aankoop

equinox16

Nieuwkomer
Hoi

Ik weet niet of dit het juiste forum hiervoor is maar ik zit met
een "probleem". Ik wil namelijk een synth kopen maarre
welke is het beste ik ben namelijk in twijfel over de
gem equinox(weliswaar van 1992) en de korg z1. Voor de gem wordt nog 500 euro en
voor de korg 1000 euro gevraagd
waar kan ik het meeste mee als
het me vooral gaat om het creeren van eigen sounds
plus daarbij het makkelijk toevoegen van
drums en voices?
ik weet het ff niet meer:(
Alvast bedankt

Arthur

tja, daar zijn ze hier geloof ik nog niet uit: welke synth de beste synth aller tijden is: de korg z1 of de gem equinox.
zal wel een fotofinish worden.

waarschijnlijk zijn er wel 500 of meer synths op de markt die jou gelukkiger kunnen maken dan de gem of de z1. moeten we alleen iets beter kunnen inschatten wat je ermee wilt.
geluiden maken? nord lead is mijn favoriet. maar hoeveel stemmen wil je, hoeveel controle en h oe moet het klinken?? (toch ook geen onbelangrijk detail.)

Zoals deze vraag al vele malen gesteld is en ook iedere keer weer hetzelfde antwoord komt. Probeer ze allebei en kijk welke je het meeste ligt. Vaak is het wel dat meerdere bewerkingsmogelijkheden in de vorm van draaipotmeters en schuifpotmeters het veranderen van het geluid vergemakkelijkt en je dus ook makkelijker alle mogelijkheden gaat gebruiken.

Maar tussen de 500 en 1000 euro's is er veel meer te krijgen op de tweedehandsmarkt, bijv JP8000 of NordLead.

Klopt wel, het is voor iedereen anders. (net zo als de graad van sarcasme bij het beantwoorden van dit soort vragen)

Denk wel dat als je voor die GEM kiest je tot een kleinere groep hoort omdat volgens mij de meeste mensen wel voor een Z1 zullen gaan.

Equinox is een rompler (die wel samples kan lezen via bijv scsi)

Z1 is gebaseerd op MOSS synthese (virtueel analoog dus)

Ik heb men Z1 nu een week en ben er mee aan het programmeren, ik moet je zeggen... eNorm goed!!! Ik denk niet dat ik em nog ooit wegdoe, zegt dat genoeg? Dat ander spul ken ik eerlijk gezegd niet dus....

Heb die Korg Z1 uiteindelijk 605 euro betaald in occasie, k'moet wel zeggen dat er een toets van gebroken was vanbinnen, wat de prijs iets gedrukt heeft, voor de rest is hij nagelnieuw (toets is besteld en kost +- 15 euro, zelf te repareren).

Enfin het hangt er van af wat soort muziek je wil gaan doen voor de aankoop van iets als een synth. Laat ons gerust iets weten. Kunnen we nog iets bredere reacties geven.

tja, daar zijn ze hier geloof ik nog niet uit: welke synth de beste synth aller tijden is: de korg z1 of de gem equinox.

hahahaha...., ben ook benieuwd!!! Maar uh, kijk eens naar wat andere synths zou ik zeggen voordat je een besluit neemt want er is zoveel meer en bovendien beter.

gr. Mario

hmm weet je met dit soort vragen kun je eigenlijk bij niemand terecht het is en blijft voor iedereen persoonlijk. wat ik gewoon doe is zoveel mogelijk kopen tweede hands uiteraard want meestal kan je het voor de zelfde prijs weer kwijt. dan kan je het mooi uitproberen. bevalt het dan houdt je hem anders verkoop je hem weer.

zo heb ik al heel wat spullen gehad en weer verkocht een paar dingen heb ik gehouden van een paar heb ik spijt dat ik ze heb verkocht =(

Origineel geplaatst door fuse
Klopt wel, het is voor iedereen anders. (net zo als de graad van sarcasme bij het beantwoorden van dit soort vragen)

Ik zou eerder zeggen: net zo als de mate waarin mensen een simpel en onschuldig grapje meteen als sarcasme betitelen.
Op dit soort vragen heb ik eerder al vermoeid gereageerd zien worden in de trant van 'lees elders op het forum, kijk eerst 's rond voordat je iets vraagt' en meer van dat soort geïritteerde, maar ook onsympathieke reacties.
Dus ik dacht met een luchtig grapje, dat voor de goede verstaander inderdaad stof tot nadenken geeft, even de angel eruit te halen, dat die vraagsteller niet meteen afgezeken zou worden.

Even los daarvan denk ik dat hij met mijn antwoord verder komt dan met het jouwe.
Maar ik wilde dus echt niet lullig doen, echt niet.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
ik ben zelf nieuw in deze wereld en
ik word overal overrompeld met
informatie,maar om concreet te zijn;
ik zoek een synth met een uitgebreide
mogelijkheid om sounds te creeren
voor het maken van dance
(is het essentieel om daarvoor een
drumkit te gebruiken?)
ook met disco achtige jarre sounds liefst
het hoeft beslist geen nieuwe te zijn!
me richtprijs is 800 euro(kan ook lager;)

Misschien kunnen jullie me nu wat
beter adviseren

alvast thx Arthur

Het maken van dance. Hier heb je twee dingen voor nodig. Een drumcomputer en een goede synth.

Drumcomputer: novation drumstation. (zoek ook even naar een thread van 'beste drumcomputer'.

De synth: Roland JP 8000, Acces Virus, Nordlead, Waldorf XT, OB12, supernova En vele anderen.... kijk eens op www.vintagesynth.org

Let wel op de multitimbraliteit (minimaal 4), anders kan je geen complete tracks maken.

Koop een SAmpler van AKAI S2000 bvb voor 300 en daar kan je drumklanken inladen die je gratis van het net plukt. Dan heb je een immer uitbreidbare drumcomputer;)
Je kan dit ook doen met een krachte computer en HALION van Steinberg (softsampler) Je kan ook andere dingen in een sampler stoppen :eureka: en het soepeert gewoonlijk maar 1 midikanaal op.

Dan voor de scheurklanken, bassklanken, drones, leadsounds...:

Zoek een V.A. ("virtual analog synth" op basis van DSP(digital signal processor) 's )
Je vind ze in overvloed in okkazie, daar zullen zijn:

Yamaha AN1X
ACCESS Virus B
NOrd Lead 1 of 2
Novation nova of supernova
Waldorf Q of micro Q
KOrg MS2000 (R)

Deze al dan niet in RACKvorm of keyboardvorm te vinden, moet je vinden voor 400,500 a 600, stuur alles aan met midikabels naar PC met een midipoort of atari 1040 ST (waar standaard een midipoort opzit) en met Cubase VST of andere gelijkaardige sequencersoft al dan niet gecombineerd met AUDIO. Maar begin met midi alleen als beginner.

Je Audio stuur je normaal naar een mixer of naar iets anders die je geluid kan laten horen, ik weet niet wat heb je al...??

Origineel geplaatst door fuse
(net zo als de graad van sarcasme bij het beantwoorden van dit soort vragen)

As sharp as a knife...

Origineel geplaatst door equinox16

(is het essentieel om daarvoor een
drumkit te gebruiken?)

alvast thx Arthur

Een drumkit, of beter gezegd drumklanken zijn inderdaad essentieel voor house. Of je moet muziek zonder een bassdrum een hihats(de 2 meestgebruikte percussiesounds) willen maken.

Ik denk dat voor jou een van alles wat module als een CS6R of x-treme lead wel goed zou kunnen zijn. Je hebt dan arpeggiators, drumkits en genoeg klanken om een heel nummer te kunnen maken. Alles uit 1 bak. Als je dan eventueel verder wilt gaan zou je kunnen gaan voor een (virtueel) analoge synth.

Origineel geplaatst door Leo
Even los daarvan denk ik dat hij met mijn antwoord verder komt dan met het jouwe.
Maar ik wilde dus echt niet lullig doen, echt niet.

Ik wilde ook niet lullig doen hoor. Vond je opmerking behoorlijk grappig. Denk alleen niet dat deze persoon hier zoveel baat bij heeft.

En de opmerking van kijk maar rond of je hier nog wat interessants kunt vinden lijkt me helemaal niet verkeerd. Het is niet met de intentie bedoeld van 'sjesus al weer iemand die .....' maar meer dat het een schat aan informatie is waar men uit kan putten. Want er zijn inderdaad zoveel meer mogelijkheden, maar het zijn er dan wel heel veel. En dan zijn ervaringen een mooi hulpmiddel. Maar je zult de keuze altijd nog zelf moeten doen en niemand anders dan jezelf kan die keuze dan ook het beste doen.
En als je je afvraagd welke het beste voor je is zul je ze toch eerst eens moeten proberen. Want idd kan het merendeel wel een Z1 heel gaaf vinden, maar een Equinox of desnoods iets heel anders kan je wellicht gelukkiger maken.
En dan is het voordeel van tweedehands kopen het weer voor ongeveer dezelfde prijs kunnen verkopen dus kun je die misstap veroorloven financieel gezien.

Tja als je dan tussen deze twee moet kiezen? Persoonlijk zou ik voor een Z1 gaan. Maar dat heeft een reden. Ik heb al een verzameling synths waardoor ik niet meer om stemmen of een bepaald geluid verlegen hoef te zitten. Begin je net, zal de keuze misschien wat moeilijker te maken zijn.

De Equinox heeft iig een sequencer ingebouwd, sommigen zijn al voorzien van een sample-optie. Verder zit deze niet zo snel om stemmen verlegen als een Z1. Om te beginnen vind ik het daarom een overweging waard. En ook al werkt een Equinox in de basis met samples, dan nog denk ik dat je genoeg mogeijkheden tot je beschikking zal hebben om je eigen stijl te ontwerpen kwa klank.

De beslissing is aan jou, veel succes 8)

Hey Arthur,

Hoe nieuw ben je als ik vragen mag in de muziek?

Als je namelijk complete nummers wilt maken heb je niet genoeg aan een Z1, een Gem zou het kunnen maar die is relatief onbekend en hiervoor zal het ook moeilijker zijn om eventuele vragen waartegen je aanloopt te beantwoorden.

Als ik jou was en het is echt je eerste apparaat, je eerste kennismaking met muziek dan zou ik voorzichtig zijn met je aankoop. Of je moet al zeker weten dat je met muziek door wilt.Een synth die vette drum sounds heeft en erg goede dance sounds is de Emu XK6. Deze kost 779 bij feedback. Dan heb je een hele vette synth met genoeg polyphonie en goede drums. Hierbij komt dat deze synth uitbreidbaar is met maximaal 3 zgn expansion boards. Koop je na een tijdje bv de Techno Yard expansion rom dan krijg je weer een hele lading nieuwe frisse dance sounds die je weer kunt gebruiken om nieuwe sounds op te baseren!

Deze synth is er ook in Groovebox versie, al is dat een wat onderbemeten titel voor het apparaat maar ik heb het over de Emu Xl-7 command station. Dit is het hetselfde als de toetsenversie maar dan zonder toetsenbord maar met een sequencer en heel veel knopjes in een compact formaat.Deze heb ik zelf sinds een week of 3 en ik ben erg onder de indruk, het blaast de concurrentie van yamaha, roland en korg gewoon weg en is perfect voor dance/elektro tracks. Ik gebruik het zelf als main sequencer omdat ik de pc helemaal zat ben en ook voor de geweldige interne sounds die een aanvulling zijn op en vaak zelfs goed in de buurt komen van mijn voor de rest analoge setup.

Ik zou zeggen ga er eens op spelen en luister naar die sounds, wil je toetsen dan is het de XK6, hoef je geen toetsen maar lekker veel knopjes plus sequencer dan is de XL-7 een fijne synth.

Maar vergeeet niet dat dit een betoog is van een tevreden emu gebruiker, zet er gewoon wat andere synths naast inde winkel en bepaal dan aan welke je je hard verdiende euro's uitgeeft.

Laatst gewijzigd:
Back