Na mijn diplomatieke antwoord in de vroege dagen van deze draad ga ik toch ook maar een keuze maken, en dat is de OB-X8. Waarom? Ten eerste is het een heerlijk ding om mee te werken, lekker ruim met grote stroeve knoppen en fijne schakelaars. Ten tweede is het 1 grote sweetspot qua sounds. En dan die klank, ja. De OB-X was altijd al mijn favoriete vintage synth, maar ik wilde er nooit een kopen vanwege de leeftijd en (inmiddels) hoge prijs van die dingen. Zit gewoon niet te wachten op een oud hok met al zijn gebreken en gedoe, hoe mooi ik de klank ook vind. Natuurlijk wel andere manieren gezocht, zoals plugins (OP-X Pro II bijvoorbeeld) en de OB-6. Maar ja, dat was het toch ook allemaal niet.
Toen Sequential met de Prophet-5/10 rev 4 kwam begon ik al stiekem te hopen op een reissue van de OB-X, en waar Dave en Tom uiteindelijk mee kwamen overtrof al mijn verwachtingen. Niet alleen een OB-X, maar ook de OB-8, OB-Xa en OB-Sx, stuk voor stuk genailed qua sound. En dan extra mogelijkheden die de originelen niet hadden, zoals afwijkende filtertypes, een fijn Fatar klavier met velocity en (via MIDI polyphonic) aftertouch. MPE ook sinds de laatste update. En natuurlijk de moderne dingen die we gewend zijn zoals MIDI, USB, firmware updates etc. etc. Dus ja, de OB-X8 is mijn 'desert island' synth geworden omdat hij altijd een lach op mijn gezicht tovert, wat ik er ook mee probeer te doen.