Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
dus niet de standaard 5%...
Alhoewel in de synth DIY iedereen tegenwoordig alles standaard alleen maar met 1% mf bouwt geloof ik. Er is ook vrijwel geen prijsverschil meer.
Ik bouwde tot nu toe eigenlijk alleen met 1% als het in de schema´s stond.
1k is gewoon de weerstandswaarde
De 3300ppm is de temperatuurcompensatie. De volledige schrijfwijze is +3300ppm/K. De weerstandswaarde verandert met +3300ppm (dus 0,33%) per graad temperatuurverhoging. Normale metaalfilmweerstanden zijn 50 of 100ppm.
Ik weet zo snel even niet wat de referentietemperatuur is, dus op welke temperatuur hij 1k is. Ik dacht 20 of 25 graden celcius.
Voor uitleg van bipolaire transistors lees op wikipedia.Is eigenlijk wel een grappig threadje geworden dit.
Want wat is nou het verschil tussen al die transistoren?? Je heb NPN PNP en aardig wat nummers. Hoe weet je nou wat voor transistor waar voor is?
Pas geleden heb ik de pcb van een oude Lenco versterker gecannibaliseerd. Aardig wat transistortjes die erop zitten en zaten. FF een paar nummers:
2sc828, 2sa777, 2sc1509, 2sc1681 en nog een paar. Volgens mij zijn de sc's NPN transistors en de sa's PNP transistors,toch?
Kan iemand dat een beetje uitleggen???

De 2SB en 2SD zijn dat wel dacht ik.