Softsynths en de nieuwe P4 HTT

Music Rookie

Nieuwkomer
Als "Rookie" in de houseproductiewereld heb ik m'n nieuwe hobby gevonden. Via een vriend die al wat langer in 't vak zit ben ik 'r wild van geworden en wil ik me tijdens deze beginnende hobby gaan toespitsen op het produceren van trance/hardtrance.

In eerste instantie wil ik enkel alleen aan de slag gaan met softsynths, een goedkope lage latency geluidskaart (Audiotrak Prodigy 196) en een dikke nieuwe PC. Vooral dat laatste is van groot belang. En zeker wanneer ik bij wijze van spreken kraakloos wil werken wanneer ik 16 sporen softsynths open heb staan met diverse effecten erover.

De nieuwe P4 (vanaf 3.0 Ghz) bezit Hyper Threading Technology (check: http://www17.tomshardware.com/cpu/20021114/index.html), waarbij XP twee processoren herkent. Processortaken kunnen hierdoor parrallel uitgevoerd worden, wat een verbetering in multitasking oplevert. Intel heeft 't zelfs over een verbetering van 7x t.o.v. een niet HTT-processor.
Wanneer ik Cubase draai en tegelijkertijd aan 't knutselen ben ik WaveLab wil ik die winst wel geloven. Maar wat wanneer ik ENKEL ALLEEN in Cubase bezig ben!? Is zo'n P4-HTT dan nog steeds zo interesting!?

Ik vraag me of ik met zo'n systeem 't maximale uit softsynths kan halen, of dat 'r misschien goedkopere oplossingen zijn.

Alle info is welkom! :)

PS: ik heb meerdere topics gelezen over PC-specs van producers hiero, maar geen van allen was/is in 't bezit van een P4-HTT...vandaar deze topic.

Welkom op het Synth forum! Denk je niet dat dit onderwerp beter op een forum als tweakers behandelt kan worden? Of is Cubase zo afwijkend van andere programatuur dat je het van een muzikant wilt horen?

Greetz,

Yawgmoth

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Welkom op het Synth forum! Denk je niet dat dit onderwerp beter op een forum als tweakers behandelt kan worden? Of is Cubase zo afwijkend van andere programatuur dat je het van een muzikant wilt horen?

Ik denk persoonlijk ook dat je dit beter op tweakers kwijt zou kunnen. Het technische verhaal dan, want over Cubase is er weinig te vinden op tweakers. Misschien het cubase.net forum? Wel een interessante vraag trouwens !

Welkom....

Dat bedoel ik ook :). De vraag is niet verkeerd, maar denk gewoon dat je bij Tweakers sneller een beter antwoord krijgt.

Als je de testen bekijkt van de HTT CPU, dan zie je dat de snelheidswinst minimaal is. En aangezien alleen het zeer dure topmodel van Intel HTT heeft is de prijs/prestatie winst niet goed, als je het mij vraagt. Is Cubase multitreaded? (of cubase meerdere CPU's kan aansturen)

Voor die prijs kan je een dikke AMD Dual PC kopen. Nee, daaar zit geen Via chipset op...

Een antwoord als dit zul je op tweakers.net ook krijgen denk ik.

Wat ik op Cubase.net heb gelezen, is dat Cubase SX nu nog niet echt veel baat heeft van hyperthreading. Maar wat niet is, kan uiteraard nog komen. Ik ben blij dat ik een half jaar geleden zo verstandig geweest ben om een Asus P4B533 mobo te kopen, want met een biosupdate is deze geschikt te maken voor de nieuwe generatie P4 HT processoren.

Ok dan.....effe copy & paste!!! ;)

Maar goed.....

Als ik 't maximale uit Softsynths wil halen met Cubase.....volstaat dan:

- een P4, laten we zeggen, 2,4 Ghz
- of misschien wel liever een Athlon 2700+

????

De meeste mensen zullen het op safe spelen en kiezen voor een P4, hoe sneller hoe beter natuurlijk. Maar onthoud goed: het moederbord is minstens zo belangrijk als je cpu! Koop een moederbord die zich bewezen heeft!

Veel softsynths heeft idd. te maken met brute power.
Ik vraag me alleen af hoever je hier in de praktijk mee gaat?
Ik zelf gebruik vaak niet meer dan een paar synths per track (ik heb er ook nog niet zo veel)
Daarnaast is het heel onwerkbaar (elke synth vult tegenwoordig een 17'' scherm), dus als je het mij vraagt.

Neem een gewone P4. Kijk eens hoever je daar mee komt (en dat is al een heel eind, neem dat van mij aan) en koop daarna wat je nodig hebt..........

Misschien ga je daarna wel de hardwarehoek in.

Re: Softsynths en de nieuwe generatie P4 HTT

Re: Softsynths en de nieuwe generatie P4 HTT

Wanneer ik Cubase draai en tegelijkertijd aan 't knutselen ben ik WaveLab wil ik die winst wel geloven. Maar wat wanneer ik ENKEL ALLEEN in Cubase bezig ben!? Is zo'n P4-HTT dan nog steeds zo interesting!?

het gaat er niet om of dat er 2 programma's tegelijk draait bij deze cpu, maar dat die 2 taken/opdrachten (in principe 2 berekeningen) tegelijk kan uitvoeren en dat kunnen denk ik 2 berekeningen van hetzelfde programma zijn , maar ook 2 van verschillende programma's, dat laatste weet ik niet zeker, maar iig de 1e wel.

daarnaast de 1e test zijn misschien niet om naar huis over te schrijven, maaaaaar....... is dat niet bij zo ongeveer iedere nieuwe cpu die uitkomt ? bij de p2 waren ze ook niet helemaal te sppreken over de kracht ervan en de p3 ook niet veeels te duur zeiden zee n de p4 moi wel leuk die extra kracht maar gaan we der nou echt zo erg mee vooruit (zeiden ze toen) .... en wat blijkt nou achteraf dat we der weldegelijk op vooruit zijn gegaan ! en wat ik dus wil zeggen is dat de programma's als cubase echt wel aangepast gaan worden op deze nieuwe technologie , waarom ....omdat er vraag naar is . dat is tot nu toe zo ongeveer bij iedere nieuwe cpu wel gedaan , dus deze zeker wel !

Re: Re: Softsynths en de nieuwe generatie P4 HTT

Re: Re: Softsynths en de nieuwe generatie P4 HTT

Origineel geplaatst door endonyx
het gaat er niet om of dat er 2 programma's tegelijk draait bij deze cpu, maar dat die 2 taken/opdrachten (in principe 2 berekeningen) tegelijk kan uitvoeren en dat kunnen denk ik 2 berekeningen van hetzelfde programma zijn , maar ook 2 van verschillende programma's, dat laatste weet ik niet zeker, maar iig de 1e wel.

Dat laatste klopt ook. Het eerste hangt helemaal af van hoe het programma geprogrammeerd is. Om gebruik te kunnen maken met meerdere CPU's of HTT moet een programma bestaan uit verschillende deel-programma's. Treads (als ik het zo goed schrijf, je spreekt het iig zo uit) genaamd. Maar als een programma bestaat uit meerdere treads dan betekend dat nog niet automatisch dat het sneller draaid op een HTT/Dual CPU('s). Dit omdat het van de programmeerkunsten van de programmeurs afhangt. Het kan zelfs zo zijn dat multi-treaded programma's langzamer draaien door slecht programmeerwerk.

Maar hoe dan ook, de prijs van een 3Ghz P4 is het niet waard. Tegen de tijd dat programma's geotimaliseerd zijn, zijn we weer een hele tijd verder.

Voor 16 tracks softsynths en vette effecten (reverbs :0) heb je aan een 3.0 GHz nog amper genoeg.

idd , maar 16 siftsynths tegelijk in 1 tracks dat is niwue voor mij, bedoel je kan een stel dingen toch ook als sample gebruiken, je drums bv.!

Origineel geplaatst door bikkel
Voor 16 tracks softsynths en vette effecten (reverbs :0) heb je aan een 3.0 GHz nog amper genoeg.

16 is natuurlijk ook wel heel veel natuurlijk. Misschien iets te extreem ook. Met het gebruik van samples zul je dat aantal idd niet halen.

M´n toekomstige PC moet gewoon ´t gewoon allemaal goed trekken. Of de komst van de P4 HTT uitkomst gaat bieden voor softsynths-users is dus nog maar de vraag. Maar goed, ik zie de PC nu effe als basis, vanuit daar bouwen we gestaag verder! ;)

Tsja als je nu die nieuwe HTT PIV koopt ben je mooi geld aan't verspillen en je weet helemaal niet of het werkt.

En het is nieuw en je weet niet zeker of je het in de praktijk kunt gebruiken. (nu ondersteund cubase wel meerdere processoren) En wat is in de praktijk dan de snelheidswinst, of is er wel een snelheidswinst. (denk het wel trouwens, maar volgens mij is 30% het absolute top maximum van speciaal aangepaste programma's)
Durf jij de gok te nemen dat het stabiel draait of niet? En ben je dan bereid om daar meer dan 800€ voor te dokken?

Als je zoals je zegt nog maar net bezig bent dan hoef je niet eens met dat soort details bezig te houden. Dan lijkt me eerder zaak om te zorgen om wat je 'produceert' (of componeert) om dat fatsoenlijk te krijgen. Want ik denk wel dat de 'beginners' (ook die met aanleg) toch wel even bezig zijn om het een en ander door te krijgen. (nav. verhalen die ik hier wel eens lees van beginnende DSF'ers)

Dan zou ik zeggen, doe gewoon even rustig aan in het begin. Koop die fijne geluidskaart een goed moederbord (die HTT aan kan) met een goedkopere processor (met de beste prijs/prestatie verhouding) Gaat het je dan goed af dan kun je altijd nog beslissen of je voor de vette PIV gaat. Want met het geld dat je nu uitspaart koop je dan en een snellere processor en ben je qua kosten nog minder kwijt ook. (kun je evt die oudere PIV doorverkopen aan een tweaker of zo) En hebben andere mensen voor jouw de fouten eruit gehaald zodat jij daar minder of geen last van hebt.

En in Cubase kun je helemaal niet meer dan 16 softsynths gebruiken, of je moet er Reason naast gaan draaien waar veel meer softsyths in gebruikt kunnen worden. En volgens mij moet je van goede huize komen als je met trance/hardtrance meer dan 16 instrumenten nodig hebt. ;)

Ik draai gemiddeld 4 sofsynths per track, hooguit 2 tegelijk, en een boel samples effecten en simpelere VSTi's tegelijk.

Dit trekt mijn 600 MHz celeronnetje allemaal al, en waarschijnlijk meer met een andere geluidskaart.

Dus ik denk dat je met een 2.4 GHz P4 echt alles kunt doen, of je moet gewoon echt rare grappen uithalen.

de meeste softsynths die ik in 1 track heb gebruikt zijn er een stuk of 8 en die track zat echt ram en ram vol!!!

Back