Motif ES : Geen sustain in lagere parts?

patturik

Stamgast
Hey allemaal,

Ik heb net een ES aangeschaft en ik ben dus ook pas net begonnen met alles uitvinden. Ik wilde een makkelijke split voicing maken met onderin piano en bovenin wat strings. Nou heb ik een beetje het probleem dat ik dus bij de piano geen sustain pedaal kan gebruiken en bij de strings wel. Is dit normaal? (ik had dit ook bij mn vorige cheap ass keyboard) Kan je het ergens veranderen dat ik toch nog sustain pedaal kan gebruiken? Hoor het graag!
Groet,
-Patrick

hallo!

Ja, volgens mij moet je die individuele voices kunnen controlen. Ik hoop dat je bij de ES een handleiding hebt, anders wordt 't lastig. Weet wel dat in mijn MO6, wat een uitgekleden Motif is, een menu zit voor het assignen van je pedalen. Volgens mij kun je dit ook voor gesplitte situaties doen.

Succes!

Dit moet inderdaad gewoon werken. Tenzij de voice die je in een perfomance gebruikt pertinent geen sustain gebruikt, maar ik kan me niet herinneren ooit zo'n sound te zijn tegen gekomen. Op die ES niet tenminste....;)

Even er van uitgaande dat je in Performance mode zit: Als je uitgaat van een bestaande performance en daar geluiden gaat veranderen, dan kan het wel zijn dat voor die layer de sustain uitstaat. Wat gebeurt er als je in plaats van de strings, de zelfde piano selecteert als die in de lagere part. Doet de sustain het dan wel? Zoja, dan ligt het aan de part en niet de voice.

Weet niet meer precies waar het zat, maar per layer kun je controllers aan het uitzetten. Sustain, pitchbend, modulation etc... en ook velocity switching natuurlijk.

En wat als je de performance initialiseerd (job of util) en dan dezelfde voices selecteerd. Dan zal de sustain wel standaard voor alle parts aanstaan.

Splits en layers zou ik altijd in performance mode maken. Mede omdat er zoveel insert effecten zijn dat je altijd de sounds in je performance hetzelfde kunt laten klinken dan in de voice mode.

Overigens splits kun je daar ook maken. Ik weet niet precies waar je het instelt, maar het is een scherm waar je gewoon door het aanraken van de toetsen de splitpoints instelt.

Ja, de handleiding heeft ie. Allemaal, maar dan nog is het geen eitje. Tipje: www.motifator.com ;)

L56 Out...

Laatst gewijzigd:
Het is niet moeilijk.

Perform > Job > initalize current performance.

Dan heb je dus een lege performance.

Vervolgens: [F2] Voice
Part 1: [selecteer een voice]
Part 2: [selecteer een voice]

Ga vervolgens naar het rechterpaneel en selecteer je part door bijvoorbeeld op "1", "2", "3" of "4" te drukken. Meer dan 4 parts in een performances kan trouwens niet op de ES, wel op de XS. (voor meer dan 4 voices per aanslag zou je moeten kijken naar de "mixmode, die gaat tot 16 voices die je kan toewijzen naar één channel)

En wat jij wilt is het toewijzen van receive switches (RCV SW)
Als je dus sustain wilt voor je voice, dan selecteer je "Sus", uit het lijstje met switches, wil je dat niet voor die part laat je het hokje open.

Ik neem aan dat je weet hoe het toewijzen van limits gaat.

Wat handig kan zijn is om de Motif ES DVD van Keyfax eens te bekijken, dan kan je alle basisprincipes leren en hoef je jezelf enkel nog te verdiepen in de effecten en geavanceerd gebruik van de sequincer.

Kijk trouwens ook op het motifatorforum, daar kan je veel leren.

Back