DIY nearfield monitor

Gitaarwerk

Stamgast
ik weet niet of ik deze nou hier moest plaatsen of in studio topic .. naja..anyway

ik was dus op zoek naar goeie nearfield monitoren, zeker omdat er op ontwerpen zo gigantisch veel meer betaald dan dat et zou moeten kosten, een een klein paar speakers toch geen ruk kost om te maken ivt winkelmodellen met zelfde bouw(units/ontwerp)

ik presenteer : de DIY nearfield monitor!

http://www.csdinet.com/host/projects/scott/scott.html

de units die gebruikt worden zijn
Vifa D27TG-45-06
Vifa M18WO-09-06, 7"

ik ben geen held in calculaties en ontwerpen.. maar misschien is dit best een leuk ontwerp!

by the way.. een goeie reactie kreeg ik op het hifi.nl forum.

Hee Gitaarwerk,

misschien een combinatie van een SEAS coaxiale speaker met een Monacor versterker iets ?

Deze heb ik in het verleden ooit eens gemaakt voor een beginnend bandje als nearfield / studio monitor.
Klonk zeer goed ! en niet al te duur.

T18RE-COAX-TVFC.jpg

Zie hier de specs van de SEAS T18RE

sam_1.jpg

Zie hier de specs van de Monacor SAM-1

Misschien dat je een mooiere Hypex amp zou kunnen gebruiken.

Tis maar een idee / alternatief voor het geen dat jij wil.

SUC6.

dit lijkt me wel wat...
iemand hier een mening over??

Ik kwam net op de Tannoy website, daar zag ik dat je Autocad technische-tekeningen kan downloaden. Of het wat is weet ik niet. Misschien heb je er wat aan.

kan handig zijn..tis natuurlijk niet dat de units hetzelfde zijn..maar je kan zien waar je beter op moet letten..
de tannoy schijnt echter helemaal geen geweldige te zijn (system 800A)
ik weet niet over welke kastjes jij het had?

Allereerst iedereen een gelukkig en muzikaal jaar. Dan nu zelfbouw. Is heel goed te doen MAAR... Veel bestaande ontwerpen zijn nogal hifi. Als je zelf iets wilt ontwerpen moet je van goede huize komen en over de goede apparatuur beschikken. Daarnaast is het maken van een houten kast een precies werkje en zijn er ook een aantal dingen waar je bij de bouw extra goed op moet letten. Ik ben ooit eens geïnteresseerd geraakt in het zelfbouwen van boxen (daarmee begon ook de liefde voor geluid met als gevolg de liefde voor synth's) en heb in mij studio ook zelfgebouwde monitors staan. Voor hifi weergave kun je zelf nog het een en ander proberen en prutsen. In de studio echter wordt (althans bij mij) een accurate en gedetailleerde weergave van de muziek verwacht. Dat heeft mij er destijds toe bewogen om een bestaand ontwerp van Vifa, de IMPULS-Monitor, na te bouwen. Je kunt 'm als bouwpakket bijvoorbeeld kopen in Oss bij Speakerland. Bevalt mij erg goed! Een voorwaarde voor monitors is in ieder geval dat je afgeschermde luidsprekers gebruikt. Als je het interessant vindt, heb ik nog wel wat informatie voor je.
Ik zou overigens geen monacor versterker gebruiken. Heel leuk voor de hobby, maar minder als je serieus bezig bent (imo) en dan zeker geen amp gemaakt voor sub's (zoals de voorgestelde sam-1). Een goede losse eindtrap is dan een betere optie (misschien wel iets duurder)

Groet!

ik ben in goede hande waar ik de speakers ga maken.. hij maakt high-end speakers en heeft alle benodige apparatuur / meet apparatuur etc etc

over die vifa monitor, ben ik wel erg geintresseerd.. is die ook geschikt voor nearfield?

geweldig :)
dan word de keuze simpel eigenlijk :)

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
kan handig zijn..tis natuurlijk niet dat de units hetzelfde zijn..maar je kan zien waar je beter op moet letten..
de tannoy schijnt echter helemaal geen geweldige te zijn (system 800A)
ik weet niet over welke kastjes jij het had?

Oh, er stonden er meerdere geloof ik.... Ik was gewoon een beetje rond aan het kijken op het net. als het niks is, dan is het niks. Ik heb er niet veel verstand van... Dat moet nog komen, inmiddels heb ik er een hoop over gelezen. Maar ik heb nog niks gehoord. Maarja, eerst maar eens aan geld zien te komen :) DIY zou ik ook kunnen doen, ik ben wel handig, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in. Maar wat niet is kan nog komen!

Origineel geplaatst door Svart Rose
Oh, er stonden er meerdere geloof ik.... Ik was gewoon een beetje rond aan het kijken op het net. als het niks is, dan is het niks. Ik heb er niet veel verstand van... Dat moet nog komen, inmiddels heb ik er een hoop over gelezen. Maar ik heb nog niks gehoord. Maarja, eerst maar eens aan geld zien te komen :) DIY zou ik ook kunnen doen, ik ben wel handig, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in. Maar wat niet is kan nog komen!

Waar heb je niet zoveel vertrouwen in precies?

Origineel geplaatst door Hazes
Waar heb je niet zoveel vertrouwen in precies?

Omdat de klank erg veel uitmaakt. Als je een HIFI box maakt, dan is de klank ook belangrijk, maar dan hoef je die klank alleen maar de beoordelen op mooi of niet mooi. Bij een monitor is dat anders, die moet voldoen aan andere en meer eisen.

En vergeet niet om er ook nog een filter bij te rekenen. een goed filter is ook niet goedkoop.

svart, je maakt een grote fout :D

je hebt hifi en je hebt hifi.
je hebt sony speakers, of je hebt avalon speakers

laten we het zo beter forumuleren..

mensen die weten waarnaar ze luisteren.. zullen een monitor goed kunnen beoordelen..

grootste eis is verder gewoon nearfield, en dat ie goed moet zijn .. dat goed is inderdaad op vele dingen gebaseerd..

een hifi ala high-end speaker en je weet hoe je meot luisteren.. kom je al een heel eind denk ik..

dat leren luisteren dat leer je vanzelf des te meer je hoort

Het verschil horen tussen speakers is niet moeilijk. Maar het probleem zit'm in het feit dat als je een speaker maakt, dat die meteen goed is, anders is het niet rendabel. Toch? Natuurlijk kan je een tekening ergens vandaan halen, maar dan nog lijkt het mij een moeilijk werkje. (dit zegt iemand die wel zijn eigen bureau's maakt)

Grappig, ik had vorige week een setje boxen besteld. Ook zelfbouw, en eerst had ik naar de Vifa impuls geluisterd en ik was er zeer over te spreken. Dat zijn erg goede monitors IMO, nou ja als monitor te gebruiken. Maar ik ben toen ook naar de scanspeak reference gaan luisteren en die vond ik over het algemeen duidelijker, wel iets meer kleuring voornamelijk in het laag. En uiteindelijk ben ik op de Scanspeak A4 uitgekomen. Die zijn gruwlijk nauwkeurig en in het algemeen behoorlijk eerlijk. En het laag kun je regelen door in de baspijp watten te stoppen.
Nu wil ik ze door laten meten om te zien hoe de frequentierespons is en dan wil ik ze nog calibreren voor thuis. (weet nog niet precies hoe, maar een equaliser kan wellicht helpen)

En vergeet niet dat de beroemde NS10's ook hifi speakers waren ooit. En misschien slijten ze wat meer omdat ze daar wat minder op gebouwd zijn, maar ze zekers te weten niet voor speciale monitor boxen onder. Qua prijs/prestatie zijn ze gewoon stukken beter. En mocht je ooit voor de Dynaudio Air's gaan dan kun je deze gewoon in de huiskamer kwijt. :)

Origineel geplaatst door fuse
Grappig, ik had vorige week een setje boxen besteld. Ook zelfbouw, en eerst had ik naar de Vifa impuls geluisterd en ik was er zeer over te spreken. Dat zijn erg goede monitors IMO, nou ja als monitor te gebruiken. Maar ik ben toen ook naar de scanspeak reference gaan luisteren en die vond ik over het algemeen duidelijker, wel iets meer kleuring voornamelijk in het laag. En uiteindelijk ben ik op de Scanspeak A4 uitgekomen. Die zijn gruwlijk nauwkeurig en in het algemeen behoorlijk eerlijk. En het laag kun je regelen door in de baspijp watten te stoppen.
Nu wil ik ze door laten meten om te zien hoe de frequentierespons is en dan wil ik ze nog calibreren voor thuis. (weet nog niet precies hoe, maar een equaliser kan wellicht helpen)

En vergeet niet dat de beroemde NS10's ook hifi speakers waren ooit. En misschien slijten ze wat meer omdat ze daar wat minder op gebouwd zijn, maar ze zekers te weten niet voor speciale monitor boxen onder. Qua prijs/prestatie zijn ze gewoon stukken beter. En mocht je ooit voor de Dynaudio Air's gaan dan kun je deze gewoon in de huiskamer kwijt. :)

Vifa vs. Scan-speak maakt in het prijskaartje ook nog wel wat uit.....Voor al het materiaal nodig voor een set vifa impulsen koop je volgens mijn nog niet één scanspeak reference (helaas)

inderdaad..
naja..het probleem wat ik eigenlijk tegen gekomen was met de impulse.. en een aantal andere.. is dat de basreflexpoort aan de achterkant zit..

ik ga dus nu echt helemaal zelf ontwerpen..wel met vifa units

ik doe dat samen met een high-end speaker bouwer samen :) die weet wel van wanten!

Origineel geplaatst door Hazes
Vifa vs. Scan-speak maakt in het prijskaartje ook nog wel wat uit.....Voor al het materiaal nodig voor een set vifa impulsen koop je volgens mijn nog niet één scanspeak reference (helaas)

Klopt ja, het is nog erger. Maar prijs/prestatie is Impuls weer heel goed. Die kosten net zoveel als passive middenklasse monitors, maar klinken echt zoveel beter. Horen is geloven, zeggen ze dan.

De discussie is al eerder geweest maar als je nagaat dat je een behoorlijke setup hebt en qua afluistering niet goed voor elkaar hebt dan ben je onhandig bezig. Waar trek je zelf dan die grens als het aankomt om het kunnen horen van je mixen? Of laat je dat gemieren**k over aan iemand die wel de apparatuur ervoor heeft en betaal je daar voor?
Ik wil het gewoon lekker zelf doen en we zien wel wat het wordt. :)

ik zie liever een gesloten systeem...dan een basreflex.. maar goed..wat het handige is van de impulse is dat je die bouwpaketten voor weinig in melkaar kan zetten en goeie kwaliteit hebt.. als je zelf teveel moet prutsen ben je vaak verder van huis :)

maar als je iemand weet die het goed kan :koffie: :walker: done in a day :)
(bij wijze van spreken dan!! )

die A4's zijn wel erg mooi verder.. alleen mij te duur.. het moet gewoon wat beter zijn dan de huidige passievemonitoren onder de 600 euro de paar.. dan vind ik het al best

Gitaarwerk. Wat is wat je precies wilt bereiken? Een monitor die zich kan meten met de grote merken? Wat is het budget?

En wat ik me afvraag is waarom je er vertrouwen in hebt dat je met iemand die er veel verstand van heeft 'even' een goede monitor in elkaar kan zetten verwijl de grote bedrijven daar veel geld in moeten stoppen. (of is dit een redenering die in jou geval niet opgaat?)

nah.. het is een beetje bot om zo een vergelijking te maken :)

het is een ervaren speakerbouwer die weet hoe die wat moet doen.. een ontwerp maken doe je niet 'even' uiteraard..

verder vind ik niet dat merken wat zeggen..alleen over het algemen karakter plaatje (wat je eigenlijk niet wilt met monitoren)

ik vind het belangrijk dat de speaker een stukje beter gaat klinken dan een monitor van 6 a 8 honderd euro de set..

mijn budget is een 400 euro de set..

Back