[Overstap Sonar 7] Beginners vragen

Quinty

Kacke und Schmutz
Vanaaf heb ik de DEMO versie van Sonar 7 gedownload om te kijken of ik mij in die DAW kan vinden.
Nu lukt het al aardig maar er is één héél vervelend ding waar ik mij aan erger...

Telkens als ik mn track aan het luisteren ben (play) en ik probeer een bewerking uit te voeren, dan kan dat niet.
Bijvoorbeeld de mentronoom aan/uitzetten tijdens playback of het quantizen tijdens playback.

In Cubase kun je dit soort bewerkingen doen wanneer je maar wilt...

Is dit normaal gedrag van Sonar?

Ten 2e.. hoe kan ik een FX mixer track toevoegen en mn output van de VSTs hierheen routeren?

Welkom in de wereld van Cakewalk Sonar. Ik werk nog met v6, maar ik denk dat ik je vragen wel kan beantwoorden.

Realtime in-/uitschakelen van de metronoom kan inderdaad niet in Sonar; waarom geen idee, maar ik ben er aan gewend geraakt. Er zijn nog een aantal realtime bewerkingen die niet altijd mogelijk zijn, maar tot nu toe ben ik er geen tegengekomen die het productiewerk echt in de weg staan. Automation etc. is wel realtime aan te passen.

FX mixer track: wat bedoel je hiermee? Wil je een insert effect toepassen op je vst, of wil je een effect send gebruiken?
Als je een vst toegvoegt aan een project dan krijgt deze in principe een eigen audio output track toegewezen. Hierop kun je elke gewenst insert effect toepassen. Of vanuit de console view effect sends toewijzen; een effect send maak je aan door eerst een stereo bus toe te voegen (of gebruik een reeds bestaande bus), zet hier de gewenste plugin in, en selecteer in de effect send sectie van de console view de juiste bus voor de audiotrack van je vst.
Je kunt overigens voor elke audiotrack de gewenste output selecteren; standaard staat deze op een van outputs van je geluidskaart, maar je kunt ze ook routen naar een stereo bus (waar je weer effecten op kunt zetten); handig voor als je group insert effects wilt gebruiken.

Wanneer je een metronoom- of click-track aanmaakt, kan je deze muten tijdens het afspelen of recorden. Wanneer je in Sonar 7 een "nieuw project file" aanmaakt en als template "Normaal" selekteert, verkrijg je een template waarbij reeds een Metronome-Track is aangemaakt. In die track kan je dan een patroon invullen naar eigen keuze ... en zodikwijls als je wil aan/uit zetten terwijl je sequencer loopt.

Bedankt voor de antwoorden. Wel vreemd dat je je metronoom niet gewoon aan/uit kan zetten :s

Maargoed, daar kom ik wel overheen ;)

Nu ben ik vanaaf weer aan de slag gegaan en kom iets tegen waarvan ik niet weet waar het vandaan komt...
Ik heb Battery 2 met hierin samples geladen. Nu heb ik gebruik gemaakt van Step Sequencer (die overigens erg prettig werk tot nu toe) voor mijn precussie.

Nu heb ik alle percussie op 1 (MIDI) track gezet maar dit is niet altijd handig. Daarom wil ik dit aanpassen maar... wanneer ik ook maar 1 kick uitschakel in de Step Sequencer gaat het volume van de overige geluiden in de Step Sequencer omhoog. Als ik de kicks weer toevoeg blijft alles hard (behalve de kick, die zit op ene andere output.... ik zie niets vreemd in de Console. Kan dit een bug zijn? :confused:

Back