K-station of OB12

sonicfrontier

Nieuwkomer
De keuze voor mijn eerste synth is bijna gevallen, de K-station of de OB12.
Nu heb 'k deze 2 synths al gehoord in de winkel (korte demo) maar nu zou 'k willen weten welk van de 2
het meeste mogelijkheden biedt om nieuwe originele geluiden te maken.
In het forum hier kent blijkbaar niemand de
OB12 grondig, waaronder ikzelf, maar nu vraag ik me af ,omdat ondermeer in SOS de OB12 v1.5 toch een
goede review kreeg, of dit misschien een ondergewaardeerde synth is door de grote massa, en of dit terecht is?

yeah de onvermijdelijk vraag welke is beter:)

ob 12 is een prima synth maar als je hem naast de grote jongens zet: virus, nordlead, supernova enz dan klinkt ie lang niet zo breed. maar wat vindt je zelf het lekkerst klinken? en koop die. volgens mij zijn ze qua mogelijk heden wel aardig gelijk.

als het je eerste synth is zou ik voor de K-station gaan. De OB-12 zou je wel eens kunnen afschrikken omdat anders je tijdens het programmeren door de bomen het bos niet meer ziet...

Zou leer je IMO het beste synthese onder de knie te krijgen.

Het Goedde Doel zong het al: alles draait om de eenvoud :D

Je vraagt je af welke de meeste mogelijkheden heeft. Duidelijk de OB12. Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voor je ermee om kan gaan. Het geluid schijnt makkelijk verklooibaar te zijn.

Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn de OB12 omdat de K-station toch een iets goedkopere synth is. Als je voor de K-station wilt kiezen, zou ik ook eens kijken naar de A-station. Volgens mij is dat dezelfde synth maar dan in een rack.

als het je eerste synth is zou ik eens naar de ks4 van novation kijken. is 4 x een k-station plus een vier octaafs toetsenborg voor maar een fractie van de prijs van 4 k-stations. Dan kun je tenminste multitimbrale stukken maken en heb je niet zo snel weer het idee dat je er een synth bij moet kopen.

ik dacht eigenlijk dat die ob12 een slechte synth was (is feitelijk ook een viscount hè en geen oberheim).
was ie niet mislukt?

De OB12 is in eerste instantie een behoorlijke flop (geweest) en ook terecht. Niet omdat ie zo slecht was, maar gewoon niet zo goed als zijn concurrenten (Virussen,Qs etc)....
Maar zijn huidige nieuwprijs maakt heel veel goed, voor zo weinig geld koop je nog geen halve Virus ;)

Maar dus wel een K-station.

De k-station klinkt beduidend breder en vetter als de Viscount. Betere effecten, en meer bruikbare klanken. Het is al gezegd, voor erbij is de OB-12 wel heel leuk. Hij klinkt IMHO alleen niet breed genoeg om een goede productie te kunnen dragen.

K-station klinkt goed, is niet duur en is qua klank toch vrij veelzijdig. Kijk ook eens naar een NOVA of Micro Q. Beiden geen dure bakken, maar wel zeer bruikbaar !

Helemaal met je eens Niels!
De OB is alleen interessanter dan de K-Station als je meer toetsen wilt en gewoon een grotere bak... 8)

Ik vind het onzin dat een synth altijd vetter en breder moet klinken.

En dat de OB12 minder zou klinken vraag ik me ook af. Heb beide geprobeerd en ze hebben hun eigen geluid. Je zou het eigenlijk gewoon zelf moeten uitproberen in de winkel. Desnoods dat je er de tijd voor neemt.

De OB12 is wel gedumpt vanwege de teleurstellende verkoop, maar als een bekende artiest hem op het podium gebruikt kan het zo omschieten. De JP8000 is in het begin ook behoorlijk lauw ontvangen en nu is iedereen er lyrisch over.

K-station staat wel op m'n verlanglijstje mja, het is ook niet m'n eerste synth. Dan zou ik nl. nog verder kijken en proberen dan die twee.

Origineel geplaatst door fuse
Ik vind het onzin dat een synth altijd vetter en breder moet klinken.

En dat de OB12 minder zou klinken vraag ik me ook af. Heb beide geprobeerd en ze hebben hun eigen geluid. Je zou het eigenlijk gewoon zelf moeten uitproberen in de winkel. Desnoods dat je er de tijd voor neemt.

De OB12 is wel gedumpt vanwege de teleurstellende verkoop, maar als een bekende artiest hem op het podium gebruikt kan het zo omschieten. De JP8000 is in het begin ook behoorlijk lauw ontvangen en nu is iedereen er lyrisch over.

K-station staat wel op m'n verlanglijstje mja, het is ook niet m'n eerste synth. Dan zou ik nl. nog verder kijken en proberen dan die twee.

tja als ik een synth moest kiezen waarbij je weg geblazen wordt of waarbij een klein windvlaagje je te gemoet komt dan weet ik het wel.

met een een beetje middeklasse auto kan je racen, toch liever een porche

Tja, de *presets* in de K-station zijn erg goed. Die van de OB12 niet. Zeker niet vergelijk met d Virus A/B of the Novas en de Nords (en daar moest indertijd tegen worden geconcurreerd), maar vcor de prijs waarde de OB12 wordt verkocht is het natuurlijk een gouden deal. Als je zelf bereid bent je mouwen uit de handen te steken.

Bedenk daarbij ook dat zowat iedereen (ahum) in jouw 'markt' nu wel een A-station of een Novaatje heeft staaan en niet zo heel veel mensen een OB12. Dus als je een beetje apart wil klinken dan moet de keuze makkelijk te maken zijn.

ik zou ook eerder naar de ks4 kijken, tenminste wel als het je eerste/main synth moet worden....

en de presets in de k-station vinnik zelf verschrikkelijk....

een 2e hands JP8000 is zeker ook een goede optie...

Olaf

(offtopic) ik snap soms ff niet, waarom mensen oordelen naar de presets die in een V.A. synth zitten. je kan ZOVEEL eigen geluiden maken, dan moeten die presets toch niet meer boeien??....(de presets van mn nordrack klinken ook niet echt gaaf, maar je kan er zwaar vette geluiden uithalen, misschien is dit bij de OB wel hetzelfde) eerlijk gezegt vind ik "presets gebruiken" een beetje flauw..... dan kan je net zo goed de demo van de synth op cd branden, en opsturen naar de platenmaatschappij.(offtopic).

ik zou dus niet naar de presets luisteren van de OB & de k-station...
ga naar een winkel, waar je met de synths mag klooien... en kijk welke doet wat jij wil, voor jouw muziek.

succes

Re: K-station of OB12

Origineel geplaatst door sonicfrontier
De keuze voor mijn eerste synth is bijna gevallen, de K-station of de OB12.
Nu heb 'k deze 2 synths al gehoord in de winkel (korte demo) maar nu zou 'k willen weten welk van de 2
het meeste mogelijkheden biedt om nieuwe originele geluiden te maken.
In het forum hier kent blijkbaar niemand de
OB12 grondig, waaronder ikzelf, maar nu vraag ik me af ,omdat ondermeer in SOS de OB12 v1.5 toch een
goede review kreeg, of dit misschien een ondergewaardeerde synth is door de grote massa, en of dit terecht is?

Ik heb ze beide in de studio staan, je mag een middagje komen proberen.

Ik vind de OB12 echt top, je zult zien dat deze synth over 10 jaar veel meer gewaardeerd wordt dan nu!!

Heb er op de laatste Music Expo in R'dam mee geklooid. Klonk op zich niet slecht, maar kreeg het idee dat de schuiven al bewogen als je ging ademen boven dat ding. De knoppen voelden erg gammel aan. Of dat in het productiemodel verbeterd is weet ik overigens niet.

voelt ok aan tis geen prophet 5 of minimoog wat schuiven betreft maar ik vind ze ok
en hij klinkt inderdaad heel goed.

Origineel geplaatst door Grooveron
voelt ok aan tis geen prophet 5 of minimoog wat schuiven betreft maar ik vind ze ok
en hij klinkt inderdaad heel goed.

maar past ie meer in het straatje van:

suoernova, nordlead, virus

of meer
ms2000, an1x, ?

Origineel geplaatst door EDP
maar past ie meer in het straatje van:

suoernova, nordlead, virus

of meer
ms2000, an1x, ?

Hey man,

Hij lijkt eigenlijk op geen van beide, het is de meest subtiele VA die ik ken.
(ik heb de Nord, virus ook en de AN1x gehad)
iki vindt het de meest onderschatte synth van de laatste jaren.
en voor de prijs die hij nu kost zou ik hem zeker aanschaffen (ik heb er nog 3000 piek voor betaald)

Back