MFB Synth II: Digitale EGs!!!

oskies

Stamgast
Hallo Allemaal,

net een MFB synth II gekregen (niet de light versie). Filter en VCOs zijn lekker,
maar tot mijn grote teleurstelling zijn de twee ADSR's digitaal uitgevoerd! Dat betekent dat je de attack en release tijd enzo niet traploos kunt instellen (en de stappen zijn een beetje groot), maar nog veel irritanter is dat je vrij duidelijke zipper noise hoort / zeker bij geluiden waar het filter vrij ver dicht staat, en de attack van de volume adsr iets van 100 ms ofzo is.

Aangezien deze synth overal als puur analoog staat aangeprezen, suckt dit. Ik heb Herr Manfred gemailed, want dacht dat er misschien nog ergens wat smoothing miste, en zelfs een screenshot van mijn scoop laten zien waar je de stapkes duidelijk ziet, maar volgens hem is dat normaal voor deze synth. Bleeh ;{.

Nouja, ik run hem dan wel door een externe VCA van mijn doepfer. Maar als ik dit geweten had, had ik hem lekker laten liggen overigens. Heeft iemand anders dit ook gemerkt?

Doei, Oskies

Zowieso is zipper noise extreem gaaf.

Reeds.

tsja, een MFB synth II kan toch sounds opslaan ? dan zijn de potmeters niet direct verbonden met het analoge circuit, maar gaat dit via een microprocessor. het zou best kunnen dat de EG's ook digitaal zijn, een Roland jx8p heeft dit ook en nog meer synths...

als je het niks vind koop je toch iets anders :eureka:

tsja, een MFB synth II kan toch sounds opslaan ? dan zijn de potmeters niet direct verbonden met het analoge circuit, maar gaat dit via een microprocessor. het zou best kunnen dat de EG's ook digitaal zijn, een Roland jx8p heeft dit ook en nog meer synths... :eureka:

Tuurlijk, maar dan hoeven de stapjes toch niet zo groot en hoorbaar te zijn?
Heb ik nog nooit op een andere hybride synth zo gehoord.

als je het niks vind koop je toch iets anders :eureka:

Ga ik ook vast wel weer doen - maar het leek me wel nuttige info voor andere mensen die overwogen zo'n bakkie te kopen.

Tegenwoordig hebben bijna alle analoge synths digitale envelopes. Waldorf Pulse, Andromeda, Evolver, SE-1x, Prophet '08; om er maar eens een paar te noemen...
Niets mis mee, de Synth II is een hele toffe synth, zeker voor dat geld.

Hoi Protohuman,

Ik heb ook nix tegen digitale envelopes, zolang ik het maar niet hoor! Verbaast me nix dat die je noemt digitale envelopes hebben (behalve van de SE-1x, dah wist ik niet). En het is niet extreem miereneukerig, gewoon als de attack niet helemaal nul is en het filter niet helemaal open staat, dan hoor je een soort zacht kraakje in de attach phase. Zoals ik al zei, voor de rest een toffe synth, ik zet de release op max en trek hem wel door een externe VCA.

Nou vraag ik me wel af of andere Synth II gebruikers dit ook horen, of dat er toch iets mis is met deze (volgens Manfred dus niet). Of dat er iets mis is met mijn oren :-)

mfb klinkt heel vet voor wat het kost
er zijn veel synths waar er tikjes en dergelijke hoorbaar zijn
ik zou er niet al te wakker van liggen.

is dat niet wat men noemt "karakter"?
valt het ook nog op in een track?
ik bedoel met alle drums etc erbij...

Ik heb er niet op gelet maar die stapjes zijn mij nooit opgevallen ..
Bij de evolver vielen ze me wel meteen op

ik vraag me ook af of er uberhaupt wel stapjes te horen zouden zijn op mijn mfb synth 2, heb m helaas al helemaal ingepakt zitten klaar voor verzending

He resonance dat is interessant - een mek staat wel op mijn lijstje, zou er komen zodra er weer wat vierkante centimeters zijn gevonden :{. Effe voor de duidelijkheid - hoor je de stapjes als je aan de knoppen draait (kan ik mee leven), of hoor je de stapjes in bv filter freq of amplitude tgv de digitale EGs?

Overigens weer een uurtje met de MFB gespeeld, echt een prima synth, zolang je maar droned, maar die amplitude env verpesten het nog steeds voor mij. Ga hem denk ik openmaken om te kijken of ik de VCA kan localiseren

doei oskies

in de handleiding van de evolver staat duidelijk waarom gekozen is voor deze klikkende encoders..
nl. dat je bij 1 klik de waarde kan aflezen op het scherm, en pas de 2de klik verander je die waarde..
je moet het ook niet zien als een gewone knop, tis een eindeloze encoder dus je moet gewoon wat rapper aan de knoppen draaien ;)

Back