oberheim obx

ambi-j

synthveteraan
voor de Oberheim-liefhebbers: er staat een obx six voice te koop in België (Henegouwen: dat is Wallonië: in't frans te doen) op kapaza.be voor 2000 euro: normale prijs lijkt mij.
Ik denk dat die is die eerst op ebay gestaan heeft en daar niet verkocht geweest is voor 2500 euro, wat al vrij veel is.

obx isdie zoveel waard whooo
ik dacht dat de ob8 zoon betje top ofde range qa poly bakken oberheim was ...matrix 12 / xpander is toch iets andere koek [qa inhoud vd synth ?

iig way outa my range

De obx is de oudste van de x reeks (obx-obxa-ob-8 ), en is nog met discrete osc. en filters gemaakt: pre cem (curtis), gemaakt met transistoren en opamps, zoals de arp's en early moogs.
In wezen zijn het een aantal sem-borden (die van de 2-voice,4-voice,8-voice) tesamen met een programmer. Enkel de adsr's zijn al cem, omdat, om ze programeerbaar te maken deze ook voltage controlled moeten zijn. Dat zijn die van de sem niet.
Hij klinkt brutter, krachtiger dan de latere oberheimers, maar is minder stabiel (primitieve autotune en vanwege de discrete osc.) dus hij moet nogal eens bijgestemd (trimmers) worden.
Bovendien is hij redelijk zeldzaam: ze hebben 'm maar een goed jaar gemaakt en dan kwam al z'n opvolger de obxa die volledig met cems-chips is, stabieler en eenvoudiger te maken.

ambi j ben t u nou die belg die van mij de h+ketner tube en waldorf pulse kocht ...jaartje terug
[dan heb ik de manual teruggevonden ,...]
[had u lang haar en ...uh brilleke,...]
ja tog ?
grt ron [utregt]

Klopt Ron! goed nieuws. ik had ondertussen al een gedownload maar als't een originele is had ik 'm graag gehad. met de pulse doe ik wel niet erg veel, (ben vooral met m'n zelfbouwspullen bezig) maar die h&k tube is een vet ding!!!

Back