Beginnend DIY boeken

hee dat pakketje vond ik laatst in een winkel, werkt best goed ! vrij simpel, en goed om mee te beginnen. niet te gehaast, als het maar goed in elkaar zit.
en trouwens: dat ledje in dat pakket hoef je niet perse om te buigen :)

koel ben je ook een mb sid aan het bouwen? met welke chips? die van wilba?

Wilba zegt mij niks (een forumlid?) maar ik ben ook nog een DIY noob, ik heb gewoon een 8580 en een 6581 (ben me bewust van het Voltage verschil)

@heiko: Lekker bezig met de URLs :halleluja
Dit weekend genoeg om door te spitten...

wilba

wilba

@mokum: ik denk dat je wel iets meer nodig hebt dan een weekend 8o)

En nog een leuke site is music machines op hyperreal.org. Op de site staan enorm veel schema's en andere dingen over synthesizers gesorteerd op merk.

http://machines.hyperreal.org/manufacturers/

Hier ben ik zelf mee begonnen in 1997. Met name het doornemen van de schema's om ze echt te snappen heeft mij veel geleerd. Domme vragen stellen op een internetforum hoort hier bij en moet je niet weerhouden. Ik heb meer dan genoeg domme vragen gesteld en genoeg domme dingen gedaan...

Een goed schema om mee te beginnen is dat van de legendarische Roland TB-303. De 303 is een enorm simpel synthesizertje en dus goed om mee te beginnen. Met name ook het digitale gedeelte van deze synthesizer is interessant omdat ze allemaal leuke truuks moeten uithalen omdat ze met een 4-bits (!!) processor werken en check vooral even de kloksnelheid en de interrupt clock rate 8o)

Puntjes om naar te kijken in het 303 schema:

De VCO: hoe wekken ze een zaagtand op ? tip: Q25 en Q27 vormen een thyristor. Expo converter rond Q26 en een heel brakke waveshaper rond Q18.

De VCF: dit is een transistordiode filter. Let op C18 (hierdoor is de filter slope 18dB/oct)) (noot: R111 en R110 zijn fout, moet zijn 22k). Probeer te zien hoe het resonantie signaalpad loopt en waarom werken de transistordiodes als stroomafhankelijke weerstanden (gaat om biasing en incrementele weerstand (net als in een normaal Moog filter of Arp filter).
Check ook de 5.333V spanning op het filter, met name deze spanning is enorm belangrijk om het filter goed te laten klinken. Een fout van een paar millivolt verandert de klank al behoorlijk.

VCA: deze is redelijk straightforward, maar wat doet bv accent met de VCA.

EG: hoe werkt deze (wat doet Q39 ? = Norton diode) en wat doet accent ? Welke functies heb je dus van de normale Hold - Attack - Decay - Sustain - Release ?

DAC en slide: hoe werkt de DAC rond IC9 (tip: R2R conversie) en hoe werkt de slide rond C35 en de twee switches van IC12. Is de verandering in CV lineair of exponentieel ?

Als je jezelf dit soort vragen stelt en met behulp van internet sites en vragen op fora erachter komt hoe alles werkt kun je redelijk snel synthesizerschema's snappen maar ook de schema's van andere apparaten. Een VCA zit bv ook in een compressor...

Wat verder dan heel leerbaar is, is om de onderdelen van de 303 na te bouwen om ze daarna te bemeten en wat mee te spelen. Het mooie hiervan is dat dit het "zwarte magie gevoel" weghaalt wat analoge synthesizers omringt. De "bijzondere" karakters van analoge synths ligt vaak meer aan slecht ontwerp dan aan een bewuste ontwerp keuze. Nabouwen is zeker mogelijk zonder dat je 10 jaar hebt moeten verdiepen in synthesizer voodoo (alhoewel het natuurlijk helpt als je elke dag een voodoospeld in een 2SC1583 prikt en een vermalen BA662 met elcosap opsnuift ;-) )

Heiko

En de Wilba is een SID synthesizer. Ik vind het zelf toch wel de mooiste van ze allemaal:

http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=wilba_mb_6582

Er zitten 8 Sids in en alles is perfect ontworpen zodat het er erg gelikt uit ziet! Ik had de mazzel dat Mono-poly zijn SIDs, frontplaten en printplaatjes weg deed omdat hij iets anders wilde gaan kopen... :)

@mokum: ik denk dat je wel iets meer nodig hebt dan een weekend

mja, dat denk ik nu ook ja.... :D

heiko schreef:
En de Wilba is een SID synthesizer. Ik vind het zelf toch wel de mooiste van ze allemaal:

http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=wilba_mb_6582

Er zitten 8 Sids in en alles is perfect ontworpen zodat het er erg gelikt uit ziet! Ik had de mazzel dat Mono-poly zijn SIDs, frontplaten en printplaatjes weg deed omdat hij iets anders wilde gaan kopen... :)

Aah, maar die ken ik wel (vd plaatjes dan alleen de naam kende ik niet) en die is idd echt heel mooi inelkaar gezet + de afwerking, heel tof gedaan... Das een V2 btw, mijne wordt (voorlopig??) een V1 met 1 chip.

Een site die ik tegenkwam en die me wel wat lijkt voor beginnende DIY mensen... http://www.buildyourownclone.com/ voornamelijk gericht op (Stompbox) FX

Yo,

Ik heb 'm af mijn eerste project(je). Hij gaat aan en je hoort ruis door de hoofdtelefoon indien meer volume maar geen signaal van de mics, jammer. Had ook een eerdere test gedaan zonder het vast te solderen maar de mics toen al deden het ook niet. Wellicht kapot? Dus ik hoop dat er op 't schema nog wat terug te herleiden is anders wordt het afgesloten.

Alsnog ben ik wel trots op mezelf dat het me gelukt is om het werkende te krijgen. Het solderen ging goed dacht ik maar toen mijn vader ging kijken zei ie dat het half-werk was. Daarom geleerd hoe je 't wél moet doen en heb echt de smaak te pakken!

Maar goed dit was één van de velen projecten die gaan komen. Mijn droom is om DIY buizen compressors te maken en het kan niet snel genoeg gaan om capabel te zijn om het te kunnen! ;)

Edit : Het is nu compleet werkende na het opnieuw solderen van sommige onderdelen. :)

Laatst gewijzigd:
Back