Keyboard of Synth

evanson

Nieuwkomer
Hoi,
Ben van plan om muziek te gaan maken via een pc met behulp van een keyboard. Kan iemand aangeven wat verstandig is om te doen?
Een keyboard met interne instrumenten, waarmee je ook nog PC geluiden kunt aansturen of alleen een keyboard dat volledig bedoeld is voor externe aansturing?

Een belangrijke factor, waar ik na maanden achter ben, is dat je rekening houdt hoeveel plaats je 'kwijt' wil aan je keyboard...

Ik heb allerlei hardware, 24 kanaals mixer, rompler keyboard, een microkorg, een mc 303, grote boxen, een groot scherm, kabels kabels kabels...

En daar heb je plaats voor nodig (lees: een hele kamer, of toch zeker een halve kamer). Ik heb een grote plank op schragen, die is ruim twee meter breed en zeker een meter diep. Ik heb ook nog een kast staan, en een tafel. Dat staat allemaal vol. Je moet dan nog plek overhouden om COMFORTABEL met je muis te werken, en je toetsenbord.

Momenteel heb ik benede in de woonkamer (mijn 'studio' is boven, waar het niet verwarmd is, en dus veel te koud momenteel) een laptop staan, met mn monitors eraan gekoppeld, en een oxygen 8.

Ik merk dat ik hier echt relax zit, plaats heb om m muis te bewegen, comfortabel zit, en warm. Ook is alles vrij ordelijk zo, en ik merk dat dat veel doet aan hoeveel plezier je hebt van je werk...

Dus denk aan hoe/wat/waar je wil werken, en laat dat meespelen in het feit of je een groot rompler keyboard koopt (met interne sounds dus) of een grote/kleine synthesizer, of een kleinere (hoeft niet meteen dé kleinste te zijn) midi-keyboard controller waarmee je diverse software aanstuurt.

Ergonomie :-)

Mij bevalt de setup met laptop en controller wel. Maar ik ben wel blij dat ik boven ook wat 'groter' materiaal staan heb. Begon ik opnieuw, kocht ik me eerst een keyboard-controller, met een octaaf of drie vier, en voldoende draai en schuifknoppen. En misschien één kleine synth (zoals de microkorg, micron,...) omdat ik het gevoel heb dat je op een echte synth toch makkelijker leert hoe alles werkt, die dingen hebben een handleiding en zo, met software raak je al snel jezelf kwijt in het klikken en draaien aan virtuele knopjes zonder te weten wat je echt doet.

Groeten.

Hoi Se7ven, Bedankt voor je reactie.
Je zegt:
Mij bevalt de setup met laptop en controller wel.
Gebruik je een externe geluidskaart voor je laptop en zo ja, welke?
Welke software gebruik je?

Ik werk vooral in Nuendo. Dat is iets als Cubase.

Voor de rest is het allemaal lowbudget.

Oxygen8 als controller.
Behringer UCA202 stuurt het geluid naar mn monitors. Dit is een cheapo audio interface, maar aangezien het (bijna) enkel voor afluisteren en niet voor recording is maakt dat volgens mij weinig uit.

Kijk eens naar een TASCAM US 122L, dat is een externe interface die voor recording vaak wordt aangeraden, kost weinig voor wat ze kan. Degelijke mic-preamps en dergelijke. Zit ook midi op. Met zoiets zit je altijd goed volgens mij.

Als je geen optredens wilt doen (zoals ik doe in bandvorm) dan zou ik gewoon een controller nemen als ik jou was. Je kan er dan later altijd nog een sampler aanhangen zou je wel willen optreden in met een band.

Neem wel iets met genoeg octaven. vanaf 61 toetsen is het wel te doen. Ik zou eigenlijk eerder een gewogen masterkeyboard nemen, zoiets als een a90 of mc 2000/3000

Laatst gewijzigd:
En als je niet direct geinteresseerd bent in het maken van eigen geluiden zou ik gewoon gaan voor een Yamaha of Roland keyboard. Ga je dan toch optreden, dan heb je de meeste geluiden gewoon bij de hand. Een EM-50 van Roland is bijvoorbeeld een geweldig apparaat daarvoor.

Back