transistor 2SC1583 gezocht

Hier een echt beter voorbeeld.
V-oct to Hz-V.jpg

Mf

Mf

MF betekent metaalfilm. Dat zijn de weerstanden uit de 1% nauwkeurige reeks dus niet de standaard 5%...

Ik bouwde tot nu toe eigenlijk alleen met 1% als het in de schema´s stond.

Dat deed ik vroeger ook, alleen op een gegeven moment ben je zowel voorraad in 5% als in 1% aan het opbouwen, en da's een beetje zonde van 't geld. Met 1 cent verschil per weerstand (bij Dick Best althans) koop ik alleen nog maar 1%. Sowieso is E24 of E96 veel beter verkrijgbaar in 1%.

1k is gewoon de weerstandswaarde

De 3300ppm is de temperatuurcompensatie. De volledige schrijfwijze is +3300ppm/K. De weerstandswaarde verandert met +3300ppm (dus 0,33%) per graad temperatuurverhoging. Normale metaalfilmweerstanden zijn 50 of 100ppm.

Ik weet zo snel even niet wat de referentietemperatuur is, dus op welke temperatuur hij 1k is. Ik dacht 20 of 25 graden celcius.

Idd 20 °C is referentie
en ppm/K = parts per million/Kelvin

Is eigenlijk wel een grappig threadje geworden dit.
Want wat is nou het verschil tussen al die transistoren?? Je heb NPN PNP en aardig wat nummers. Hoe weet je nou wat voor transistor waar voor is?
Pas geleden heb ik de pcb van een oude Lenco versterker gecannibaliseerd. Aardig wat transistortjes die erop zitten en zaten. FF een paar nummers:
2sc828, 2sa777, 2sc1509, 2sc1681 en nog een paar. Volgens mij zijn de sc's NPN transistors en de sa's PNP transistors,toch?
Kan iemand dat een beetje uitleggen???

Is eigenlijk wel een grappig threadje geworden dit.
Want wat is nou het verschil tussen al die transistoren?? Je heb NPN PNP en aardig wat nummers. Hoe weet je nou wat voor transistor waar voor is?
Pas geleden heb ik de pcb van een oude Lenco versterker gecannibaliseerd. Aardig wat transistortjes die erop zitten en zaten. FF een paar nummers:
2sc828, 2sa777, 2sc1509, 2sc1681 en nog een paar. Volgens mij zijn de sc's NPN transistors en de sa's PNP transistors,toch?
Kan iemand dat een beetje uitleggen???
Voor uitleg van bipolaire transistors lees op wikipedia.
Inderdaad is de 2SA serie PNP en de 2SC NPN. Wat het betekent is dat je een bij een NPN met een positieve stroom/spanning via de basis(de P in NPN) de stroom van collector(de eerste N) naar emitter(laatste N) kunt regelen.
Bij PNP regel je met een negatieve spanning de stroom van emitter naar collector.
De 2SC en 2SA serie waren ook volgens mij niet vermogenstransistors. De 2SB en 2SD zijn dat wel dacht ik.
Pin me er niet op vast want het is lang geleden dat ik geklust heb, :P

hoi,
als er genoeg belangstelling is , dan kan ik er waarschijnlijk ( als ze geleverd kunnen worden) een flink aantal in cowboyland bestellen, de 2sc1583 dus.
garoeten,
jeroen

Okee dat stuk in de wiki heb ik ff gelezen maar dat wordt op een gegeven moment echt hogeschool abacadabra voor mij.
De algemene werking begrijp ik nu wel maar nog niet echt een antwoord op de vraag: Welke transistor gebruik je in welke toepassing??
Ik heb wel eens zon datasheet bestudeerd maar echt wijzer wordt ik er niet van. Beinvloeden ze de geluidskarakteristieken bv?? Of is de 1 sneller dan de ander?? Ik zou dat toch graag weten....

hoi,
de meeste moderne transistors zijn zeer breed inzetbaar.
sommige met wat minder ruis dan de andere, de een met wat meer versterking , de ander met wat minder.
kortom, met een bc'tje kom je een heel eind voor de meeste toepassingen.
ik zou er geen levenswerk van maken , er zijn er teveel om allemaal bij te houden.
voor een top of the bill super highend versterkertje kom je al snel bij een 2s serie tor uit, maar dat is wel zoeken.
maar voor synth ontwerpen kan ik meestal gewoon met europese types uit de voeten, het enige wat dan meestal telt,. de max dissipatie, en de versterkingsfactor, en heel soms de snelheid.
groeten,
jeroen

Back