Echte Mellotron

sorry voor het ****bod
niet geschoten is altijd mis
jammer dat je zulke spullen dus nooit voor een prikke krijgt...
hoewel ik een paar maand terug op een rommelmarkt een goede Philicorda scoorde voor 25euri!!!

Ha wilde hem posten maar dat was dus al gebeurd..:)
Plaatje dan maar..

Attachments

• Mellotron.JPG
    Mellotron.JPG
    24,5 KB · Bekeken: 160
mellotrons zijn erg duur, dat las ik ooit in de sym info in de jaren 80 , dat ging dan over de band IQ die een mellotron hadden

mellotrons zijn erg duur, dat las ik ooit in de sym info in de jaren 80 , dat ging dan over de band IQ die een mellotron hadden

Moet je daar een symfo-iets over lezen? En dan voor de jaren '80? :bekdicht:

Sorry, maarruh (als dit geen grap was tenminste :L ), check http://www.mellotron.com/ (Archives) voor info en een lijst met albums waarop-ie gebruikt is. Eigenlijk was de tron in de jaren '80 al vet retro natuurlijk. Wat symfo betreft: Genesis en King Crimson zijn sleutelbegrippen! (als bekendere bands met veel gebruik; maar check die albumlijst)

Prijs: hier vinden ze 6500 euro een redelijke prijs voor een goede tron (M400 neem ik aan). Zo hoort dat! Maar voor die prijs kun je er tenminste zo op vertrouwen dat-ie (in het gunstigste geval) dagelijks onderhoud nodig heeft als je ermee tourt. :W

ik denk dat space meer bedoelt dat mellotrons duur zijn in het onderhoud en alle andere kosten die er bij komen dan de aanschafprijs. Vooral omdat het feitelijk zeer onbetrouwbare apparaten zijn. Een gemiddelde oude analoge synth is meer betrouwbaar dan de brakke mellotron. Genoemde bands hebben er dan ook enorm veel versleten en vaak meerdere op stal gehad in diverse plaatsen ivm het vervoer (en de gevolgen daarvan).

Zowel Genesis als King Crimson (welke een nieuw album gaan opnemen met Porcupine Tree drummer Gavin Harrison) gebruiken geen echte tron meer.

Bands die nu nog regelmatig een tron gebruiken zijn Porcupine tree en Spock's Beard (en vast nog wel meer bands die hem echt met regelmaat gebruiken).

Wat ik mij alleen afvraag, is een tron eigenlijk mono of stereo? Heel veel librarys zijn stereo namelijk maar heb het idee dat de tapes zelf mono zijn...

ik denk dat space meer bedoelt dat mellotrons duur zijn in het onderhoud en alle andere kosten die er bij komen dan de aanschafprijs.

Dat zou ook nog kunnen natuurlijk. (in welk geval mijn post nogal overbodig wordt :engel: )

Wat ik mij alleen afvraag, is een tron eigenlijk mono of stereo? Heel veel librarys zijn stereo namelijk maar heb het idee dat de tapes zelf mono zijn...

Wat voor outputs zitten er aan een tron? Ik probeer foto's te vinden, maar kom niks relevants tegen. Niemand die de achterkant online wil zetten... Iemand die het op één van deze foto's kan zien? (of gewoon zelf thuis even kijkt :D )

12.JPG
13.JPG

Frosty the Snowtron blijft ook gaaf (maar ook weer geen outputs te zien natuurlijk :D ):

snowtron.jpg

in dat blad ging het regelmatig over mellotrons toen al, in de progressieve rock is het een veel gebruikt apparaat, en daar ging dat blad over.
en toen waren ze al Retro dus ! Niet iedere band had er 1 . 6500euro was toen dus 14.324 gulden en in die tijd kon je dus voor 10 van die melotrons een huis kopen

hij is zo mono als het maar kan, op de tapes zater 3 sporen van de 3 verschillende instrumenten die je kon verwisselen met een kompleet rek met andere tapes met geluiden

ik heb voor mijn mellotron in de jaren 80 hooguit 300 gulden teruggekregen en dan mocht ik nog in mijn handen klappen!
had ik hem nu toch maar bewaard...:stupid
het meest vervelende van het apparaat was die loeiende capstanmotor, dat klonk dwars door alles heen altijd

hij is zo mono als het maar kan, op de tapes zater 3 sporen van de 3 verschillende instrumenten die je kon verwisselen met een kompleet rek met andere tapes met geluiden

ik heb voor mijn mellotron in de jaren 80 hooguit 300 gulden teruggekregen en dan mocht ik nog in mijn handen klappen!
had ik hem nu toch maar bewaard...:stupid
het meest vervelende van het apparaat was die loeiende capstanmotor, dat klonk dwars door alles heen altijd

Neem aan dat je dit niet hoorde op opnamens (tenminste, mij nooit opgevallen).

En goed omt e weten dat die mono is. Heb ik aan 1 output dus genoeg :)

Back