Akai S3000XL/Atari; SCSI aansluiten ?

Minardi

Nieuwkomer
Hallo, 2 SCSI probleempjes

Ik heb onlangs voor een leuke prijs een Akai S3000XL op de kop getikt.

1) Ik wil nu graag een SCSI zipdrive aansluiten, maar krijg het niet voor elkaar. ‘Hard disk not ready’ is en blijft de boodschap. Kun je geen Zip-drive aansluiten, moet het per se een harde schijf zijn ?

2) Tevens wil ik vanaf mijn Atari Falcon via SCSI de samples versturen. Is dit mogelijk ? Ik heb op de Falcon een sample-programma (Zero-X) wat de optie heeft, maar de Akai en S3000XL zien elkaar niet. Suggesties ?

Aantal vragen:

1. in scsi moet het laatste element in de ketting (chain) getermineerd worden, er zit dan een terminator op de open scsi poort, zit die op de zip drive?
2. elk scsi element moet een eigen nummer hebben 1 - 15 als ik het goed heb, mocht hij nul hebben, dan is dat niet goed, dat is voor de computer zelf, als ik het goed heb. Dat is vooral van belang als je én de zip én de Akai tegelijkertijd hebt aangesloten, het id van de zip moet dan bijv. 4 zijn en van de akai 5. Let wel nummers zijn willekeurig, zolang ze maar niet hetzelfde zijn.

Mocht je er niet uitkomen, http://www.atari-forum.com is een prima forum voor Atari gerelateerde vragen.

Bij scsi is over het algemeen de host id van de computer 7, bij samplers is dit meestal 6.
Op de zipdrive zit als het goed is een schakelaar waarmee je hem op id 5 of 6 kan zetten, deze moet je dus op 5 zetten.
Er zit ook een terminator switch op de zip drive.

En wat ook wel eens wil helpen is de volgorder van aanzetten.
Zo moet ik eerst m'n sampler aanzetten en dan pas de computer daar anders de sampler niet wil opstarten (btw ik heb een esi2000).
En als de computer is opgestart zet ik pas de disk voor de sampler aan omdat windows anders onbekende disken ziet die ie wil gaan formatteren...*gruwel*

In principe moet het mogelijk zijn om op de atari samples over te sturen via scsi...

mocht hij nul hebben, dan is dat niet goed, dat is voor de computer zelf, als ik het goed heb.

Op een akai sampler kun je een hard disk, of zip op id0 hebben terwijl hij ook nog aan de pc hangt, ligt er maar net aan welk id de scsi kaart in je pc heeft, en welke id je sampler gebruikt.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben blij om te lezen dat het mogelijk is, ik begon de hoop al een beetje op te geven. De zip kan geschakeld worden op 5 of 6, en ik kan kiezen voor terminate of niet. Als ik kies voor 5 en unterminated, zou hij het volgens mij toch moeten doen ?. Het is wel zo dat de Atari Falcon de zip-drive direct herkend, maar als ik de zip drive op de sampler aansluit gebeurt er niks. Het mooiste zou zijn om hem tussen de sampler en Atari te plaatsen. Moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik het SCSI-id van de sampler kan vinden en aanpassen. Ik laat mijn bevindingen weten….

Denk er even aan dat je je zipdisk arrangeert en partities maakt, doe je dit niet dan zegt hij ook disk not ready.

SCSI ID van je akai instellen doe je in het disk menu, waar je kiest voor het hard disk sub menu, hier kun je de id instellen van je sampler, tevens kun je hier instellen welke id de sampler moet aanspreken (bijv 5 waar je zip disk op zit)

Kun je anders de samples niet via midi (midi SMDI ipv SCSI smdi) sturen? Da's wel takketraag maar dan kan je het iig op zip opslaan.

Maar SCSI id en terminatie moet absoluut goed staan anders gaat het zeker niet lukken.

Anoniempje; Hoe kan ik de zip-drive het makkelijkst partitioneren ? Bedoel je via de Atari ? Ik kan namelijk de zipdrive wel lezen, er staan nu een aantal Atari-files op.

Fuse; Via midi kan wel, maar 1 van de redenen dat ik voor de S3000XL heb gekozen is de scsi-aansluiting.

Laatst gewijzigd:
De Atari kan het msdos formaat (fat ook) lezen, dus eventueel formatteren op de pc is mogelijk, andere mogelijkheid is via de standaard hd tools van atari.

Via zip uitwisselen gaat je niet lukken.
Akai heeft z'n eigen exotisch formaat.
Of een of andere hacker moet voor Atari iets hebben geschreven dat dat Akai formaat kan lezen/schrijven.

Ik heb ook een Falcon gehad en heb ook met Zero-X gespeeld. Maar nooit met een Akai wel een SY99.
Via PC weet ik dat het wel kan, daar is ook een Zero-X versie voor.

hoi,

even een paar dingen over akai en zip:

doe geen format maar arrange..
en gebruik 60 mb ipv 2 partities..(60+ 40mb)
kans is groot dat je "click of death" kriijgt
voor het converteren gebruik ik chickensys full version..gaat perfect..

Al met al een aantal tegenstrijdige berichten. Feit is dat tot nu toe alleen de Falcon de zip-drive ziet, de Akai blijft zeggen 'disk not ready'. Als ik via het save menu eerst probeer te formatteren of arrangeren geeft hij inderdaad 60 Mb als max. keuze op. Maar daarna wil hij niet verder. Ik ga nu maar via de Falcon de zip opnieuw formatteren, kijken of dat wat oplevert. Is er echt verder niemand die met een zip en akai heeft gewerkt ? Ik las namelijk een artikel dat de Akai met sommige Iomega zip's een probleem heeft. Zal die van mij toch niet zijn .....

Anyway; sampledump van falcon naar akai moet kunnen via Zero-X, dus ik blijf hopen.Heb ook al van iemand Avalon toegezegd gekregen, die moet het ook kunnen.

Frank-T; sorry, maar chickensys full version zegt me niks :confused:

ik heb 10 minuten geleden nog een volledige map met kicks via chickensys
naar mijn s1100 gejaagd..in 5 seconden
dus ik weet er wel iets van..
bij mij werkt het zo:

een pc met een zipdrive..(IDE)
mijn s1100 doorgelust naar mijn s3000 en daartussen o.a. zipdrive #2 (1euro op ebay)

chickensys sluist de map naar de (akai geformateerde zip) in mijn pc..
zipje eruit en handmatig in zipdrive#2 proppen

mocht je chickensys willen hebben dan heb ik hem wel voor je..

effu googlen anders?

mikemix is ook een kenner trouwens

Met chickensys kun je op je pc akai harddisks, zips en jazdrives en akai cdroms aanmaken, normaal kan dit niet want een windows pc kan het akai formaat niet lezen of schrijven, dit is dus best wel een handig programma voor als je akai samplers hebt zoals frank al aangaf.

De zips/jaz/harddisks alleen met je akai arrangeren ! (of met chickensys) met je atari arrangeren/formateren of in windows zelf werkt wel maar dan herkent je akai de harddisk/zip/jaz niet zoals eerder aangegeven.

Moet wel zeggen dat die zips en jaz (ik had zelf jaz) best wel een geouwehoer is. Weet je zeker dat je wel op OK of iets dergelijks heb gedrukt na het kiezen van arrangeren ?

Kijk even de opties na die je krijgt na het kiezen van arrangeren.

Toen ik weer geouwehoer kreeg met die jaz heb ik er 4 scsi schijven van 1 gb aangehangen, is voor mij zat en ik ben het geouwehoer kwijt met die kloten jaz en zips, ik heb er nog 2 x 1GB scsi schijven over die zijn oke, je mag er wel 1 over nemen voor 5 euro + verzendkosten, mocht het niet gaan lukken met die zip.

Succes

Dat klopt. En natuurlijk heb ik ook een PC, maar mede uit nostalgie en omdat ik er gewend mee ben te werken, gebruik ik nog steeds met veel plezier mijn ST en Falcon, en wil dit graag zo houden. Anoniempje, bedankt voro het aanbod. Ik stoei nog een paar dagen, als ik dan op je aanbod terug mag komen, graag.

Voor nostalgie zijn er ook ST/Falcon emulators.
Zelfde geldt voor Amiga/Mac.

Is die falcon net zo strak als een st met midi eigenlijk? Het is een bak die ik ooit nog eens zou willen hebben namelijk.

Veel strakker ! Ingebouwde DSP-chip, microfoon-ingang. Midi. Interne harde schijf. SCSI-aansluiting. Aansluiting VGA-monitor. Ik doe er harddisk-recording mee en samplen. Ze zijn wel redelijk zeldzaam aan het worden, een beetje collectors item. Ik heb er een kastje op aangesloten met digital I/O (coax en optisch), en 2 analoog in, 8 analoog uit. Werkt prima. Maar in principe kun je zonder extra hardware al samplen en HD-recorden.

Veel strakker !

Dat is echt niet waar. Ik heb jaren ST en Falcon gehad en midi is erg strak maar die van de Falcon is niet merkbaar beter. En als je nu Cubase 4 gewend bent met ook hele strakke midi timing dan komt die 15 jaar oude bak nog niet eens in de buurt.

Back