Slap in Bassline

jamal

Spectra
Dag mensen

Ik werk sinds kort met Audiorealism bassline pro.
Krijg er aardig wat leuks uit , maar ik heb een vraag.

Mijn vraag is dus, Hoe krijg ik een slap in in de bassline ?

Heeft iemand tips of suggesties?

vriendelijke groet :doei:

voorbeeld : http://www.youtube.com/watch?v=HdKCSKsaTU4

Koop een bas en leer bassen!! Klinkt lullig maar volgens mij toch de beste oplossing.

Er is een gelimiteerde "Bootsy Collins" TB-323 waarbij de accent vervangen was door de SLAP! parameter, die een iets anders (slap-achtig) effect gaf, buiten het feit dat de encasing anders was (paars geloof ik).

Hij is veel gebruikt in de latere solo projecten van de Parliament leden en Rick James.

Hoax of niet? 8~

A fictional synthesizer conceived by one "Jam Master A" in May of 1996. The highly amusing thread in which it is described can be read in the Analogue Heaven Archives, at http://machines.hyperreal.org/Analogue-Heaven/archives/ah.9605 (warning: it's a 2.9 meg file).
Excerpts follow for those with slow connections:

Jam Master A:
There were only 42 ever made, in Pre-Production. They look similar to the TB-303, except that the writing is purple. The word 'Bootsy' has 2 5-pointed stars instead of o's. Also, the 'Accent' feature was labeled 'SLAP!', and affected the filter differently than in the '303 ... It had a bit more sustain than the 303, so that increasing the Env Amount gave it more of a 'WAH' sound ... Allegedly, the music department in a small northwester university has one in thei e-music department, and they covet it as the 'Treasure of the Northwest.' The story is, they traded and Xpander for it, though this rumor is unconfirmed.

David Chandler:
I openned up the 323 once: it has "Atomic Dog" etched on the circuit board and the tune from that "Computer Games"-George Clinton song in notation drawn in solder. BTW, some of the diode-ladder filter circuit is made of the rare Gypsum diodes from Siberia. There is crystaline deposits on the circuit board from where the resonance oozed out!

Matt Haines:
The filter is set up differently, which accounts for most of that 'bootsy' sound. Roland 'borrowed' the technology for Musonic's (aka ARP) Mutron III. That of course is the famous auto-wah that got used a lot by Bootsy in Parliament/Funkadelic days. Roland was subsequently sued by the owners of the patent (not ARP as they had already gone under). This may have been the reason for its short manufacturing run, I'm not sure. Just like the Mutron III, you could select bandpass or hipass filters as well.

Link naar de oude thread op Analogue Heaven werkt jammergenoeg niet!

Koop een bas en leer bassen!! Klinkt lullig maar volgens mij toch de beste oplossing.

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Duurt wel even voor je het bespelen van de basgitaar een beetje onder de knie hebt hoor, zeker als je er een beetje zinnig mee wilt slappen.

Ik denk dat je van een 303 kloon niet kunt verwachten dat -ie 'slapt', dat lukt met het origineel ook niet echt.

Trilogy heeft volgens mij een mooie slap bass. En van sommige synths weet ik dat bass geluiden bij een hogere velocity een slap geven.

Ik hoor in het youtube filmpje overigens in de gauwigheid niet een echte slap. De bassline springt af en toe wel een octaafje hoger, maar dat is geen slap.

bas

bas

Die baslijn uit dat nummer is met een echte bas gemaakt.
Dat maak je helaas niet even na met een synthesizer. Ook
de bespeling van de bas (o.a. het strakke dempen) maakt
het loopje lekker. Misschien dat je het beste dit loopje kan
verknippen en met de samples van de noten wat doen.
De "slap" noot is geen slap noot zoals gezegd. Dit is een
iets hard aangeslagen hogere snaar of de snaar wordt licht
gepopped. Deze hoor je beter door de hardere aanslag
(velocity) en waarschijnlijk laat de EQ meer door in het
gebied van de hogere snaar waardoor deze beter te horen is.
Als je met je synthesizer verder gaat zou je dus met EQ en
velocity kunnen spelen. Maar net zo lekker als dit krijg je
het waarschijnlijk niet...

Een voorbeeld van slappen en poppen:
http://www.youtube.com/watch?v=nCoHgfCVbYE

Heiko

Hallo mensen

Bedankt voor alle tip s.

Ik denk dat de bestste oplossing is , samples.
En ze te layeren met een synth..

:okdan:

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Duurt wel even voor je het bespelen van de basgitaar een beetje onder de knie hebt hoor, zeker als je er een beetje zinnig mee wilt slappen.

Welnee... als je niet binnen een week een beetje kunt bassen kun je maar beter stoppen met muziek maken. 't Is echt simpel ;)

Welnee... als je niet binnen een week een beetje kunt bassen kun je maar beter stoppen met muziek maken. 't Is echt simpel ;)

Als je naam Jaco Pastorius is wel, die kon idd binnen 1 week goed spelen. En binnen een paar jaar was hij de beste basgitarist ter wereld.

Voorbeeldje:Portrait of Tracy

Maar hij was dan ook zo belachelijk goed, daar kan nooit meer iemand in de buurt van komen.

Als je naam Jaco Pastorius is wel, die kon idd binnen 1 week goed spelen. En binnen een paar jaar was hij de beste basgitarist ter wereld.

Maar hij was dan ook zo belachelijk goed, daar kan nooit meer iemand in de buurt van komen.

Precies, en je hoeft niet te kunnen spelen als Jaco om een lekkere baspartij te maken. Trouwens. "Portrait of Tracy" is heus niet zo meoilijk als het lijkt.. mij lukt het ook nog.
Jaco slapte ook nauwelijks en daar ging het toch om?

Precies, en je hoeft niet te kunnen spelen als Jaco om een lekkere baspartij te maken. Trouwens. "Portrait of Tracy" is heus niet zo meoilijk als het lijkt.. mij lukt het ook nog.
Jaco slapte ook nauwelijks en daar ging het toch om?

Ik kan het ook spelen.
Het moeilijke is om het te verzinnen.

ahum, check deze vriendelijke man eens ..heeft meerdere filmpjes op internet staan
http://nl.youtube.com/user/bassisti

ahum, check deze vriendelijke man eens ..heeft meerdere filmpjes op internet staan
http://nl.youtube.com/user/bassisti

Ik heb geen geluidskaart in m'n computer, dus ik kan niets luisteren. Hij noemt Jaco Pastorius wel als een van z'n inspiratie bronnen.

Maar ik denk wel dat het niveau van Jaco Pastorius eigenlijk niet te overtreffen is. Dat komt omdat hij niet alleen extreen virtuoos is (zoals Wibi Soerjadi) maar tevens ook nog echt wat te zeggen heeft (niet zoals Wibi Soerjadi, dat is eigenlijk een kind). Dit plaatst Jaco Pastorius zij aan zij met mensen zoals Charlie Parker, Jimi Hendrix, Louis Armstrong en Thelonious Monk. Al deze mensen hebben hun instrument naar een nieuw niveau gebracht en tegelijkertijd muziek gemaakt die blijvende waarde heeft, zodat zolang de mensheid blijft bestaan er mensen door geinspireerd zullen worden.
De enige muzikant die nog 1 trede hoger staat als deze mensen is JS Bach, maar dat is dan ook de enige. Wat deze man gemaakt heeft is onvoorstelbaar en dan te bedenken dat zeker 1/3e van wat hij gemaakt heeft verloren is gegaan.

En nu weer on topic:
Je zou wat gefilterde noise en een pulse golf aan het begin van de noot kunnen toevoeggen om een slap achtig effect te maken. Dit is redelijk eenvoudig te doen met analoge schakelingen. Het enige wat je nodig hebt is een noise bron, een bandpass filtertje, een trigger pulse, een vca en een mixer. Dus eigenlijk dezelfde schakeling die de 909 kick gebruikt voor de attack.

Op een week kan je iet deftig slappen.

Een 'echt' instrument is toch wel net iets anders dan op een toetje drukken en er komt geluid uit. Zonder iemand tegen de borst te willen stoten, want een synthesizer programmeren, en daar leuke dingen mee doen is zeer moeilijk. Ik vind bassen makkelijker, maar da's omdat ik dat al bijna tien jaar doe denk ik. Maar goed. Het is onzin dat je op een week zou kunnen slappen. Je zou het geluid mss knn produceren, maar de echte slaptechniek gaat verder dan gewoon een ram op je snaren geven. Het gaat om precisie en snelheid, nuances, ritme. Dat kan je niet op een week.

Het geluid produceren wel. Tjah. Dus had je eigenlijk wel een punt...

Slap geluid namaken op een synth, geen idee. Op een gitaar: neem de dikke snaar, trek eraan, laat los. Opnemen. En dan maar pitchen...

eens met se7en... sample een paar verschillende slaps, sowieso puurder dan het na te bootsen op een synth

Back