Modulaire (DIY) frontpaneel formats

Er zijn veel discussies over modular A vs. modular B in het algemeen waarbij de formaten natuurlijk ook aan de orde komen maar ik lees weinig over formaat vs. kosten bij zelfbouw ala:

http://matrixsynth.blogspot.com/2007/03/grant-richter-on-cutting-down-modular.html

http://blogs.oreilly.com/digitalmedia/2007/03/a4-a-better-form-factor-for-mo.html

Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen.

Ik heb een medium sized MOTM systeem en heb tot voorkort een paar DIY modules gebouwd op MOTM sized Schaeffer panelen (geen dure graphics) met dure pots, jacks en knoppen. Met name die kosten maken het toch een dure aangelegenheid.
Ben voor een hele rits CGS modules 's wat gaan stoeien met Frontpanel designer en ben uitgekomen op een standaard 19" 5U hoog paneel voor meerdere modules ala STS Serge. Met een grid van 3,5mm*3mm passen er 16 rijen van 8 knoppen (van max 20mm) of jacks in zo'n paneel. Kosten voor 8 modules met veel knoppen zijn zo zo'n 60% lager. Daarbij geen gedoe meer met ingewikkelde kasten. Het is natuurlijk niet zo optimaal als grotere knoppen en losse modules maar voor mij heeft dit het verschil betekent tussen "het is wel mooi geweest met modulair" en binnenkort ineens nog een kast erbij (met meer modules!).

Cheers!

Ja ik ben ook iedere keer tot wel 150 euro per panel kwijt.
Zelf hou ik de hooge van Modcan A modules aan maar dan met minijacks.
Dat vind ik zelf qua formaat het lekkerste niet te groot en niet te klein.
Er zijn truuken om alle graphics te exporten en er na te importen als 1 hpgl file.
Hier staat het een en ander over geschreven op www.electro-music.com

bespaar vooral niet op materiaal, ik heb een aantal modules uit glasvezel-achtige kunststof die een beetje buigt als je er pluggen uit haalt.
+er is gewoon een wit papier overgeplakt geweest dat ondertussen los komt... je hoort het niet aan de klank, maar toch.

+voorzie wel genoeg gaatjes om de frontplaat in te schroeven, en net enkel links en rechts (zoals bij mijn transcendent) want dan buigt ie weer.

okdan dit weerhoudt mij der ook van ,..omdat er zovel lekkers is by zoveel diverse fabrikant[jes]
ik heb een asm van shelby
wil wel graag in de mini jacks ook blijven
oakly denk uiteindelijk mooie layouts

cgs is toch dat duitse

bij doepfer simpele onbedrukte voor 5 euro,
maar de gaatjes zijn te klein voor (normale) jack aansluitingen,
heeft er iemand tips om die netjes groter te boren?

heeft er iemand tips om die netjes groter te boren?

Getrapte boor:

stepdrill.jpg

Getrapte boor:

stepdrill.jpg

Kost wat.....

Even een ietwat offtopic vraag, maar wel boorgerelateerd: hoe boor jij je printgaten? Een 1mm of een 0,8 mm boortje? En waar doe je die in? Gewoon in je kolomboormachine?

Kost wat.....

Een slordige 25 euro inderdaad. Maar ik kan niet meer zonder...

Even een ietwat offtopic vraag, maar wel boorgerelateerd: hoe boor jij je printgaten? Een 1mm of een 0,8 mm boortje? En waar doe je die in? Gewoon in je kolomboormachine?

0,8mm met een Dremel in een standaard.

Ik gebruik industriele printboren die bedoeld zijn voor een hoog toerental. Mijn kolomboor gaat maar tot 2500 toeren, de Dremel tot 10.000.

0,8mm met een Dremel in een standaard.

Ik gebruik industriele printboren die bedoeld zijn voor een hoog toerental. Mijn kolomboor gaat maar tot 2500 toeren, de Dremel tot 10.000.

Moet ik dus echt een keer een dremel kopen. Ik heb wel zo'n Gammageval, maar daar passen de boortjes niet in.

De printboren die ik gebruik hebben een as van 3,2mm, onafhankelijk van de boordiameter. Dat zou toch moeten passen denk ik...

Als in:
printboren.jpg

Waar koop je die? Ik ken alleen die boortjes die over de hele lengte even groot in diameter zijn. (niet bij de punt nee...)

Back