verlichting in studio

koediman

--<{(OoO)}>--
ik ga binnenkort verhuizen en een zolderkamer inrichten als studio. hoe kan ik de verlichting het beste aanpakken?

momenteel heb ik m'n lamp in het midden van de kamer hangen maar dat is superonhandig omdat je altijd zelf voor het licht staat als je voor een apparaat staat. het liefst wil ik boven alle tafels/synthracks evenwichtig licht zonder dat het in de ogen schijnt.

zijn er goedkope oplossingen die er ook nog een beetje goed uitzien en makkelijk te monteren zijn? (ik weet't, ik vraag veel :) )

ehm je zou kunnen kiezen voor spotjes

wat ook kan is halogeen verlichting op draad ( wordt alleen wel behoorlijk warm)

goedkoopste oplossing een hoofdlamp :D

Ik heb een lamp met 4 beweegbare spotjes aan het plafond hangen (in het midden van mijn ruimte), vrij hoog gericht op de muur in de hoeken van de ruimte. Dit geeft een diffuus indirect licht door heel de ruimte (achtergrond licht); werkt prettig, geeft geen weerspiegelingen in m'n tft-schermen. Soms kan het wel eens handig zijn om ergens wat directer licht op te schijnen, dan draai ik gewoon een van de spotjes, of ik pak een staande lamp erbij.

Ik heb een lamp met 4 beweegbare spotjes aan het plafond hangen (in het midden van mijn ruimte), vrij hoog gericht op de muur in de hoeken van de ruimte. Dit geeft een diffuus indirect licht door heel de ruimte (achtergrond licht)

op deze manier kunnen spotjes denk ik wel maar die zolderkamer is nogal laag met schuin plafond enzo dus ben bang dat het licht van spotjes dan toch niet evenwichtig verspreid zal worden.

halogeen op draad was eigenlijk ook het eerste dat in me opkwam, misschien is dat idd het handigst.

ben wel benieuwd naar andere vormen van indirekt licht behalve die spotjes.

link naar een tof verlichtingssysteem wordt ook erg gewaardeerd. :)

ehm je zou kunnen kiezen voor spotjes

wat ook kan is halogeen verlichting op draad ( wordt alleen wel behoorlijk warm)

goedkoopste oplossing een hoofdlamp :D

Deze heb ik ook, ik heb 5 van die lampjes aan draad boven de mixer hangen, 3 boven het bureau, en 3 boven de draaitafels. Werkt erg fijn en is toch wel de eenvoudigste manier om licht te krijgen waar je het wilt hebben, en je kunt het op zo,n hoogte hangen dat het niet in je ogen schijnt. Geeft nog wat meer sfeer ook omdat niet alles zo extreem verlicht is, maar alleen de dingen die verlicht moeten zijn.

Dan heb ik nog een balkje met 2 draaibare halogeenspots aan het plafon hangen die ik op de synth standaards heb gericht, die heb ik aan een dimmer hangen.
(aangezien die synth standaards onder het schuine dak hangen werdt halogeen aan kabels daar een beetje lastig)

Als je wilt kan ik straks wel wat foto`s ervan posten.

edit> even wat bijgevult

Laatst gewijzigd:
op deze manier kunnen spotjes denk ik wel maar die zolderkamer is nogal laag met schuin plafond enzo dus ben bang dat het licht van spotjes dan toch niet evenwichtig verspreid zal worden.

halogeen op draad was eigenlijk ook het eerste dat in me opkwam, misschien is dat idd het handigst.

ben wel benieuwd naar andere vormen van indirekt licht behalve die spotjes.

link naar een tof verlichtingssysteem wordt ook erg gewaardeerd. :)

Heb je één schuine wand, of zijn het er twee en zit je in de nok van het dak? In dat geval zou je ook onder de nok TL-bakken kunnen hangen met de opening naar boven (wel op enige afstand van de nok).

Bouwlamp tegen een witte muur werkt altijd. :D

Je zou ook nog kunnen denken aan rack verlichting zo kun je bijv lampen kopen in allerlei kleuren die je zo in een rack kan hangen
Als ik me niet vergis heb ik zelfs wel eens dit soort rack verlichting van Behringer gezien ..

Zelf heb ik een vierkante lamp van de ikea op zn kant bovenop mn rack gelegd
En een spotje met zo'n klem op een van mn planken vast gezet gericht naar t plafond, dit samen geeft voor mij voldoende licht en je komt er nooit in te staan ..

t hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor licht je precies wil ..
als je een fijn en relax sfeertje wil in je studio zou ik iig geen TL buizen gaan ophangen of spotjes met wit licht

Maar goed, licht is erg persoonlijk natuurlijk, handige van zo'n buigbare lamp met klem is dat je ze makkelijk verplaatst en rond draait tot t licht je bevalt :)

Laatst gewijzigd:
ik heb aan 1 kant een schuine muur en wat verlaagd plafond (dus geen nok).
spullen ga ik in een soort van hoefijzervorm opstellen.

ik neig steeds meer naar die halogeenlampjes aan draad, ik wil ook lampjes boven het gehele hoefijzer zeg maar.

ik had via de zoekfunktie hier ook al iets gevonden voor rackverlichting: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540 maar denk dat ik dat uiteindelijk niet nodig hoef te hebben (kan nu ook al goed werken zonder rackverlichting)

wel leuk om ditzelfde spul misschien aan het plafond te hangen in deze vorm http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40116541 maar ik denk dat het niet genoeg licht geeft of heb ik dat mis?

Halogeen hoef je niet uit te voeren met dimmers hoor.
Zelf gebruik ik halogeen direct op 230 volt wissel.
Maar probeer eens TL verlichting, die geven het beste werklicht.
Gezellig is anders, maar je kan hem ook indirect laten schijnen voor het sfeertje.

TL is misschien ook een idee ja, maar dan wel naar boven gericht aan het plafond (misschien hangend aan draden) en naar de muur gericht op de schuine zijwand. heeft iemand een link naar armatuur dat daarvoor geschikt is?

Ik zou niet voor die draad met halogeen kiezen want en het wordt redelijk warm en ten tweede ,die draad is een grote stoorzender en ook redelijk ongezond .Er is tegenwoordig hele mooie ledverlichting te koop onder andere bij de praxis ,geeft goed licht en is heel erg zuinig ,veel zuiniger dan halogeen,bij halogeen wordt de meeste energie omgezet in warmte en bij led alle energie in licht .

Ik heb halogeenspotjes op een draad (lekker goedkoop bij Ikea; ook niet onbelangrijk). Die zijn op een andere groep dan de studio-apparatuur. Ik wil geen ongewenste brommen of iets dergelijks.

En ik heb een ruimte achterin mijn garage; daar is weinig verwarming dus als die spotje per ongeluk wat extra afgeven heb ik daar geen last van, eerder profijt.

daar ben ik dus ook een beetje bang voor en die halogeenzooi heeft altijd dimmers aan boord toch?
Nee, standaard heeft halogeen geen dimmer. Je hebt halogeenlampen op 230v en op 12v. Die van 12v maken uiteraard gebruik van een trafo. Je kunt probleemloos een dimmer gebruiken in beide gevallen zonder dat je ergens last van krijgt. Het is dan wel belangrijk dat je een dimmer hebt die geschikt is voor de toepassing, that's all.. Moet je even vragen in een verlichting speciaalzaak ofzo.

Ik heb hier een groot L-vormig werkblad met daarboven 5x halogeen spot op dimmer als direct licht, en dan heb ik nog 2 andere lampen voor indirect licht zitten ook op een dimmer. Super fijn licht en erg sfeervol allemaal!

LED verlichting lijkt me ook heel fijn maar ik dacht dat dat toch nog wat prijzig is. Dit ook omdat je toch behoorlijk wat van die kleine LEDjes nodig hebt om een redelijke lichtopbrengst te krijgen. (corrigeer me als dat niet zo is!)

Ik zal iig eens gaan checken bij de Praxis.

Oja, ik moet nog eens goed checken of ik wel meerdere groepen heb op zolder. Zoniet wordt het ook lastig om de verlichting op een andere groep aan te sluiten.

Halogeen had ik ook maar als je het een beetje geisoleerd hebt wordt het in de studio erg warm, veelste warm niet meer uittehouden, ik heb nu 3 Ledlampen gekocht zijn maar 1 watt werkt perfect in spotjes worden niet warm en gaan een levenlang mee, 3 lampen waren dan ook 75 euro.

Back