[Typische] Hermax track

hermax

Ouwe rot
Als er een standaard prototype van een Hermax track te beschrijven is, voldoet deze daar volgens mij volledig aan. Lange intro, dan een rustige opbouw naar het eerste couplet, vervolgens een break die overgaat naar de grote finale en tenslotte een afbouw.
Melodieus uiteraard, en ik heb wel wat aandacht aan mijn zwakke punt besteed, de drums. Hopelijk zijn die een beetje passend bij het geheel.
Gemaakt met veel van wat in mijn handtekening hieronder staat, grootste hap toch wel de V-Synth.

Ik heb er nog geen naam voor, dus geennaam

Hoi Herman :doei:

Ik heb het nummer nu voor de eerste maal opstaan. De intro klinkt zoals we ze van je gewend zijn: kosmisch en sfeervol.
Het melodietje heeft zo'n heel breekbare sfeer. Arp en sequences vullen mooi aan. De drums ... in het begin vind ik ze niet bijzonder, maar naarmate het nummer vordert en je andere snares begint te gberuiken, worden ze inderdaad goed.

Samengevat: het is dus een typisch Hermaxnummer ... dus :okdan: - kwaliteit verzekerd.

:doei:

hoewel ik het deuntje zelf niet zo veel om het lijf vind hebben is het toch weer uiterst geraffineerd en professioneel in elkaar gezet deze track.:okdan:

lekker lead soundje trouwens (dat gitaar-achtige geluidje dat er vanaf 1.05 inkomt bedoel ik)

Ik ben het wel met VanHeckis eens: niet erg diep of melodieus supersterk, maar wel een strakke track. :) Alhoewel ik dat gitaargeluidje juist niet zó vind; ik heb het idee dat ik dat al wel erg vaak in deze functie gehoord heb. Maar die evoluerende lead (vanaf 2:07) daarentegen: :okdan:

Drums (aangezien je daar zelf over begint!): de percussie vanaf 1:34 vind ik erg geslaagd (qua sound en wat het doet). De bassdrum vanaf 2:07 minder; die doet constant pok-pok - pok-pok - pok-pok - enz. Als me dat eenmaal opgevallen is hoor ik dat alleen nog maar; misschien kan die wat afwisselender? Evenzo voor de volledige drumkit (vanaf 4:17): qua sound goed, alleen wat monotoon, met hihats vooral op 1- -3-4 (per tel), snare zo goed als altijd op 3 (per maat) en hetzelfde bassdrumritme. Daardoor ook raak je al snel de drive kwijt die je bij 4:17 in gang zet. Daar zou je misschien wat meer 'tekeer' kunnen gaan, met veel minder constante (=voorspelbare!) patronen aangaande (vooral) hihat - closed hihat - snare. Wat mij betreft: niet zozeer per maat denken (elke maat moet rond zijn qua ritme), maar per muzikale 'zin' - pas aan het einde daarvan (vier maten over het algemeen, ook hier) is het redelijk belangrijk netjes vooraan in de maat uit te komen (dat je naar het begin van de nieuwe 'zin' toewerkt - zoals je daar nu ook telkens een minibreak hebt); bij de rest doen wat je wil; snare kan ook op tel 1 (en overal, ook achter elkaar, als je met volumes speelt), closed hihat hoeft niet per se aan het einde van tel 2 of 4, enz. Zo kun je het ritme ook laten 'slepen' (bijv. zonder hihats met een herhalend snare-snare-tom-motief; sowieso werken patronen in drieën goed voor dat slepende - zeker als je het over een maat heentilt, in plaats van het in de vierde tel 'op te lossen' met een 2 [8en: 3-3-2] of 4 [16en: 3-3-3-3-4]) en 'duwen' (bijv. snare een paar tellen op elke tweede achtste), afhankelijk van wat de melodie doet. Ik denk dat je op die manier een element van verrassing (niet extreem, maar enigszins) kunt toevoegen, wat het interessanter maakt en de drive erin houdt.

Nou ja - misschien vooral heel erg mijn smaak (ik zou echt graag een drumstel willen! (en tijd en geld en ruimte :engel: )); maar het lijkt me dat je zoiets vrij eenvoudig zou kunnen proberen met je DD55: gewoon lekker jammen, een stel takes opnemen en kijken wat je bevalt. Maar goed, misschien levert het wel juist een sound op die nou net níet de bedoeling is... 8~

...sterker nog: waarschijnlijk niet; eigenlijk is dat hele verhaal een beetje onzin natuurlijk (on second thought ;) ): in pop en rock zijn ritmes ook niet zó afwisselend. Het is geen jazz! In vergelijking daarmee ben je er ook al als je in je ritme een klein beetje variatie in de hihats inbouwt. Niet dat ik wat ik zei niet veel gaver zou vinden - maar dat terzijde... :engel:

Dank voor de reacties!

lekker lead soundje trouwens (dat gitaar-achtige geluidje dat er vanaf 1.05 inkomt bedoel ik)
Dat is de "healing guitar" uit de Korg Legacy. Ik denk de Monopoly module. Is eigenlijk niet zo speciaal, maar zoals Danny vond ik het aardig fragiel. Ik gebruik voorlopig nog vooral de presets uit die KLC, ben mijn BCR2000 nog aan het programmeren om gemakkelijk klankjes te maken daarin.

Cheimoon schreef:
de percussie vanaf 1:34 vind ik erg geslaagd
Dat is een kit uit de V-Synth die ik door een filtertje in Cubase heb gestuurd. Die ritmekits zijn soms erg goed maar niet altijd bruikbaar in mijn muziek. (denk ik dan)
Cheimoon schreef:
Maar die evoluerende lead (vanaf 2:07) daarentegen: :okdan:
Dat is die distortion guitaar uit de V-Synth die ik al gebruikt heb in "Magnetic Zero", die ik nu door een phaser filter van de Korg Legacy heb geduwd. Kan zeker in de V zelf, maar door de in de praktijk onbestaande multitimbraliteit van de V maak ik van elke nieuwe V-track een audiospoor. Die gitaar stond er dus al op maar achteraf klonk dat niet meer en ben ik beginnen zoeken naar wat effectjes.

Wat die drums betreft, ik neem die uitleg zeker mee voor als ik terug op mijn drumstel kan spelen, want door plaatsgebrek in ons kleine huurhuisje momenteel kan die niet staan. (het heeft er een tijdje gestaan maar door de komst van onze kleine heb ik wat plaats moeten afstaan...) De drums heb ik nu dus enkel op het toetsenbord ingespeeld. In twee takes gebeurt dat. Eerst heb ik de hihats gedaan, daarna basdrum, snare, clap, toms en cymbals. Dit inspelen met de vingers is totaal anders dan op een drumstel waar ik veel meer gevoel kan insteken, met variaties zoals jij suggereert. (Ook al omdat ik geen goed drummer ben die constant hetzelfde KAN spelen :D )

Cheimoon schreef:
(ik zou echt graag een drumstel willen! )
Gewoon doen! Ik heb die DTXpress in een melancholische opwelling tweedehands gekocht voor 400eur zoiets. Voor een beginneling als ik ruim voldoende, ik moet geen pads hebben met extreme gevoeligheid en verschillende triggers per pad, 't is al moeilijk genoeg om een strak ritme te spelen met breaks tussenin.
Ik wou dat absoluut hebben omdat ik, toen ik als 7-jarige naar de muziekschool ging, aangaf dat ik drum wou gaan leren. Maar dat mocht niet van mijn ouders wegens teveel lawaai ;{ en ze begeleidden me naar de keuze voor piano. Ze hadden gelukkig gelijk toen.
Maar het is reuzeleuk, dat drumstel. Alleen al voor het fysieke aspect. Een uurtje jammen is rasechte fitness voor mij! En het lawaai voor de omgeving is redelijk beperkt.

Wat die drums betreft, ik neem die uitleg zeker mee voor als ik terug op mijn drumstel kan spelen, want door plaatsgebrek in ons kleine huurhuisje momenteel kan die niet staan. (het heeft er een tijdje gestaan maar door de komst van onze kleine heb ik wat plaats moeten afstaan...) De drums heb ik nu dus enkel op het toetsenbord ingespeeld. In twee takes gebeurt dat. Eerst heb ik de hihats gedaan, daarna basdrum, snare, clap, toms en cymbals. Dit inspelen met de vingers is totaal anders dan op een drumstel waar ik veel meer gevoel kan insteken, met variaties zoals jij suggereert. (Ook al omdat ik geen goed drummer ben die constant hetzelfde KAN spelen :D )

Ja, met alles handmatig invoeren valt het absoluut niet mee om een beetje coole pop/rock-georiënteerde drums te maken (waar jouw drumpart in dit nummer toch wel bij aansluit; cf. trouwens bijvoorbeeld op Vangelis' Albedo 0.39). Ontzettend veel gedoe en een lekkere 'feel' krijg je ook niet zomaar. tIs wel een mooie uitdaging trouwens, op een klavier; op zich kan/kon ik - na redelijk wat oefening :engel: - daar tegenwoordig best gènige drums mee kloppen. 8~ (maar toch vooral voor het live-oor; echt strak en goed is anders ;) )

Gewoon doen! (...) [H]et is reuzeleuk, dat drumstel. Alleen al voor het fysieke aspect. Een uurtje jammen is rasechte fitness voor mij! En het lawaai voor de omgeving is redelijk beperkt.

Dat lijkt me dus ook! Helaas is het momenteel praktisch echt even onmogelijk, maar anders staat het hoog op de 'must have'-lijst (toch nog wel net boven een elektrische gitaar, denk ik :D ).

Back