid merk ik toch dat als je vooraan staat je veel meer bass hoort dan 10 meter erachter .. sterker nog, 10 meter erachter hoor je bijna geen bass!
Nu heb ik geen miljoenen studio met een perfecte akoestiek, maar er zou toch een manier moeten zijn om gecontroleerd het geluid door een ruimte heen te laten zweven? met een soort van analyzer ofzoww??
Basslines moet je zowiezo sidechainen met je kick, zodat je ze harder kun zetten zonder dat ze je kick in de weg zitten. Basslines en kicks maken namelijk over het algemeen gebruik van hetzelfde "energieveld". (Sidechaining wordt ook veel met andere geluiden gebruikt die elkaar in de weg zitten, maar dat terzijde).

Daarnaast kun je je basslines ook gewoon compressen (naast sidechaincompressen), om ze naar de voorgond te halen. Met compressie verklein je de dynamiek (wat je ook niet teveel moet doen trouwens) waardoor de dalen dichter bij de pieken komen en het geluid dus minder sterk terugvalt.

PS: zie de vele topics op dit forum betreffende compressie en sidechain compressie...

idd, sidechain compressie...heb hier de laatste tijd veel over gelezen...zodra mn kapotte pc terug is van reparatie is dat het eerste wat ik ga proberen!
Ik stuur dan meteen ff een stukje...

heb je voor sidechainen een compressor met een aparte sidechain functie nodig? of kan het ook met b.v. de Ssl 4000?

Stel je wel eens vaker vragen waarin je het antwoord zelf geeft?

haha, ik heb weleens een vermoeden...maar voordat ik iets koop zou het mooi zijn als ik het zeker weet :D
Ik heb al wel gegoogled en zag idd een SC compressor maar vraag me dus af of je er ook een ssl4000 op kan aansluiten...
Dus met andere woorden, heb je perse een compressor nodig die speciaal voor sidechainen bedoeld is, of kan het ook met een normale compressor waar nergens vermeldt staat dat het speciaal voor sidechainen gemaakt is...

Misschien een stomme vraag hoor, maar heb (nog) niet veel verstand van sidechainen/compressie

Waaaaarom heeft iedereen het hier nu ineens over sidechaining?

Sidechaining is natuurlijk een leuke truc om je bassen iets meer onder controle te krijgen, maar het is natuurlijk GEEEEEN wondermiddel.

De TS vraagt waarom er in de club vlak bij de speakers veel bassen zijn en 10 meter ervoor bijna niks. Het antwoord daarop is simpel. Slechte club!
Speakers staan dus niet optimaal gepositioneerd in de ruimte en de ruimte zal sowieso volhangen met staande golven etc. etc.

Daar het antwoord op je vraag!

Dit staat verder los van je mixkwaliteiten. Altijd leuk om je eigen mixen te beoordelen in een club, maar ga er niet teveel vanuit van wat je daar hoort dat dat ook echt zo MOET zijn.

Back