Yamaha DX11 op Marktplaats.nl is een scam

kwantumekanniks

Stamgast
Hi iedereen,

Even een heads-up dat ene Robbert op Marktplaats.nl een DX11 aanbied. Ik was heel snel met op direct kopen klikken (met kopersbescherming) aangezien er veel goede reviews waren voor dit account en ze bijna nooit voorbij komen.
Achteraf gezien was de prijs waarschijnlijk "too good to be true" met een vraagprijs 200 euro. Kleinanzeigen.de heeft er bijvoorbeeld een paar staan van 480 tot 800 euro. Maar daar ben ik pas sinds kort lid van.

Hij heeft de advertentie van gereserveerd gehaald. Ik heb geprobeerd contact met 'm te zoeken voor opheldering maar geen reactie. Heb er nu een bod van 9999 op gezet om andere mensen te behoeden.
Ik ga meemaken wat er gebeurt. Heb al gechat met een medewerker van MP hierover en screenshots gestuurd maar de chat werd plotseling afgebroken.

Hoeft geen scam te zijn, misschien dat ie zelf er ineens achter kwam dat ie meer waard is.. ook niet netjes uiteraard..

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar dat komt niet overeen met de reviews op het profiel dus denk dat het een gehackt account is. Plus dat hij totaal niet gereageerd heeft op mijn berichten.
En hij heeft de prijs hetzelfde gehouden. Volgens mij is de scam als volgt.
Hij wacht af tot idiots zoals ik direct kopen gebruiken. Vervolgens zet hij 'm elke keer weer op actief en wacht hij af totdat de de 7 dagen kopersbescherming verloopt. De mensen die door tijdgebrek vergeten te checken of er wel een track n trace is, hebben dan pech. Geld wordt vrijgegeven.

Ik heb ook heel vriendelijk om opheldering gevraagd en zelfs gezegd dat ik bereid was iets meer te betalen. Geen reactie.

Ah, dan lijkt het er wel op inderdaad… succes!

Succes!

Het betreft vaak gehackte accounts die tijdelijk worden ingezet voor frauduleuze advertenties, want dan hebben ze vaak al heel veel positieve reviews. Alleen de locatie wordt vaak aangepast naar "ver weg", zodat geïnteresseerden eerder aansturen op opsturen ipv ophalen.

Succes!

Het betreft vaak gehackte accounts die tijdelijk worden ingezet voor frauduleuze advertenties, want dan hebben ze vaak al heel veel positieve reviews. Alleen de locatie wordt vaak aangepast naar "ver weg", zodat geïnteresseerden eerder aansturen op opsturen ipv ophalen.
Hoe "hack" je een account, wan aan de ratio dat dit voorkomt zou je denken dat het hele systeem zo lek is als een zeef?

paswoorden zijn vaak te simpel, er bestaat vast software die n boel zaken automatisch probeert

Er zijn vaak zat data lekken. Het enige wat je nodig hebt is een account naam en password. Veel gebruiken voor beide hetzelfde op meerdere platforms.

als je ziet dat de verkoper jaren militaire spullen verkoopt en dan plots synths, gaat er al aan vlag op hier... Zeker als de uitleg in de advertentie iets is wat elke creatieveling kan verzinnen.

Ik heb net weer met een medewerker van Marktplaats in de chat gezeten. En heb als afsluiter de details van het account doorgegeven. Hij is toevallig genoeg vanaf net 19 jaar actief i.p.v. 18 jaar aan het begin van de dag...

als je ziet dat de verkoper jaren militaire spullen verkoopt en dan plots synths, gaat er al aan vlag op hier... Zeker als de uitleg in de advertentie iets is wat elke creatieveling kan verzinnen.
Ik had daar heel snel naar gekeken en er waren nog wat synth verkopen met goede reviews. Ik vermoed nu dat de tekst of met hulp van AI is geschreven of van een oude advertentie is gekopieerd.

Het zag er allemaal heel erg plausibel uit iig. Achteraf was wellicht de bezorgkosten een red flag. Te laag voor zoiets zwaars.

Hoe "hack" je een account, wan aan de ratio dat dit voorkomt zou je denken dat het hele systeem zo lek is als een zeef?
Combinatie van gelekte en makkelijk te raden accountgegevens. En in die datasets wordt flink gehandeld door criminelen. Sommige criminelen zijn goed in het verkrijgen van informatie (bv. creditcard- of accountgegevens) door databases te hacken of malware te schrijven. Andere criminelen kopen die gegevens vervolgens weer in om er vervolgens fraude mee te plegen.

Je gegevens kunnen direct worden afgetapt op je computer/telefoon met behulp van bv. malware of een keylogger. Oudere malware wordt meestal wel gedetecteerd door een virusscanner of onschadelijk gemaakt door een systeemupdate, maar de nieuwe malware loopt altijd een stap voor en daar ontstaat de echte schade. Daarnaast staat voor iedere online dienst die je gebruikt je accountgegevens ergens in een database. Als die database niet voldoende beveiligd en versleuteld is, dan ligt die database vroeg of laat een keer op straat. In het verleden lag bijvoorbeeld de LinkedIn account-database (meermaals) op straat. Als je dan dezelfde mail/wachtwoord-combi gebruikt op Marktplaats, dan loop je een serieus risico dat je Marktplaats-account wordt overgenomen.

Op de website van Have I Been Pwned kun je checken of je mail-adres al eens ergens gelekt is.

Daarom: Je operating system en software altijd up-to-date houden en unieke wachtwoorden + 2FA inzetten voor iedere dienst. Helaas doet menig mens dat nog niet, en daar profiteren de boeven van.

Tja als ik n account hack en de verkoper verkocht synths, dan verkoop ik synths. Als ik een hack dat camera lenzen verkocht verkoop ik lenzen. Maar als ie 100 keer militair spul verkoopt en een synth, is t toch n vlag vind ik. Zeker indien recent. Kan perfect een fake verkoop zijn aan n vriendje

Vorig jaar net zo'n geintje gehad met een verkoper van een Kurzweil Artis.
Prijs overeengekomen telefoonnummers uitgewisseld en een afspraak om hem te halen.
Toen ik een bericht stuurde te bevestiging kwam er geen reactie. Bellen ook niet.
Na een week heb ik laten weten van de koop af te zien.
Drie weken later kwam hij weer in de lucht met de vraag of ik nog interesse had (niet dus).
Heb het gemeld bij marktplaats.

Back