help, wat nu: aw1600 of mpc?

letterman

Music speaks where words fail.
ik zoek een machine waarmee ik beats kan arrangeren en meerdere sporen opnemen.
gebruiksvriendelijk, veelzijdig, met een goed geluid.

en ik ben er bijna uit, denk ik..

een vriend tipte de aw1600 en dat lijkt me een super apparaat.

maar de mpc lijkt me ook geschikt (1000 of 2500).

hebben jullie advies??

mijn manier van werken:
een idee, een groove zit in mijn hoofd en hoe kan ik die uit de speakers laten klinken?
de snelste manier voor mij is samplen, knippen, tweaken met de phrase sampler op m'n mixer en de korg es-1.
helaas lukt me dat met ableton NOOIT zo snel.
zodra ik de basis heb voor een track, speel ik live melodielijnen, accenten etc in.

keys en effecten zal ik altijd wel live blijven opnemen.
maar juist voor de basis en de beats zoek ik een alternatief voor ableton. een hw sequencer die snel en intuitief werkt.

naast de sl1200's + mixer en nu dus nog notebook+ableton doe ik mijn ding met:
vl-1, es-1, sh-1, bcr2000, dm300, mt40, psr500, rx5, juno60, sq60, kpr77, tr707, poly800

en binnenkort dus de aw1600 of mpc?

benieuwd naar jullie reacties.

ciao

een beetje een vreemde keuze.

Een mpc is een drumsampler en is perfect voor het arrangeren van beats, maar ook voor het aansturen van al je andere gear. Die kan je hier echter niet mee opnemen.

De AW1600 is een multitrackrecorder, dus een digitale mixer met een harde schijf en effecten erin. Dit is atuurlijk iets totaal anders. Veel mensen gebruiken voor deze klusjes een pc. Dus dit is iets wat ook jij kunt doen.

Als ik zo je verhaal lees, is de mpc de beste keuze. Maar er zijn natuurlijk alteratieven, zoals een rm1x, een RS7000 en anderen. Deze heb ik zelf nooit gebruikt, dus kan ik niks over zeggen. Een mpc werkt heerlijk, met name voor beatz. De AW1600 kan alles alleen opnemen, meer niet (in relatie tot je verhaal)

een heel nummer opnemen in een mpc is ook niet aan te raden, het zijn phrase samplers die voornamelijk bedoeld zijn voor drumsamples en loops.

Uhum, tuurlijk kan je de sounds uit je gear wel opnemen met de MPC, het is notabene een sampler....maar niet alles tegelijk nee wat op die AW1600 natuurlijk wel kan.

Zoals je begrijpt leg ik de link tussen MPC en multitractor, en bedoel ik dus het opnemen van meerdere sporen (zoals de TS aangeeft) en niet gewoon een sample van een synth, wat uiteraard wel mogelijk is met de MPC.

En voor de prijs van een MPC5000 heb je een vroegere MPC, een AWxxxx en nog meer spullen, dus voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn (maar ik heb een mpc2kXL en een AW4416, dus ja :D)

thanks voor de reacties alvast!

dus ik zou beter gaan voor een awxxx samen met mpc?

dat had ik nooit verwacht. prijzig ook wel.

het valt me op dat mpc gebruikers altijd zo enthousiast zijn over de mpc, en die aanslaggevoelige pads lijken me fijn werken.

alles-in-een, zoals mpc5000 dat lijkt me ideaal. (die extra synth die ik zag op het akai-filmpje word ik trouwens nie warm van..)

opnemen en mixen buiten de pc zie ik dus als een voordeel, en over de aw1600 las ik dat je ook met samples aan de slag kunt, niet zo uitgebreid als op de mpc, maar toch. zodoende mijn vraag.

ik ga eens kijken welke mpc het meest geschikt is, ik vermoed dat 1000 te klein voor me is. en ik laat uiteraard weten wat het uiteindelijk gaat worden.

De AW's kunnen inderdaad ook met samples werken, maar dat is allemaal erg rudimentair. alleen een leuke functie voor erbij, maar zeker niet te vergelijken met een MPC. Het is leuk voor erbij, maar niet geschikt om altijd je beats op te maken!

check anders een keer een mpc uit bij feedback oid dan heb je een beter idee waar je het over hebt. Multitrackers hebben ze bij de meeste zaken ook wel staan, dus kan je die ook gelijk even bekijken

check anders een keer een mpc uit bij feedback oid dan heb je een beter idee waar je het over hebt. Multitrackers hebben ze bij de meeste zaken ook wel staan, dus kan je die ook gelijk even bekijken

zaterdag hadden ze even geen mpc bij feedback.. al pratende gaven ze advies om een 2ehands 4000 te zoeken (yeah i know, niet echt een advies dat je verwacht van een middenstander)

wel veel mpc's gezien op youtube :)

vraagje aan dsil ( of andere mpc kings ) - als die 4000 zo goed is waarom is de 2000xl zo ontzettend populair?

de 2000xl is heel lang de meest gebruikte mpc geweest, maar ondertussen is hij behoorlijk ingehaald door de nieuwere mpc's.

de 4000 is wel flink uitgebreider, en een hele andere bak. de sampler is ook van een heel andere orde.

de mpc1000 en 2500 zijn tegenwoordig denk ik de meest gebruikte mpc's.

ik heb zelf al een paar jaar een 2000xl, maar als ik een nieuwe zou kopen zou ik de 2500 kiezen.

IK heb de 2000xl en ben daar zeer tevreden mee. Ik wilde eens een tijdje zonder PC muziek maken om weer wat frisse inspiratie op te doen.

De nieuwere mpc's zijn idd stukken uitgebreider dan de 2Kxl, maar de 2000xl klinkt echt heel goed en stevig. Er komt echt een muur van geluid uit. Ik weet niet of de da converters in de nieuwere versies dezelfde zijn of net zo goed.

Voor de 1000 zou ik persoonlijk niet gaan, gezien de vele verhalen over de slechtere drumpads. De 2500 daarentegen lijkt me zeer oke en ziet er ook goed uit.

door drukte met werk heeft het even geduurd om te reageren, maar inmiddels ben ik zeer content met een mpc4000+. nu kan ik voorlopig even vooruit. ondanks de vele knoppen en opties had ik snel seqeunces en samples voor elkaar. ben nu begonnen met doorwerken van de reference manual want anders zou ik toch teveel mogelijkheden onbenut laten, dat is meteen wel duidelijk.

thanks voor de adviezen tot zover, met name dsil.

door drukte met werk heeft het even geduurd om te reageren, maar inmiddels ben ik zeer content met een mpc4000+. nu kan ik voorlopig even vooruit. ondanks de vele knoppen en opties had ik snel seqeunces en samples voor elkaar. ben nu begonnen met doorwerken van de reference manual want anders zou ik toch teveel mogelijkheden onbenut laten, dat is meteen wel duidelijk.

thanks voor de adviezen tot zover, met name dsil.

You're more than welcome!

Ik hoop dat de mpc doet wat je wilt. Het werkt sowieso heel fijn op een mpc, dus ik denk dat het wel moet lukken!

Als je ooit in zeeland bent kom je maar eens kijken naar de AW :D

Back