transistor 2SC1583 gezocht

PWM

User
Hallo mensen van dit goede forum,

Ik wil een MS-02 V/oct to Hz/V converter gaan maken maar ik kan de transistor
2SC1583 niet vinden. (althans niet bij Conrad of mijn plaatselijke electronica boer.) Dus ik dacht laat ik eens op het forum vragen of iemand deze per ongeluk heeft liggen.

Ik hoop dat jullie de oplossing voor me hebben. (Een vervanger mag ook.)

Groet, Maarten.

2sc1583

2sc1583

Hallo mensen van dit goede forum,

Ik wil een MS-02 V/oct to Hz/V converter gaan maken maar ik kan de transistor
2SC1583 niet vinden. (althans niet bij Conrad of mijn plaatselijke electronica boer.) Dus ik dacht laat ik eens op het forum vragen of iemand deze per ongeluk heeft liggen.

Ik hoop dat jullie de oplossing voor me hebben. (Een vervanger mag ook.)

Groet, Maarten.

PWM,

Deze transistor is idd niet te vinden omdat ze niet meer gemaakt worden. Ik heb er 3 liggen maar daar wil ik ook niet vanaf. Misschien heeft iemand anders ze liggen (Senso?) en anders is een alternatief de NTE42. Deze is te verkrijgen bij Mouser. Dit is de link:

http://www.mouser.com/search/ProductDetail.aspx?R=NTE44virtualkey52600000virtualkey526-NTE44

Succes

PWM,

Deze transistor is idd niet te vinden omdat ze niet meer gemaakt worden. Ik heb er 3 liggen maar daar wil ik ook niet vanaf. Misschien heeft iemand anders ze liggen (Senso?) en anders is een alternatief de NTE42. Deze is te verkrijgen bij Mouser. Dit is de link:

http://www.mouser.com/search/ProductDetail.aspx?R=NTE44virtualkey52600000virtualkey526-NTE44

Succes

Sorry verkeerde link. Deze moet je dus hebben:
http://www.mouser.com/search/ProductDetail.aspx?R=NTE42virtualkey52600000virtualkey526-NTE42

Mouser naar Nederland laten versturen is wel erg duur (reken op $60) en hou er rekening mee dat Mouser eerst verstuurt en dan pas vertelt wat dat gekost heeft.

chipforbrains op eBay heeft momenteel setjes 2SC1583/2SC2291 te koop voor niet zoveel, dat zou nog een optie zijn. HKSS/Allpartspipe heeft ze ook, maar na de verkoop van fake ICs weet ik niet of je daar nog halfgeleiders moet kopen. Maar misschien valt het mee.

Senso is uitverkocht zo te zien.

Ik heb er laatst nog een paar overgenomen van iemand in Duitsland. Misschien heeft die er nog meer. Ik zal eens vragen.

Bedankt voor alle snelle reacties heren,
(Ga er toch maar van uit dat jullie allemaaal mannan zijn.)

hoi,
ik zou niet verder zoeken en een ca3046, 3146 of een 3086 nemen.
is goed verkrijgbaar en anders heb ik hem wel.
groeten,
jeroen

IS die dubelle transistor die erin zit hetzelfde dan?
En kan ik die losse dan ook aan elkaar koppellen? (Kan ik meteen ook een Hz/v to V/oct convertertje bouwen.)

Nogmaals mijn dank.
Groetje, Maarten.

hoi, is vast niet helemaal hetzelfde, maar je moet toch afregelen.
als het goed is merk je daar dus niets van.
q1 en q2 zijn extreem goed gematched,
q3 en q4 minder maar in de praktijk toch goed genoeg voor een log/exp converter.
q5 (substrate ) moet het meest negatief zijn tov de andere torren.
(pin 12-13-14 aan mekaar knopen en met een weerstand aan -V leggen)
kijk daarvoor even bij een vco schema op www. voor een evt. voorbeeld.
groeten,
jeroen

2sc1583

2sc1583

Dalbani: http://www.dalbani.co.uk/search.php verkoopt nog 2SC1583 (maar duur) Shipping is iets minder duur.
Een andere oplossing is om een BC847BS te gebruiken (12 eurocent) en de thermistor er direct naast te solderen (kleine thermistor kost maar 10ct):

Zie halverwege deze link (de expo converter in een VCO):
http://hem.bredband.net/bersyn/VCO/vco_quad.htm

Ik ga binnenkort BC847BS-jes kopen met 1K/3000ppm thermistoren. Als je een paar weken kan wachten wil ik je wel een paar transistortjes en thermistortjes opsturen...

Heiko

BTW wat betekend 1K/3300ppm eigenlijk?

1k is gewoon de weerstandswaarde

De 3300ppm is de temperatuurcompensatie. De volledige schrijfwijze is +3300ppm/K. De weerstandswaarde verandert met +3300ppm (dus 0,33%) per graad temperatuurverhoging. Normale metaalfilmweerstanden zijn 50 of 100ppm.

Ik weet zo snel even niet wat de referentietemperatuur is, dus op welke temperatuur hij 1k is. Ik dacht 20 of 25 graden celcius.

3000ppm

3000ppm

@etaoin: 3300 of 3500ppm is volgens mij de ideale waarde. Alleen die waardes vind je niet zo makkelijk. Ik ben zelf een MS-50 VCO aan het nabouwen voor een grotere MS modulair die ik aan het maken ben. De tempco weerstanden die daarin zitten zijn 3000ppm. In de link van de Bergfotron komt een 3000ppm weerstand uit op een kleine temperatuurfout (van 25C naar 38C).

MS modular

MS modular

Het wordt er een met KORG-35 filters (Sallen Key architectuur). De filters zijn volledig los (zitten dus niet in een vast signaalpad zoals bij de MS-10 en 20) en worden schakelbaar tussen HPF en LPF.
Het is namelijk zo dat de KORG-35 filters 12dB/octaaf LPF zijn en 6dB/octaaf HPF. Ik wil ook de mogelijk hebben om alle vier de filters zo te schakelen dat er een 24dB/octaaf HPF filter mogelijk is.

Op het moment ben ik nog net begonnen. Ik heb het schema van de aangepaste MS-50 VCO getekend en hiervan komen er 3 in de modulair.
Output waveforms zijn (zaag, driehoek, blok/PWM, sinus) en alle golven komen
er zowel los uit als via een dedicated VCO mixer stage uit.

Het wordt al met al een groot project waar ik nog wel even mee bezig ga zijn.
Misschien als ik zin en tijd heb post ik wel eens wat dingen de komende tijd, maar ik begin 1 februari als assistent-professor in Leiden dus dat zal wel niet ;-)

Heiko

trimpot

trimpot

Is inderdaad een instelpot. Niet elk transistorpaar heeft exact dezelfde karakteristiek (o.a. de beta) dus om de exponentconversie goed te laten lopen moet die afwijking gecorrigeerd worden...

Ik zie in de schema´s ook dat er voor bepaalde weerstanden MF staat.
Voorbeeld: R24 MF 100K.
Beter voorbeeld.
MS-02schematics.jpg

Nu dacht ik jullie weten vast wel wat dit betekend.
Groet,
Maarten.

Back