MPC2000XL note variation fader issues

screech powers

Stamgast
hallo allen,

een paar dagen terug heb ik een mpc geleend en kan hem eventueel voor een goeie prijs overnemen.
na er een klein tijdje achter te hebben gezeten, nooit eerder met een mpc gewerkt, moet ik zeggen dat het aparaat mij heel goed bevalt en ik hem graag wil houden.

maar nu;

het idee bekuipt me dat er iets mis is met de "note variation fader", misschien ligt het aan een instelling o.i.d. of misschien het oudere os 1.11 dat ik draai, al lijkt me dat sterk. [ik kan ook nog niet upgraden omdat ik geen diskdrive in mn pc heb]

het is in iedergeval op zijn minst raar te noemen.

wat hij doet is [na shift+assign in het asign menu] de geselecteerde parameter, in dit geval "tuning", nadat ik de fader een een hoge stand tuning heb geplaatst en weer loslaat, automatisch terug laten lopen naar een lage tuning, alsof de fader geen goed kontakt maakt; als ik de fader ingedrukt houd bijft de sample in hoge tuning.
zodra ik de fader niet meer ingedrukt houd, de pad loslaat en de sample herhaaldelijk indruk hoor je de pitch omlaag lopen totdat hij weer in lage tuning staat.

vreemd geval of een geval van niet goed opgelet?

ik heb al geinvesteerd in een cardreader die onderweg is, het o.s. upgraden gaat sowieso niet voor die tijd.

is er iemand die dit probleem herkend, mpc's repareert en mij kan vertellen of dit een dure grap zou kunnen worden [een fader vervangen, in het geval van een kapotte fader] dan hoor ik het heel graag!

alvast bedankt!!

Mijn MPC had ook een probleem met de slider, deze werkte helemaal niet. Ik heb de MPC opengemaakt op te cleanen en heb gelijk de slider onder hande genomen. Volgens mij aan de hand van een faq die ergens op het internet staat, en volgens mij heb ik deze ook hier op het forum geplaatst.

FF zoeken en ziehier (let niet op de jip en janneke taal :D):

(komt uit deze thread)

Het euvel is ondertussen opgelost.

Voor mensen met hetzelfde probleem, het is redelijk eenvoudig op te lossen zonder soldeerwerk.

Maak de mpc open aan de bovenkant:

- 4 schroeven aan de zijkanten
- 5 schroefjes aan de achter(boven)kant, die de bovenplaat vasthouden
- 3 schroeven aan de onder(voor)kant die voorkant vasthouden
- 3 schroefjes onder de voorkant, die de bovenplaat vasthouden.

de hieronder beschreven werkwijze is niet de beste. Ik heb het zonder solderen gedaan, maar iemand die wel met een soldeerbout kan omgaan, kan de slider beter even lossolderen, fixen en terugsolderen
De slider zit in een behuizing waarvan de bovenkant los kan worden gemaakt. Dit is dus het metalen gedeelte. Je kan deze losmaken door de kort lipjes aan de zijkanten (aan elke kant vier) naar buiten te buigen. Dit is het meest lastige klusje, want het is maar klein en het is moeilijk iets ertussen te krijgen. Een heel klein schroevendraaiertje of een stanleymes / zwitsers zakmes deed bij mij de job.

Nu kan je het metalen bovenkantje eraf halen. De sliderknop zelf zit hier nog aan vast dmv een rubber randje.

Ik heb met wattestaafjes en alcohol de baantjes van de slider schoongemaakt. Hier kwam nogal wat zwarte zooi vanaf.
Daarna heb ik de sliderknop zelf goed bekeken. Er zitten kleine metalen uitsteekseltjes die over de banen van de schuiven. bij mij waren een aantal van die uitsteekseltjes een beetje verbogen en die heb ik terug op hun plek gebogen.
Het zijn er twee van drie en twee van één. Ik heb jammergenoeg geen foto's gemaakt, maar het zag er ongeveer zo uit:

||| | ||| |
||| | ||| |

Ik weet dat het lekker nietszeggend is, maar zodra je het zelf ziet begrijp je het wel :D

Deze uitsteekseltjes lopen over de banen, met zo'n zelfde indeling. Let dus goed op bij het terugplaatsen van de sliderknop dat je 'm niet per ongeluk andersom doet. Dan werkt het niet :geslaagd:

Slider weer terug en dan het metalenkapje erover heen. Nu ff moeilijk doen om de lipjes aan de zijkanten weer terug te buigen zodat de behuizing goed vastzit. Niet vergeten te testen voordat ie weer dicht gaat, dus..

Even de stekker erin, sampletje inladen en kijken of je in het trim screen met shift + slider je start of eind waarde van je sample kan aanpassen. gelukt? Prima!

Dichtschroeven die handel en ik zou zeggen, Ga te keer!! Dat ga ik nu dus doen!

de slider van mijn mpc2kxl deed het toen ik hem kocht niet. toen een evrvangende besteld en er in gezet. werkte prima, tot een paar dagen terug. spontaan deed de slider helemaal niets meer !

ik ga hem ook maar eens open maken dan...

Nogmaals: Doe het niet op de manier waarop ik het gedaan heb. Ik heb de casing van de slider gewoon open gewrikt, terwijl elk "normaal" mens toch even een soldeerbout zou pakken :mega:

Ik denk dat de contactstrips in de mpc sliders nogal makkelijk buigen, waardoor ze geen contact meer maken.

Het was iig erg makkelijk te fixen, zelfs voor een elektraleek als ik :D

was klote om die 8 pinnetjes om te buigen omdat je iets aan het kapot maken bent.. een beetje solderen kan ik wel maar een fader erin en eruit solderen is toch weer wat lastiger dus daar ben ik niet zelf aan begonnen dus het moest wel zo en uiteindelijk ging het best goed..
pinnetjes eenmaal omgebogen, fader eruit gehaald, schoongemaakt en fader terug gezet en getest..

maar nee, het werkte nog steeds niet goed, na het faden liep de parameter waarde weer terug naar zijn oude stand, of in iedergeval naar het midden.. [uiteraard ook bij de trim functie]
wanneer ik de fader stevig indrukte lukte het wel.

vervolgens heb ik een heel klein rechthoekje geknipt uit mijn chipknip pas, een sleufje in het midden gemaakt en dat stukje op de fader en onder het metalen huisje gelegd, zodat de pinnetjes harder op de strip drukken. [hoop dat dit duidelijk is]

nu fade hij wel een stuk zwaarder [een chipknip pasje is dus iets te dik] maar het voornaamste is dat hij het voor nu weer naar behoren doet!

voor hoelang zal mij benieuwen...

Ik kan de fader voor jullie vervangen. Dit probleem komt erg vaak voor.
De fader steekt erg ver uit wat hem erg kwetsbaar maakt.

Deze raad zou ik aannemen, zeker als je een leek bent wat elektronica betreft.
De reparaties van Synthrepair zijn altijd tiptop :halleluja

ik wil wel zo'n fader bestellen en heb de synthrepair man [Mike Philco] reeds ge-Pbt met de vraag wat dat zou moeten kosten..
ook heeft een vage kennis uit den haag, genaamd elektrovolt, aangeboden hem er voor me in te bakken!

dat zit wel snor dus,
dank jimi en Mike Philco!

ehh w8 ff.... zeg je nou dat er een 1 gb flashkaart in kan? XD
ik zit hier met een mini-geheugen en 100mb zipdrives te k*tten. Ik heb hier een en ander aan gereedschap liggen (soldeerbout oa) Is dit enigzins makkelijk te doen met een beetje basis kennis en waarnaar moet ik dan precies naar op zoek gaan? Tot nu toe heb ik m gebruikt als drumsampler, maar aangezien ik volgende week een airbase wil kopen, dus dan kan ik hem vanaf dan als melodie/special FX sampler gebruiken.. is wel handig als ik dan de ruimte heb om langere samples te kunnen opslaan..

sik

ja die zit er in, niet werkend maar dat lag aan het kaartje.
het zou moeten gaan met de juiste cf kaart. heb de mpc inmiddels weer verkocht.
succes.

ehh w8 ff.... zeg je nou dat er een 1 gb flashkaart in kan? XD
ik zit hier met een mini-geheugen en 100mb zipdrives te k*tten. Ik heb hier een en ander aan gereedschap liggen (soldeerbout oa) Is dit enigzins makkelijk te doen met een beetje basis kennis en waarnaar moet ik dan precies naar op zoek gaan? Tot nu toe heb ik m gebruikt als drumsampler, maar aangezien ik volgende week een airbase wil kopen, dus dan kan ik hem vanaf dan als melodie/special FX sampler gebruiken.. is wel handig als ik dan de ruimte heb om langere samples te kunnen opslaan..

sik

Ja, die kan erin. Toen deze thread geopend werd (2008...) waren de readers nog goed te verkrijgen. Werd daarna steeds moeilijker óf veeeeel duurder. Weet niet of dat tegenwoordig al weer wat makkelijker en/ of goedkoper kan. Hier worden iig nog readers verkocht. Kost je dan wel 100dollar... Ter vergelijk: ik heb mijn reader destijds voor 25euro gekocht. Het inbouwen is geen lastige klus en kan zelfs zonder solderen. Zie ook deze thread.

Back