Geluidskaart, midi controller, mengpaneel etc.......

Whopper

Nieuwkomer
Ik werk nu nog alleen maar met software, maar met je toetsenbord/muis inspelen schiet niet echt op, daarom wil ik als eerste een Midi controller aanschaffen. Ik zat te twijfelen tussen deze en deze, weet niet precies wat het verschil is en welke de beste keuze is.

Dan wil ik kijken naar een geluidskaart. Er moet in iedergeval een mic inkunnen en ik wil actieve monitoren erop aansluiten. Wat zijn aanrader voor ongeveer 200 euro? In sommige geluidskaarten zitten ook 1 of meerdere midi in/uitgangen, kan ik daar een midi keyboard op aansluiten of kan ik dat beter op de usb poort doen?

Monitoren worden waarschijnlijk 2x een KRK RP 5 of 6, eerst maar eens al het geld bij mekaar krijgen ;)

Heb ik dan nog een mengpaneel nodig? Ik wil eventueel ook nog later bijv een draaitafel om te samplen of een gitaar oid aansluiten, weet niet of dat in mn geluidskaart kan en of een mengpaneel echt nodig is etc.

Thanks voor het antwoord alvast ;)

Een mengpaneel heb je eerst niet nodig.
Het verschil van ESI en de E-MU controllers zit em in de knopjes..
De ESI heeft 16 drukknopjes, de E-MU heeft 16 draaiknopjes, voor de rest zijn ze hetzelfde.
Hoe je de controller aan sluit maakt weinig uit, als dat nou via MIDI is of USB.
Zelf heb ik de E-MU, die voldoet erg goed.

En stel dat ik een van die 2 midi keyboard met fruityloops gebruik, wat doen die knopjes dan? Kan ik gewoon functies toewijzen aan die knoppen, of gaat dat automatisch (bijv VSTi's bijv.) ?

Ik zou voor die x-board gaan, je kan die draaiknoppen en sliders zo een beetje overal aan toewijzen in FL ( in in vrijwel ieder ander programma )
Het is echt veel leuker als je met b.v. een synth zit te pielen en lekker realtime aan je knoppies kunt kloten om je filter cutoff of wat dan ook te regelen.

Het gaat niet automatisch, alhoewel sommige softsynths wel standaard meteen een aantal knoppen hebben die meteen werken. Sommige VSTI's hebben "midi learn" waardoor je ze maar 1 keer hoeft in te leren ze ze vanaf dan in alle hosts waarin je ze gebruikt meteen werken.

Bij VSTI's zonder midi learn kun je via je host zo een beetje alles toewijzen aan de druk en draaiknoppies op je keyboard controler, in FL werkt dat bijzonder handig voor zover ik me dat nog kan herinneren.

Ik heb ook wel eens gehoord dat er geluidskaarten zijn die vst(i)'s ondersteunen, zodat je pc minder belast wordt

of praat ik dan over veel duurdere geluidskaarten

Ik ben mijzelf ook aan het orienteren en ben op de volgende onderdelen uitgekomen;

Edirol PCR 800 rond de 300 euro;
Maakt gebruik van aftertouch, velocity buttons, sliders en knobs:slotje: en op de site van edirol zijn meerdere mappings verkrijgbaar voor muziek software.

110196_large.jpg

Mackie Onyx Satellite 158 euro
Moet je zelf maar even bekijken op, http://www.thomann.de/nl/mackie_onyx_satellite.htm

66_800.jpg

Back