Polysix - repareren of wegdoen?

keef

Nieuwkomer
Groeten van een newbie!

Ik kocht in de 80s een van de eerste Polysixen in Nederland. Ooit een keer half uitgebrand (per ongeluk op 380 volt aangesloten) en gerepareerd. Hij stond zo'n 10 jaar ongebruikt. Nu is er plaats in huis voor n studiootje en heb ik m weer aangesloten. Alle geluiden zijn er nog, maar de vierde of vijfde toon die wordt aangeslagen geeft geen signaal.

Is het gelet op de kosten zinvol om te repareren, of kan ik beter voor plm 200 euro een gebruikte rompler scoren en de six op markplaats zetten? Als gitarist gebruik ik m alleen voor strijkers en (elektrische) piano en orgelachtige sounds voor opnames van pop/rocknummers.

Is repareren een optie, dan hoor ik graag of er in Rdam/Den Haag een goede tech te vinden is.

Thanks! :doei:

Geeft -ie wel geluid met de vijfde of zesde aanslag? Zo ja, dan zal er wel iets mis zijn met een van de voice chips (VCA?). Je kunt 'm ook openschroeven, jezelf aarden en alle chips eens even aandrukken (zijn er nogal wat!), die van de VCAs en VCFs zitten rechts van het midden, mooi in groepjes van, jawel, zes. In de huidige staat zul je er niet veel voor vangen (50-100 euro? Ook afhankelijk van de cosmetische staat). Laten reparen zal op iets van 50-100 euro komen (als het inderdaad iets simpels is als standaard chip vervangen). Als -ie dan weer OK kun je 'm voor 250-300 makkelijk kwijt.

hoi,
als de interne batterij nog nooit vervangen is, dan zou ik hem ivm. lekkage met een rotgang naar de dichtstbijzijnde reparateur brengen (wel een synth reparateur, geen radio en tv monteur) om eerst deze te vervangen.
daarna pas verder kijken wat er stuk is.
en even een update over de waarde, kapot toch nog wel zo'n 150 tot 200 euro.
heel brengen ze meer dan 300 op.
groeten,
jeroen

Dank ieder - ik zet m vanavond even aan om meer uit te vinden over het probleem en post dan weer. Die batterij is al heel lang geleden vervangen, dus dat zou denk ik niet meer hoeven.

Zodra er tijd is breng ik m bij Eric!

en even een update over de waarde, kapot toch nog wel zo'n 150 tot 200 euro. heel brengen ze meer dan 300 op.

Weet iemand hoehet kan dat de laatste poly6-en die ik op ebay-USA verkocht werden zo een kleine 1000,- dollar (600-700 euri) opbrachten? Zijn ze daar veel zeldzamer, of klinken ze een stuk beter op 120 V :eureka:

Zijn ze daar veel zeldzamer, of klinken ze een stuk beter op 120 V :eureka:

Waarschijnlijk beter dan op 380 V :dubbel:

In ieder geval zijn de prijzen van Polysixen (let wel, in goede staat) de laatste tijd behoorlijk omhooggegaan. Is toch echt een erg goed en behoorlijk uniek klinkende synth. De tijd dat je erover struikelde ligt inmiddels ver achter ons; het beruchte batterijprobleem heeft er ontzettend veel gesloopt en veel zijn er gewoon weggeflikkerd. Kortom, nu opeens weer wat zeldzamer, al blijft dat relatief. Maar goed, dat geldt ook voor vergelijkbare bakken, tegenwoordig is een nette Juno 60 ook al niet eenvoudig te vinden, terwijl 'men' vroeger spuugde op zo'n suffe 1 oscillator bak zonder MIDI.

Nog even gecheckt (maar niks opengeschroefd) - na 4 aanslagen komt er twee keer niets, dan weer vier tonen op rij. Een Polyfour dus.

Als ik m aanzet klinkt er zonder aan te slaan een toon die plm een minuut langzaam tremuleert, daarna zakt hij weg en is de toonhoogte verder stabiel.

Mike, dank voor je reactie - ik woon in Den Haag en dan is Rotterdam veul dichterbij dan Drenthe.

vet mazzel voor de verkoper.
zo zie je maar, je kunt ebay niet als graadmeter voor de waarde van een synth gebruiken.

Maar het waren meerdere synths (van verschillende verkopers); eentje was zelfs redelijk afgerost en had, als ik me nog goed kan herinneren, een gebroken toets, dus het lijkt mij geen mazzel, maar eerder een structureel verschil in waarde (hoewel met een 2 dollar euro het verschil wel een stuk minder zal worden).

Weet iemand hoehet kan dat de laatste poly6-en die ik op ebay-USA verkocht werden zo een kleine 1000,- dollar (600-700 euri) opbrachten?

Ehm...

190191595846 ging voor $600 op 23 januari
180207260191 (met midi) ging voor $257 op 22 januari
270203182709 ging voor $405 op 17 januari

Ik ben wel benieuwd welke jij gezien hebt die voor $1000 weggegaan zijn.

bar he hoe prices kunnen schommelen

ik heb sinds kort en monopoly soort van zelfde chip synth strucuur
aleen kan de mp wat meer
maar sound wise zou die een stuk in dezelfde richting vd polysix moeten liggen
ik ben zelf ook een aardig tydje op zoek naar en poly analoog met knoppies
mag bv zoals de j60 / en popolysix geen midi hebben maar helaas onder de 350 komje tegenwoordig ,...uh niet meer klaar [zegmaar ...]

bv een jx3p met pg 200 ook al meer dan ,..
en de jx8p +programmer is ook ..al gauw 450 ofso
je hoort mij niet zeggen dat de jx en en j60/polysixen dat niet waard zijn ...
want allen zijn t heerlijk analoge polysynths

dus repareren ist meestal wel waard ,..
iig int geval van de topic starter zou ik zegen asje zelf gitaar speelt en die twee toetsen niet soo belangrijk ....zou ik bv m niet repareren en t over laten aande volgende ...eig!

op mp staat al een heel tydje een sloop poly six te koop voor niet teveel miosschien een tip
sc6 iig

Ehm...

190191595846 ging voor $600 op 23 januari
180207260191 (met midi) ging voor $257 op 22 januari
270203182709 ging voor $405 op 17 januari

Ik ben wel benieuwd welke jij gezien hebt die voor $1000 weggegaan zijn.

220175955595 voor 990 dollar op 01-12-07 (dus vorig jaar voor de 'val' van de economie), in ~ dezelfde week was er een die voor +- hetzelfde van eigenaar wisselde, daarna heb ik ivm de te hoge prijzen verder geen poly-6-en meer gevolgd op ebay. Maar je hebt gelijk dat de prijzen van de laatste maand 'normaal' zijn en ook fluctueert het nogal (600 versus 275).

Back