mp3 vertraging?

goran

1984
Heey,

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat als je een track/nummer/beat vanaf een Wave format omzet naar een Mp3 dat er een vertraging in je Mp3 zit??
Ik vind dit zelf een bijzonder raar verhaal, maar goed, misschien dat ik ernaast zit...

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niets gevonden!

"Vetraging" : Mss versta ik het verkeerd,

Maar al m'n MP3 spelers geven een pause tussen de tracks.
Een audio cd of MD kan 'gewoon' verder spelen...

Een mp3-speler kan dat ook als 'ie gapless playback ondersteunt.

Elke mp3 file heeft er een stukje stilte bij zitten; de slimmere spelers weten dat en spoelen snel verder.

Een mp3-speler kan dat ook als 'ie gapless playback ondersteunt.
hmmmm, thanx Yoozer!!!

Was mss wel intressant in't verleden
maar ben enkele weken geleden (terug) overgeschakeld
op Audio CD ipv. alles op MP3 via Winamp en
m'n Zen MP3's te beluisteren...

Elke mp3 file heeft er een stukje stilte bij zitten; de slimmere spelers weten dat en spoelen snel verder.
welnee, dat doet de speler... hoeft niet IN de mp3 zelf te zitten...

bij een CD moet het WEL voor een track zitten om een pauze (over het algemeen 2 sec) naar het volgende nummer te creeeren...

encoderen en decoderen met mp3 (of een andere coder, zoals AAC of WMA) geeft altijd een delay (typisch 1000-3000 samples).

Dit heeft te maken met de manier waarop audio coders werken. De transformaties die intern gebruikt worden zijn vrijwel altijd blok gebaseerd (oftewel er moeten eerst een heleboel audio samples in voordat er een encoding slag gemaakt kan worden). Bij decoderen gebeurt dat nogmaals (ook blok gebaseerd). Hierdoor onstaat een delay.

Veel VST plugins hebben om precies dezelfde reden een delay. Die werken ook met blokken. Alle linear-phase equalizers werken bijvoorbeeld met blokken, maar ook multi-band compressors e.d.

Uiteraard kun je de delay na het decoderen van een mp3 er weer afknippen. Probleem daarbij is dat de decoder niet precies weet hoe veel delay de encoder heeft veroorzaakt. De ene encoder veroorzaakt namelijk meer delay dan de andere.

encoderen en decoderen met mp3 (of een andere coder, zoals AAC of WMA) geeft altijd een delay (typisch 1000-3000 samples).

Dit heeft te maken met de manier waarop audio coders werken. De transformaties die intern gebruikt worden zijn vrijwel altijd blok gebaseerd (oftewel er moeten eerst een heleboel audio samples in voordat er een encoding slag gemaakt kan worden). Bij decoderen gebeurt dat nogmaals (ook blok gebaseerd). Hierdoor onstaat een delay.

Veel VST plugins hebben om precies dezelfde reden een delay. Die werken ook met blokken. Alle linear-phase equalizers werken bijvoorbeeld met blokken, maar ook multi-band compressors e.d.

Uiteraard kun je de delay na het decoderen van een mp3 er weer afknippen. Probleem daarbij is dat de decoder niet precies weet hoe veel delay de encoder heeft veroorzaakt. De ene encoder veroorzaakt namelijk meer delay dan de andere.
ik dacht dat LAME dat gewoon in de headers zette

Bestaat er een manier zodat je die delay niet hebt?

Het empee3 formaat voegt een klein stukje stilte van enkele samples toe aan het begin en eind van een track.
Bij het ogg formaat gebeurt dat niet.

Het empee3 formaat voegt een klein stukje stilte van enkele samples toe aan het begin en eind van een track.
Bij het ogg formaat gebeurt dat niet.

Is het ogg formaat -net zo degelijk- als een mp3?
Dus niet als b.v. een Wma bestand dat vaak slecht klinkt...

ik bedoel een stukje stilte waardoor de mp3 niet meer gelijk loopt met het origineel...

zou ik strax moeten proberen als ik weer thuis ben :D Enne...waar kan ik de latency/buffer omlaag zetten? bedoel je gewoon in me DAW als ik het omzet in mp3?

Back